Gå til innhold
Fiskersiden

En fisk fra min barndoms dal


 Share

Recommended Posts

Hadde en diskusjon med min far ang. fisker vi kunne få ute i kilen (Skjeberg kilen) og da nevnte han en fisk kalt pisserokke og den var ganske vanlig å få. Nå vet jeg at det finnes ikke noe fisk kalt pisserokke, men det heller var et lokalt navn som man hadde. Er det noen her som kan hjelpe meg med det egentlige navnet på denne fisken?

- D.J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har de to fiskene som hete kandidater, dessverre etter et utslipp fra den lokale industrien på 70 tallet så forsvant mesteparten av fisken ute i kilen inkludert denne fisken. Jeg regner med at fisken fikk navnet pisserokke pga smaken av ammoniakk og folk sa den pisset på seg når den kom over vann. Har fremdeles et vagt håp at noen kan identifisere denne fisken for meg.

- D.J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fort bli som å få en sikker identifikasjon på en hersling fra Drammenselva eller raufjøring fra Nitelva. Uten bilde blir det kron eller mynt, evt begge deler.

Interessant med slike lokale navn på fisker som kan være hva som helst, min teori med de to navnene er:

Raufjøring=ørret/abbor? (rødt kjøtt eller rødoransje finner, rau=rød, jeg heller mot abbor siden fjøring kan refereres til finnene)

Hersling= all fisk som egentlig ikke var egnet for matbordet? (hersling=heslig? Altså stygg eller uspiselig, muligens gjedde (nå sier jeg ikke at gjedde er uspiselig eller stygg, men slikt tenkte den eldre generasjonen)).

Jeg håpet at noen kunne gi noen indikasjon på hvilken skate som er vanligst i distriktet (Fredrikstad/ Hvaler/ Storegrunn) for så å si med 75% sikkerhet at pisserokke var den skaten.

- D.J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant med slike lokale navn på fisker som kan være hva som helst, min teori med de to navnene er:

Raufjøring=ørret/abbor? (rødt kjøtt eller rødoransje finner, rau=rød, jeg heller mot abbor siden fjøring kan refereres til finnene)

Hersling= all fisk som egentlig ikke var egnet for matbordet? (hersling=heslig? Altså stygg eller uspiselig, muligens gjedde (nå sier jeg ikke at gjedde er uspiselig eller stygg, men slikt tenkte den eldre generasjonen)).

- D.J.

raufjøring er et lokalnavn på karpefisk med røde finner, slik som vederbuk og stam(kanskje også sørv og mort?)

hersling er det lokalnavnet de bruker på de samme karpefiskartene i drammendistriktet. hvorfor de kaller dem for hersling veit derimot ikke.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall Piggskate på larkollen og omegn,har også fått det på line i Skjebergkilen for noen år siden.

Jeg tror det er Piggskate det er snakk om,men uten bilde så er det ikke lett å si med sikerhet hva det er snakk om. :lol:

Takker, jeg håper at jeg kan få mere informasjon fra andre sportsfiskere ang. dette. De tokk nok ikke noen bilder av fangsten den gang, mesteparten av fisken gikk fra sjøen til matbordet.

raufjøring er et lokalnavn på karpefisk med røde finner, slik som vederbuk og stam(kanskje også sørv og mort?)

hersling er det lokalnavnet de bruker på de samme karpefiskartene i drammendistriktet. hvorfor de kaller dem for hersling veit derimot ikke.

Jeg var ikke så langt unna med den referansen til de røde finnene, hersling har nok med at den var uegnet som matfisk (hersling= heslig). Takker for forklaringen forresten.

- D.J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.