Gå til innhold
Fiskersiden

Espens Finnmarksrapporter


Espen Ørud
 Share

Recommended Posts

Flott rapport med mye gøy fisk.:lolu:

Men i mine øyne er det noe rart med bildene. Ser ut som om du har lagt på en eller annen snodig effekt/filter på de. Det vises særlig godt på konturer med himmelen i bakgrunn, de får en lei strek rundt seg. Vises godt rundt folk og klare linjer i bakgrunnen. Vet ikke om det var tilsiktet eller ikke (kalibrere skjermen?), men det var forstyrrende for mine øyne i alle fall.

27.jpg

For hard bruk av 'fill light' som gjør det kanskje?.

:lolu:

Endret av Martins
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende rapport :lolu: Ser ut som det har vært litt action. Men det virker som det er langt mellom de riktig store? Et tips til de som sliter med tilslaget - sett stanga i stangholderen. I fjor hadde Keskitalo på Værøy med seg Carlos - en svenske som var mer interessert i å supe enn å fiske så han lot stanga stå i stangholderen og fiske på egen hånd. Han fikk 2 på 60kg og ei på 50kg på en dag :lolu:

Fin båt.

PS: Hva er alitterasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skjønner at det e vanskelig for mange å gjøre det, bruker og vente til stanga har bøyd seg godt ned(vist kveita går den veien) eller når snøre blir slakt før jeg trekker litt mot meg, vist jeg da kjenner at det er fast motstand gjør jeg tilslag. Men skal sies, at masse turister og andre jeg har observert fiske, 90% gjør tilslag som de fisket småsei! vet ikke om folk er redd for og nappe den ut av munnen eller noe? Jeg mener at man skal gjøre en skikkelig hard og "brutalt" tilslag på kveita, men det er da min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport, Espen!

Var en kjempetrivelig helg dette. Masse latter og godt humør til tross for uflaks med været og noe trått fiske.

Ekstra moro at Telemarkingene lyktes å få kveite, samt at Espen perset på både kveite og torsk.

Selv blanket jeg fullstendig på kveita, men var i allefall borti én med litt tyngde på.

Ørud tok et solid jafs av forspranget, så her må det konses mye fremover.

Når det gjelder størrelsen (eller mangelen på denne) på kveita her i området tror jeg det skyldes flere ting.

Det fiskes hardt med konvensjonelt redskap i hele sørøysundet. Det er ikke mange årene siden kveita var en "sjelden" art her innaskjærs, så bestanden er relativt ung. Selv blandt linefiskerne er det langt mellom de store.

Men her er noen storkveitegrunner som skal testes etter hvert. Var planen å få gjort dette i helga, men værgudene ville det anderledes.

Hva tilslag angår tror jeg det er viktig å være konsekvent på å gi slakk (mye, om det brukes agnfisk).

Slet litt i starten, men det kom seg fort.

Jeg gir gjerne flere meter. Deretter venter jeg til kveita begynner og stramme opp før jeg gir et realt mothugg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min invitasjon må ha kommet vekk i postendry.gif ..

konge rapport Espen!thumbsup.gif

Kjører du et hdr script på bildene? de ser så livaktige ut.

Da er det trolig postmannen din som stod på kaia her på torsdagen og påstod han hadde invitasjon til tur....

Nei, ikke HDR, de er bare justert i Lightroom. Hovedsaklig ved å dra på en del clariy samt fill light, etterkopensering med black og så litt fargereduksjon for å dempe den ekstra metning det foregående gir. Det fungere greit til en del bilder, men ikke alle - du vil f.eks bli overrasket over hvor mye ekstra detaljer det henter ut av en kveite som har mørknet en del eller har fått lyset "feil vei"...

Flott rapport med mye gøy fisk.smile.gif

Men i mine øyne er det noe rart med bildene. Ser ut som om du har lagt på en eller annen snodig effekt/filter på de. Det vises særlig godt på konturer med himmelen i bakgrunn, de får en lei strek rundt seg. Vises godt rundt folk og klare linjer i bakgrunnen. Vet ikke om det var tilsiktet eller ikke (kalibrere skjermen?), men det var forstyrrende for mine øyne i alle fall.

