Gå til innhold
Fiskersiden

Randselva - Sesongens rapporter 2008


Remy
 Share

Recommended Posts

hvor mange ganger har jeg bedt deg om og holde deg unne brunt brennevin på fredager. blir uggen å fantasiene kommer på lørdagen da. :)

Jeg er fremdeles i ørret tåke etter torsdag og brennvinet er av den dårlige sorten... Men seriøst når jeg fisker i skogsvann så har jeg alltid lagt merke til at fisken biter dårlig eller ikke i det hele tatt ved fullmåne.

Dette gjelder spesielt røye om vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 155
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mange mørkefiskere (f.eks harving, SØ-fiske i sjøen i vårnettene, storørretfiske i mørket og laksefiske i mørket) mener tiden rundt fullmåne kan være dårlig, men da pga lyset. Er det skikkelig overskyet så er det jo like mørkt som når det er halvmåne f.eks. Synes du det er dårlig fiske rundt fullmåne selv om det er overskyet?

Måneskinn er generelt svært negativt når man skal fiske om natta, men akkurat i Randselva hevder flere at det faktisk kan være veldig bra akkurat da - uten at jeg har noe grunnlag for å si at det stemmer.

Når det gjelder røyefiske er det mange som har stor tro på månefasenes betydning for fiskebittet - og en del yrkesfiskere legger stor vekt på månefasen når de planlegger fisket. Dette selvfølgelig kombinert med en rekke andre faktorer. Men akkurat til fiske etter brunørret har ikke jeg kunne se at månefasen har så stor betydning. Da er det mer andre ting slik som sikten i vannet + vannstand kombinert med været som er viktig. Og spesielt været.

Men du har altså erfart at ørretfiske i skogsvann er dårligere på fullmåne også på dagen og om nettene selv om det er overskyet? At det er selve månefasen som gir dårligere fiske, ikke bare det at det ofte er lysere om nettene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange mørkefiskere (f.eks harving, SØ-fiske i sjøen i vårnettene, storørretfiske i mørket og laksefiske i mørket) mener tiden rundt fullmåne kan være dårlig, men da pga lyset. Er det skikkelig overskyet så er det jo like mørkt som når det er halvmåne f.eks. Synes du det er dårlig fiske rundt fullmåne selv om det er overskyet?

Måneskinn er generelt svært negativt når man skal fiske om natta, men akkurat i Randselva hevder flere at det faktisk kan være veldig bra akkurat da - uten at jeg har noe grunnlag for å si at det stemmer.

Når det gjelder røyefiske er det mange som har stor tro på månefasenes betydning for fiskebittet - og en del yrkesfiskere legger stor vekt på månefasen når de planlegger fisket. Dette selvfølgelig kombinert med en rekke andre faktorer. Men akkurat til fiske etter brunørret har ikke jeg kunne se at månefasen har så stor betydning. Da er det mer andre ting slik som sikten i vannet + vannstand kombinert med været som er viktig. Og spesielt været.

Men du har altså erfart at ørretfiske i skogsvann er dårligere på fullmåne også på dagen og om nettene selv om det er overskyet? At det er selve månefasen som gir dårligere fiske, ikke bare det at det ofte er lysere om nettene?

Det skal sies at grunnen kan være lyset. Jeg har vel sjelden tenkt over at det er fullmånet når jeg ikke ser lyset.

Kom akkurat inn igjen etter tur i randselva nå. Mye folk der i dag, men desverre ingen som har fått fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal sies at grunnen kan være lyset. Jeg har vel sjelden tenkt over at det er fullmånet når jeg ikke ser lyset.

Kom akkurat inn igjen etter tur i randselva nå. Mye folk der i dag, men desverre ingen som har fått fisk.

info kommer på siden under nyheten. på forsiden.

Endret av randselva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fin fisk.

Jeg tror nok det jeg, at det som gjelder akkurat nå, på denne vannstanden, rett og slett er å komme NED.

Så og si alle fiskene tatt så langt er vel også tatt på kveld eller tidlig morgengry, hvis jeg ikke tar helt feil, så det er vel også et vesentlig poeng nå.

Jeg har jo sett fisk på høylys dag i år, og det gikk på to stykker på flua mi rett etterhverandre på høylys dag i fjor på samme tid, men da var også vannstanden nede i 15-20, og ikke i 60-70. Fisket følgelig elva bedre over.

Jeg har gitt meg for i år, men tar kanskje en tur og kikker på stamfisket. Stor kreditt til dere som jobber med elva der oppe.

Vi sees til sommern, da jeg hører jeg muligens skal ha kurs for foreningen. Som en gulrot; mannen/damen som ender opp med størst fisk under årets fiske, får være med på det kurset gratis (2-hånds). Fisken må være tatt på stang, øvrig redskap underordnet, innenfor den lovlige perioden, og med gyldig fiskekort selvsagt.

La oss håpe at det blir tatt en fisk på fluestang snart også :-) Remy, hva er det du driver med?

