Gå til innhold
Fiskersiden

Sinnsyke ryggsmerter


aej
 Share

Recommended Posts

heisann og hoppsann, lenge siden sist.

For 1 uke siden ble jeg sparket i bakhode og i ryggen 3 ganger av en liten retard mens jeg lå og såv og hadde rimelig høy promille... like etter hendelsen kunne jeg ikke føle noe tegn til at jeg var alvorlig skada, men senere på natten når jeg kom hjem og skulle legge meg fikk jeg intense smerter i ryggen og hoften/låret. brodern ringte etter ambulanse og jeg ble kjørt til sykehus... etter 2 dager på sykehuset og et ukjent tall med undersøkelser i forskjellige avanserte røntgen aparater fant de ikke ut hva som kunne være galt. jeg ble skrevet ut og følte meg rimelig "okei" etter forholdene. Dagen etterpå våknet jeg av utrolige smerter i ryggen (føltes som om noen knivstakk meg 10 ganger) og jeg klarte ikke og komme meg opp av sengen på egenhånd. jeg stappa i meg noe smertestillende før jeg ble litt bedre utover dagen... i og med at jeg ikke hadde fått stilt noen spesifik diagnose på sykehuset tenkte jeg at google kansje kunne hjelpe meg... der fant jeg noe som heter LUMBAGO. Jeg satte meg ned og leste litt om dette og fant ut at alle symptomene stemmer 110%

# Det gjør vondt i den nederste delen av ryggen.

# Smerten stråler av og til ned i rumpeballene, bak på låret eller til lysken.

# Musklene er spendte og ryggen er stiv.

# Ved akutte smerter heller ryggen ofte fremover og til en av sidene.

# Noen ganger kan man oppleve at korsryggsmerter er ledsaget av en sovende, stikkende eller snurrende fornemmelse i ryggen eller i rumpeballene.

Spørsmålet er som følger: Er det noen her inne som har hatt Lumbago i ryggen og kan gi meg noen tips om hva jeg evt. skal gjøre for at det skal bli bedre? finst det noe spesifike medikamenter mot Lumbago osv?

leste at det hjelper og holde seg i bevegelse, men at man burde lytte til kroppen... vell, skal jeg lytte til kroppen så blir jeg sengeliggende til det forsvinner av seg selv.. for maken til smerter har jeg aldrig vert borti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke isjas og lumbago nesten det samme? mener og ha lest at symptomene er nesten de samme, men med isjas så stråler ikke smertene ned i hoften/låret...

Hvor er joost når jeg trenger han ? :lol: tror han er ekspert på område

Jeg er ikke lege, men...

Min isjas skal jeg love deg stråler nedover så det holder. Kan knapt gå på foten under de villeste anfallene...

PS: har diagnosen fra sykehuset, og fra MR - scan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var på MR scan, men det det kunne ikke finne ut no pga jeg fikk for mye kontrast eller hva det nå var det heter...

Isjas, varer ikke det hele livet? :o

det er helt jævlig når jeg går av og til... stråler nedover låret... føles som om jeg blir knivstukket... har lyst og bare legge meg ned og dø :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var på MR scan, men det det kunne ikke finne ut no pga jeg fikk for mye kontrast eller hva det nå var det heter...

Isjas, varer ikke det hele livet? :o

det er helt jævlig når jeg går av og til... stråler nedover låret... føles som om jeg blir knivstukket... har lyst og bare legge meg ned og dø :lol:

Joda- det varer hele livet, men man lærer seg å leve med det.

Tilpassa kontorplass, balansestol på kontoret etc etc.

Det er likevel veldig viktig (for meg i alle fall) å holde meg i jevnlig bevegelse (turer etc)

Uansett - håper det ordner seg for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har desverre ikke peiling ..men!

Har selv hatt vondt i ryggen en gang . Det var en skremmende opplevelse .

I tillegg til smertene ble jeg jo helt hjelpeløs .Jeg klarte ikke å bevege meg .

I mitt tilfelle gikk det så bra at jeg nesten ble religiøs :lol:

Jeg fikk noe muskelavslappende av en lege jeg" krøp" inn til

og vips ,etter noen dager var jeg fin igjen :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Bestill ny MR/full scan og krev at de tar bilder av HELE ryggen. Jeg fikk en sinnsyk smell i 2004 og var så godt som sengeliggende fra juni - november. Kiropraktorer fant ikke ut av det selv etter x antall undersøkelser, før en dyktig kiropraktor gikk igjennom samtlige symptomer sammen med meg og reagerte tvert da han hørte en viss beskrivelse. Da gikk han til aksjon på et sted hvor det senere viste seg at bildene fra MRen ikke hadde dekket (en viss del av ryggen) og problemet jeg hadde var i T12 virvelen, langt nede på ryggraden.

Har du blitt sparket (hva **** var det for noe??) i hodet og rygg så skal du absolutt ikke ta lett på det.

Oppsøk kiropraktor snarest, de vil kunne gi deg de beste råd for hvordan du skal behandle ditt problem. Noen må gå masse, andre må bare ligge stille og ta tiden til hjelp. Mens andre igjen (som meg) må bruke kroppen for å få ryggen på rett kjøl igjen. Jeg har heldigvis ikke hatt noen smell etter den i 2004..

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punktene du ramser opp er nøyaktig hva jeg følte da jeg hadde prolaps, så vil tro det er det du har pådratt deg.

Her er at par gode tips:

1. Unngå bevegelser som smerter ryggen den første tiden. Bruk heller krykker de første dagene/ukene om du føler at det hjelper.