For hard bruk av 'fill light' som gjør det kanskje?.

smile.gif

Joda, skrev også at effekten nok ble litt hard på enkelte bilder - jeg justerte i utgangspunktet et par stykker og overførte redigeringen til de andre bildene og småjusterte bare på de som ble ille. Ettersom det er tatt med tre forskjellige kamera og med tree forskjellige oppløsninger vil derfor slik redigering slå forskjellig ut på de forskjellige, men det ble likevel ikke værre enn at jeg syntes det funket tålelig i nettformat - er ike noe jeg ville gjort på alle disse for utskrift - men det funket for en noenlunde gjennomgående bildestil til en rapport synes jeg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Hva er alitterasjon?

http://no.wikipedia.org/wiki/Allitterasjon

Det er altså "To trøtte tryner fra Telemark" som det refereres til ifm allitterasjonen. Der første bokstav er sammenfallende og danner et slags "rim" i og med ord/trykklikheten i begynnelsen av ordene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Espen! .....ja, jeg har faktisk logget meg på!

Igjen takk for en fantastisk flott tur! Ingen fare å reise langt avgårde på tur når opplegget er som vi har hatt det.

Lars, hyggelig å bli kjent. Du lider av samme sykdommen som oss andre - uhelbredelig fiskefeber.

Vi oppnådde målet vårt med turen da det ble akseptabel kveite og torsk ombord. Litt synd med været da vi ikke kom oss ut i åpne havet. Det får bli neste gang.

En ting har jeg lært på turen: All respekt for vellykkede landinger av stor kveite! Espen sin kveite på 15 kg lagde et kaos uten sidestykke da den kom ombord. Lars, du er heldig som ikke fikk den triangel-kroken inn i selve leggen. Da hadde du trengt andre saker en redbull på mandagen!

Tror jeg skal vurdere elgrifla neste gang i tilfelle vi skulle være så "uheldig" å komme borti en på 50+......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Håvard!

Var en kjempetrivelig tur :rolleyes:

Været kan man desverre ikke gjøre noe med, men det virket da ikke som om det preget noen heller.

Når en håndfull med fiskegale banditter værer kveite blir det sjelden feil ;-)

Hadde vært moro å kommet seg utpå igjen...

Tror imidlertid ferien min starter med en ukestur alene på Finnmarksvidda, på jakt etter stor ørret.

Masse kjølig og grått vær siden issmeltinga. Skulle det bli væromslag da kan det fort bli intense klekkinger, noe som bør by på uante muligheter :blush:

Nok om det.

Det var kjempehyggelig å treffe dere! Er ikke fremmed for flere slike turer.

I mellomtiden for jeg og Ørud finslipe kveiteteknikkene samt finne en og annen gromplass..

Pompel & Pilt..

4712355345_66feb0f007_b.jpg

..for livets glade gutter går solen aldri ned...

4712355631_22d2c3184f_b.jpg

Var lenge i tvil om skipperen hadde tatt peiling på en ny kveiteplass...

4712355497_fac5584ded_b.jpg

ingen fare... Kveiteblikket er ikke til å kimse av.. hehe :-)

4712354947_915ce7e12b_b.jpg

Endret av Lars M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har bundet opp en del grønne Sunray Shadow til bruk i Finnmark. I går fikk ble det plutselig "sunray-lys". Umulig å forklare, men man får en sånn rar stemning hvor man bare vet at det er å sette på en sunray, så tar laksen. Jeg valgte i går den grønne varianten og det tok bare 3-4 kast før laksen satt. Umulig å forklare den følelsen der, men man får helt roen og bare vet at det blir laks i løpet av de svært få neste kastene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott fisk! Sunray er uslåelig :D Fisker selv nesten utelukkende Sunray i Finnmark nå. Peter Ross eller noe sort og grønt funker jo også bra. En lettdresset Sunray på aluminiumstube gir meg desisert mest fisk (10/12 på årets Finnmarkstur). Nå MÅ jeg jo binde noen med grønn kropp også ;) Ellers kjenner jeg meg igjen i den "Sunrayfølelsen" du snakker om.

Endret av MP
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.