Gå til innhold
Fiskersiden

Espens Finnmarksrapporter


Espen Ørud
 Share

Recommended Posts

Jo, takk!! Første "skikkelige" kveite på Saragossaen og den klarte seg fint. Det skal nevnes at ettersom Lars Ante var flink til å berge den på første tur til båten så hadde ikke denne noen skikkelige kveiteutras av typen de gjerne får etter første turen opp. DAM Imperial Speed Pilk 120-stangen har vist seg bra seig når den blir satt under hardt press også. Den har jo også tidligere fått kjørt seg forholdsvis hardt og begynner å få noen kveiter og torsker med litt tyngde i på samvittigheten. Håpet er at den kanskje skal få brynt seg på en sei eller to med noe størrelse på nå på høstparten også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny pers :)

Ikke for å "disse" kveitene deres men det forekommer meg at kveitene på Sørøysundet ikke har samme kondisjonen som her i området. Hvordan harmonerer lengde/vekt - tabellen på kveitene deres?

Vi har et gammelt mål på om kveitene er i god kondisjon eller ikke og det er at når fisken ligger flatt på golvet skal ikke uggene(finnene) ta nedi. Hvis dere skjønner hva jeg mener?

Endret av Nikolassisen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte helt de vitale lengdemål som på denne var 117 cm (omtrent) Måtte desverre rekonstruere lengden på denne da jeg ikke hadde tommestokken tilgjengelig, men klippet en en snor like lang som vkeiten for senere sjekk - det viste seg etterpå å være noe strekk i snoren, så det blir som et ca-mål å regne. Dersom målet stemmer hadde den vært bittelitt slank ihht denne tabellen: http://www.iphc.washington.edu/halcom/pubs/bulletin/lenwtmetchart.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt/lengde varierer noe, men endel av kveitene som er tatt et stykke utpå har vært styggfeite!

Et par av mine har vært kremgule under og så tykk at ravene ikke nådde dekket.

Dette var også de desiert sprekeste fiskene i år :closedeyes:

Endret av Lars M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Oii!

Definitivt vrakfiske....

Å spasere rundt på flytebrygga føltes nesten som å balansere på line.. For ikke å snakke om den ekle landgangen :thumbsup:

Full av smertestillende og betennelsesdempende :lolu:

Det har seg slik at ei rotfylling i en jeksel var litt skadet tidligere i høst. På fredag etter middag satt jeg å lirket litt med tannpirkeren, da jentungen kom snikende bak meg.

Plutselig klasket hun nevene på skuldrene mine å ropte bøøøøøhh.....

Jeg skvatt noe inni h.....te og kjørte tannpirkeren langt inni kanalen på den jævla tanna.

Måtte bruke makt for å dra ut tannpirkeren! Den kom forøvrig uskadet ut.... sammen med resten av rotfyllinga samt deler av tanna <_<

Fikk en rimelig akutt betenneslse i kjeven som ikke lot seg roe ned helt uten videre..

Nesten totalt fraværende nattesøv og piller nok til å slå knuter på gonadene!

Så med adre ord -Rimelig frynsete under fisketuren :/

Bare pilken nådde bunnen var nok til å gi hjerteflimmer.

På den andre siden var det ikke direkte vanskelig å beholde roen under selve driftene ;) Selv om jeg skvatt til med tilslagene gikk det antageligvis så sakte at kveita både rakk å svelge og snu...

Endret av Lars M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oii!

Definitivt vrakfiske....

Å spasere rundt på flytebrygga føltes nesten som å balansere på line.. For ikke å snakke om den ekle landgangen :thumbsup:

Full av smertestillende og betennelsesdempende :lolu:

Det har seg slik at ei rotfylling i en jeksel var litt skadet tidligere i høst. På fredag etter middag satt jeg å lirket litt med tannpirkeren, da jentungen kom snikende bak meg.

Plutselig klasket hun nevene på skuldrene mine å ropte bøøøøøhh.....

Jeg skvatt noe inni h.....te og kjørte tannpirkeren langt inni kanalen på den jævla tanna.

Måtte bruke makt for å dra ut tannpirkeren! Den kom forøvrig uskadet ut.... sammen med resten av rotfyllinga samt deler av tanna <_<

Fikk en rimelig akutt betenneslse i kjeven som ikke lot seg roe ned helt uten videre..

Nesten totalt fraværende nattesøv og piller nok til å slå knuter på gonadene!

Så med adre ord -Rimelig frynsete under fisketuren :/

Bare pilken nådde bunnen var nok til å gi hjerteflimmer.

På den andre siden var det ikke direkte vanskelig å beholde roen under selve driftene ;) Selv om jeg skvatt til med tilslagene gikk det antageligvis så sakte at kveita både rakk å svelge og snu...

