Gå til innhold
Fiskersiden

Randselva - Sesongens rapporter 2008


Remy
 Share

Recommended Posts

  • Svar 155
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

På morgenen i dag gikk drømmen min om en skikkelig Randselvaørret i oppfyllelse :)

190920081419CdhCC65xSWQo3nGNTF.jpg?6

For en god måned siden var jeg i Randselva for å trene på speykasting etter å ha gått på kurs hos Jan Myhre (noe som absolutt kan anbefales – vel anvendt tid og penger) men i skumringen kastet jeg med søkke+tubeflue og hadde på en diger ørret som jeg desverre mistet etter en dramatisk kamp i den sterke strømmen (Var høy vannføring da).

Etter det har jeg vært mange turer i elva i håp om å få på en ny, og berge den, men bortsett fra et par fine elveørreter har det ikke gitt resultater, før nå.

Jeg hadde tatt meg fri fra jobben i dag for å kunne fiske hele natta i stedet for å måtte gi meg i 23-24-tiden som jeg vanligvis må gjøre. Kvelden og tidlig natt skjedde det ingenting, bortsett fra at jeg fisket opp en kobber devonspinner. En av de ved elva mente at den burde jeg bruke på Røysa (oppe i kanalen) på morgenen, og kort fortalt fikk han overtalt meg til å gjøre morgensatsingen der oppe og ikke på Sle som opprinnelig plan var. Er takknemlig for den anbefalningen. :D

Hugget kom etter en halv times fiske og det var utrolig deilig å kjenne det rykke skikkelig i stanga. Og de første 2-3 minuttene var det skikkelig fres i fisken, etter det tror jeg den ble sliten av å kjempe mot den kraftige stanga jeg brukte. Og etterhvert fikk jeg manøvrert den inn i håven og kunne slippe jubelen løs.

Fisken veide 6 kilo blank og var ca 76 cm lang – feit og fin.

190920081420jHwZBD57KmEknydoAt.jpg?4

1909200814228imyCdMSFmAVrS8IAa.jpg?88

Og et bilde med fiskeplassen i bakgrunnen:

190920081428jSe3qb39Jc1K3wKMSl.jpg?28

Og som dere skjer hadde jeg utstyrt meg for stor fisk:

190920081430Osg81cAffZm7Oc8waq.jpg?65

Takk til Bjørn Smith og de andre langs elva som har kommet med anbefalninger og gode råd.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanon fisk svein. grattis. 76 cmja. defor nekter jeg at den fisken på 7,9 veier 7,9. den er 78 cm lang. neppe om det utgjør 1.9 kg.

men nok om det.

igjen svein grattis.

Jaså, er det tvil om fiskens vekt?

Ja, jeg tror nok det må være noe feil her, for jeg har regnet ut K-faktor på de to fiskene.

Svein sin er nok riktig: 1,33.

Den andre fisken du nevner på 7,9: her må det ha vært gjort noe feil med måling eller vekt, da faktoren på denne fisken ville vært utrolige 1,66.

Jeg tipper kilosblings på vekta. Etter å ha kikka på bildet på rapportene, kan den godt være 6,9. Det gir en faktor på 1,45, det også meget sterkt.

Mvh. Jan.

Endret av JanM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

grattis med en flott og grisefeit fisk! men hvorfor brukte så kraftig utstyr? er det fryktelig sterk strøm der? av det jeg kunne se på bildet av fiskeplassen så det ikke ut til å være så mye strøm der.

fisker du på brekke der er det utrolig lett for at fisken går ut. og blir borte. mang,en fisker har stått igjen med brente tommeltotter. selv har jeg mistet fisk der som jeg har prøvd og stoppe der. (da var det mere vann) men det røyk og opp kom svivelen på kroksettet på devonen. så ja . et klokt valg av gabrielsen.

fisken flater stanga de der om den går ut. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.