2. Kom deg ut på korte gåturer i skogen så fort du føler at du orker. NB: IKKE asfalt!

3. Lett ryggtrening ala medisinball og balansebrett

4. Etter hvert som du blir bedre hjelper det mot tilbakefall å trene musklene som støtter ryggen og musklene i hofteleddet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet Lumbago kommer som en over her nevner av hvilket område i ryggen som er vond.

Er det muskelrelaterte smerter av litt sterkere grad er ikke paracetamol (paracet) noe heldig.

Be heller om resept på voltaren eller naproxen-e.

Naproxen 250mg får du reseptfritt, si du skal ha til samboeren som har store menstruasjonssmerter.

Merk at 250mg er light... en bør ta 500mg har en store smerter.

Les dette før kjøp/bruk av Naproxen-E

Voltaren er kanskje enda bedre om det er muskelsmerter, men mye bruk av denne er lite heldig for magen og en bør drikke biola ved siden av. Merk at har en hatt magesår eller er allergisk mot acetylsalisyre eller NSAID skal en ikke benytte noen av disse tablettene.

Voltaren

Merk deg før en benytter seg av disse tablettene (voltaren må en ha respet på) må en lese pakningsvedlegget og ved langtidsbruk SKAL en rådføre seg med lege. Fordelen med disse kontra Paralgin Forte/Pinex Forte o.l er at disse har ingen innvirkning på din evne til å f.eks kjøre bil.

Ellers kan du jo gå for skikkelig smertestillende som garantert fjerner ryggsmertene for en periode, men også vil fjerne enhver lyst til å gjøre andre ting enn å sove. Nå snakker vi om A prepareter som Oxynorm, Dolcontin, Palladon, Actiq eller Fentanyl.

Siste avsnitt var skrevet på spøk da dette er utrolig kraftige smertestillende medikamenter som brukes til smertelinding av cancer pasienter, nyopererte og lignende. Men mitt stalltips er enten Voltaren eller Naproxen, til nød paralgin forte/pinex forte.

Kort artikkel om lave ryggsmerter

God bedring

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ofte hatt plager med ryggen, spesielt under langvarig og ensformig arbeid. Og problemer med menisk av og til. Har også kjent ilinger nedover lår (isjias der det trykker på nervene nederst i ryggmarg og ved hofte).

Og for meg så går det alltid over når fiskesesongen starter, pga. mye klatring i steinurer, mere bevegelse i kroppen og vinterslappe muskler får litt styrke igjen. Å gå mye i skogen, og gjerne klatre litt i motbakker, også på stein kan være topp trening. Klatring i steinurer gir faktisk god styrke i rygg/bein og kan ofte lindre problem med vond rygg. Men ditt problem er vel mere akutt og det spørs jo om du må ha kun restitusjon. Men å bevege seg rolig til å begynne med, og trappe opp med mere "harde" gårturer i skauen på mykt underlag kan gjøre underverker på sikt :o

Vinteren kan være "drepen" for sarte rygger/knær, muskulaturen blir slapp, og det er jo det som binder oss sammen :lol:

Kiropraktor bør du kontakte ja, for å finne ut hva som er problemet ditt.

Badekar med varmt vann, evt, kaldt eller svømmehall kan lindre litt.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngå bruk av Voltaren, hvis ikke du vil ha problemer med bakterieflora i magen i mange uker fremover. Dette medikamentet dreper ALT.

Ang hva du beskriver, så kan du være så mangt. Jeg har hatt problemer med min rygg i rundt 3 år, før jeg i vinter fikk tips om å prøve behandling et annet sted. Etter 12 behandlinger var jeg helt strøken i ryggen igjen!

Dette ligger i Oslo, så om ikke annet så skader det ikke å ringe de, og høre. Kanskje han kan anbefale deg en som kan behandle deg der du bor. Han heter Åge, på www.verkstedet.no

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngå bruk av Voltaren, hvis ikke du vil ha problemer med bakterieflora i magen i mange uker fremover. Dette medikamentet dreper ALT.

Det du skriver her er reinspikket tull. Antibiotika dreper bakterier, Voltaren er et betennelsesdempende medikament.

Men det har mange bivirkninger, og det er årsaken til at det er reseptbelagt, men som C preparat

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Voltaren er "killer" for magen for mange ja og noen drøye bivirkninger om man er uheldig. Jeg sluttet med det i pilleform etter bare kort tids bruk, legen var grei nok til å gi meg en dugelig dose med det i sprøyteform istedenfor.

Det gikk mye mye bedre enn med pillene og jeg har vel aldri vært så nær ved å kysse en lege som da effekten slo inn og dempet smertene. :D

PS: Legen var av det kvinnelige slaget :D

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voltaren ja - fikk noe slikt etter min siste korsbåndsoperasjon... det var gøtt for magan det. Ikke bare, bare å krisehinke seg på krykker på badet natta etter operasjonen med ett bein som lamma fra lysken og ned med strøm..

Så Voltaren takka jeg nei til ved forrige kneoperasjon gitt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda- det varer hele livet, men man lærer seg å leve med det.

Tilpassa kontorplass, balansestol på kontoret etc etc.

Det er likevel veldig viktig (for meg i alle fall) å holde meg i jevnlig bevegelse (turer etc)

Uansett - håper det ordner seg for deg!

kontorplass ja :) kjipern at jeg går byggfag og skal utdanne meg som tømrer da. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.