;) Her er det vel resepten fiskegal!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul video. Så rimelig kaldt ut coldb.gif

Var ikke spesielt kaldt. Tror det var 2 minus når vi startet ut på morgenkvisten.

Håper vi klarer å få en tur utpå i morgen også. Kansje teste litt dypere grunner. Ikke verdens beste melding akkurat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, ble nok siste turen utpå med båt i hvertfall... Regner med å ta opp den båten om en ukes tid... Stillingen er ganske riktig 13-14 i favør Lars, ja....

(....det Lars ikke vet er at jeg sniker meg ut noen kvelder og tar et par stykker fra land på kystmeite og dermed gruser han sammenlagt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, ble nok siste turen utpå med båt i hvertfall... Regner med å ta opp den båten om en ukes tid... Stillingen er ganske riktig 13-14 i favør Lars, ja....

(....det Lars ikke vet er at jeg sniker meg ut noen kvelder og tar et par stykker fra land på kystmeite og dermed gruser han sammenlagt...)

Vi e små.. men vi e maaange... hehe :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh.... Trodde ikke du hadde leserettigheter i denne tråden jeg.... :thumbsup:

Gå og legg deg nå så jeg slipper kakke inn vinduet i morgen tidlig.....

Har ikke tid å legge meg..

Sitter og knoter med snuttene fra 5D'en i iMovie...

Dagen er ikke den samme uten kveite...

Gadus syndrom

5196172939_8c3e6ffda7_z.jpg

Mitt første forsøk med filmfunksjonen i Canon 5D MK II, redigert i iMovie.

Har forøvrig ikke filmet noe tidligere heller, og hvertfall ikke redigert film, så dere får ta det for det dette måtte være...

http://vimeo.com/17062861

Oppløsninga er på 720x540

Endret av Lars M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukbar videokvalitet. La merke til at bakgrunnen ble veldig utydelig, men ellers bra.

Har også fått noen stortorsker på jig og selv om torsk over 10kg er en flott fisk så blir man skuffet når man håper på kveite :thumbsup:

Skjønte på praten at den interne konkurransen er tilstede og vil herved gratulere Lars med årets seier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukbar videokvalitet. La merke til at bakgrunnen ble veldig utydelig, men ellers bra.

Har også fått noen stortorsker på jig og selv om torsk over 10kg er en flott fisk så blir man skuffet når man håper på kveite :thumbsup:

Skjønte på praten at den interne konkurransen er tilstede og vil herved gratulere Lars med årets seier :)

Vil ikke kalle det konkurranse akkurat..

Men det er jo fantastik morsomt å erte småtorskefiskerne ;)

Filmopptaket er gjort i full HD-kvalitet, men har sannsynligvis gjort noe galt under import til iMovie. Fikk ikke eksportert fila i større format enn dette.

Bakgrunnsuskarpheten skyldes objektivvalget. Det var rimelig mørkt under opptaket med fiskesekvensen.

Har brukt et Canon EF 24mm f/1,4 objektiv.

Under slike forhold tar kameraet opptak på full blender og 1600 ISO. Da blir dybdeskarpheten minimal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sammenligning er opptakene gjort samtidig med GoPro-kameraet veeeeeldig mørke. Så det er lovende resultater med 5D. Fordelen med å kunne kjøre stor blender og høy ISO er klare. Det lager liten dybdeskarphet, men det gir mye større spennvidde i hva man kan oppnå. Akkurat som man selv kan styre dybdeskarpheten i bilder. Her ligger det an til mye spennende eksperimentering fremover. Og ikke minst vil det gi neste års serie med "Lars og Espen fisker kveite - the second season" nye og større muligheter når vi kan kombinere opptak fra flere kameraer...

Forøvrig skal man være forsiktig med å mobbe småtorskfiskerne. Det er allerede flere som søker om å være mannskap neste sesong....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke kalle det konkurranse akkurat..

Men det er jo fantastik morsomt å erte småtorskefiskerne :thumbsup:

Filmopptaket er gjort i full HD-kvalitet, men har sannsynligvis gjort noe galt under import til iMovie. Fikk ikke eksportert fila i større format enn dette.

Bakgrunnsuskarpheten skyldes objektivvalget. Det var rimelig mørkt under opptaket med fiskesekvensen.

Har brukt et Canon EF 24mm f/1,4 objektiv.

Under slike forhold tar kameraet opptak på full blender og 1600 ISO. Da blir dybdeskarpheten minimal.

Litt misvisende, eller uriktig om du vil..

Du kan endre både blenderen og lyset underveis i opptaket.

Økes "eksponeringa" eller blenderen stoppes ned under opptak må kameraet kompensere ved å øke lysfølsomheten (digitalt), noe som ved dårlige lysforhol kan bidra til mere støy.

Akkurat som på stillbilder.

Brikken skal også ha inn nok lys til å fyre av 25 bilder/sek. i full HD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.