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som de har fått nok næring disse ørretene :o

Vil bare si at folk misforstår litt dette med at det kan være liv i fisken når den henges opp.

Krampe i muskulatur på laks også er ikke så uvanlig faktisk etter 20-30 min etter at den er hengt opp etter spolen. Akkurat, spolerota, klyper man hardt rundt den på en død fisk (laks f.eks) kan fisken bli ganske så sprelsk. Men det er bare muskelkrampe ! Så noe dyreplageri er det ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig flotte fisker :lol: Men blir all ørret i Randselva kakket?

For å svare på spørsmålet ditt, ja nesten alle som blir tatt i elven. Uten at det burde, eller, skulle hatt noen innvirkning på stammen. Men kan garantere at jeg kommer til å la min første, andre, ... tiende storørret (om jeg noen gang får den der da) kommer til å svømme like fint avgårde hvis det er til noen trøst :lol: At noen vil ha en røkfisk er jo helt greit det, selv om ørretfetishen rykker i margen når jeg sier det med fare for å utløse en ny C&R debatt som jeg kanskje har tatt en høvdig anvgjørelse på her og nå ikke kommer til å bli tillatt i denne tråden. Puh, var vanskelig det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på spørsmålet ditt, ja nesten alle som blir tatt i elven. Uten at det burde, eller, skulle hatt noen innvirkning på stammen. Men kan garantere at jeg kommer til å la min første, andre, ... tiende storørret (om jeg noen gang får den der da) kommer til å svømme like fint avgårde hvis det er til noen trøst :lol: At noen vil ha en røkfisk er jo helt greit det, selv om ørretfetishen rykker i margen når jeg sier det med fare for å utløse en ny C&R debatt som jeg kanskje tat høvdig anvgjørelse på her og nå ikke kommer til å bli tillatt i denne tråden. Puh, var vanskelig det der.

Om det burde, eller, skulle hatt noen innvirkning på stammen vet ikke jeg nok om til å uttale meg, men blir jo litt forundret at såpass med GYTEKLAR fisk kakkes. Men som du sa..ikke mer C&R debatt her.

Synes det er kjempeflott at du setter ut fisken igjen Remy

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den korte fisketiden, at det bedrives utstrakt stamfiske, sammen med det forholdsvise beskjedne uttaket tross alt, gjør at de kan høste av denne fisken. Personlig ser jeg heller ingen problemer med det, og skal i hvertfall ikke sette meg til doms over det. Hadde det ikke vært drevet stamfiske derimot, ja så hadde i hvertfall ikke jeg engang tenkt tanken om å høste den. Da ville den muligens vært sårbar, uten at jeg kjenner forholdene godt nok til å uttale meg om det. Nei, helt unødvendig med noen c/r-debatt. Vi skal huske på at mange i denne tråden her inne faktisk er opptatt av god forvaltning og nettopp en fornuftig balanse i forholdet høst/fang-slipp, inkludert meg selv.

Så kan det alltids diskuteres hvorvidt en skal fiske på gytefisk overhodet, stamfiske eller ei, men det blir en annen debatt, og på et litt annet nivå egentlig.

Kos dere med røkefisken! Det fortjener dere, etter alt det arbeidet dere legger ned der borte for nettopp å kunne utnytte ressursen i denne tiden.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det burde, eller, skulle hatt noen innvirkning på stammen vet ikke jeg nok om til å uttale meg, men blir jo litt forundret at såpass med GYTEKLAR fisk kakkes. Men som du sa..ikke mer C&R debatt her.

Synes det er kjempeflott at du setter ut fisken igjen Remy

:)

Ja, men det er min personlige mening. Hva folk som er så heldige å få en slik fisk velger å gjøre er jo opp til de. Feks en sesong kan det bli tatt 3 fisk, en annen 7, så det store uttaket er vel ikke et tema. Tror nok ikke trollerne tar ut noe særlig mindre av stammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på å ta en tur til Randselva og prøve spinner, mark eller tube/søkke.

Hvor grovt utstyr er å anbefale? Samme som til laksefiske? (jeg hører det blir tatt stor fisk der.)

Blir 13`og multisneller i 6500 klasse for kraftig?

Og hvor får jeg kjøpt kort?

Fint om noen kan hjelpe meg. :angry2:

Kort får du kjøpt på kassa ved Hval stasjon, kulturstasjonen. Selvbetjent. Utstyret ditt holder det, greit med sterk sene, mange som kjører av fisk også. Stå på, kanskje sitter den store :blush:... ps: Snitt på over 5kg, ja stor fisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg har ikke peiling på fluefiske. Hørte bare at noen mente dette var en årsak til at det nesten ikke har blitt tatt noen fisk på flue (-tube og bly).

HELT KLART den medvirkende årsaken, alle fisker jo flyt med unntak av meg feks. Men har da ikke fått noe mer fisk enn de to mistede og noen smårollinger opp mot 1,7. Tom drar jo på en og annen fisk på flua, mista en og tatt en på 3,5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.