Gå til innhold
Fiskersiden

Numedalslågen


Roar Larsen
 Share

Recommended Posts

Tilbake etter åpningsfisket... Mistet en kjempefin fisk halv fem på morgenen 1 juni. Burde vært den første dette året på retten vår. Kompisen tok en på 7,7 en halvtime etterpå... Jeg fikk min første for året på 9,7 2 juni. Alt i alt en kjempeåpning, og hittil har vi 8 lakser på vår rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...

Hjelp, jeg greier ikke bestemme meg :)

Jeg har tre alternativer, og jeg kan ikke riktig få bestemt meg.

1) Stille meg i kø noen dager og håpe på kort i Drammenselva.

2) Satse på Rien øst.

3) Satse på Stubben.

Jeg var å kikket, både på Rien og Stubben, i går, og det så jo fint ut. Etter hva jeg har lest om Rien øst går fisken i hovedsak opp Naugfossen i det vestre løpet, så jeg lurer på om det da er noe særlig sjans for kontakt når man befinner seg på østsiden. En annen ting jeg lurer på er om valdet strekker seg helt opp til den øverste fossen(er det under denne Kjærringhølen befinner seg?).

Jeg ser at det er tatt laks både på Rien og Stubben, men er det egentlig litt tidlig ennå?

Det er søkke/tube, sluk og reke som er mine fiskemetoder. Jeg finner litt forskjellig beskrivelse av fiskereglene for året, så jeg lurer på om søkke/tube er lov(jeg tror det er det og er kanskje dum som spør :) )

Hvordan er bunnforholdene på Rien øst/Stubben, må man ha med seg et lass med sluk/søkke/krok, eller er det forholdsvis greit?

Mange spørsmål dette, men håper noen kan være så snill å ta seg tid til å svare. Gjerne på PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar crom.

Det som gjør meg litt forvirret er dette:

Sakset fra Lagenlaks.no

Det er tillatt å fiske med reke. Det er bare tillatt å benytte en enkel-, dobbel- eller trippelkrok ved slikt fiske, og kroken må være i overensstemmelse med de regler som gjelder for krokstørrelser. Søkket skal bindes til svivel ovenfor kroken i et snøre som har lavere bruddstyrke enn hovedsnøret. Dette gjelder også ved bruk av søkke sammen med mark og flue.

Sakset fra isystem.no(booking)

Tillatt redskap er flue, sluk/wobbler og mark/reke med søkke

Stubben: Detaljerte fiskeregler bak på fiskekortet.

Jeg finner ikke disse detaljerte reglene for Stubben på nett, noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det.. traff blink søndag ettermiddag og hadde kort i kjerra :shifty: .. Kvota ble fyllt med effektive halvannen times fiske ;-)

Perfekt stigende og brunt vann ca 120-130 m3/s.. 7.5 og 8 kg.. mista en grov som sleit etter en lengre kamp nede på evja..

Nå venter en uke med finnmarksfiske med enhåndsstang og små fluer ;-)

Skitt fiske til dere andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Blir nok desverre høy vannføring en god stund fremover.. går ca 150 m3/s over Tunhovd dammen + full produksjon... Trolig ikke planer om å stanse dette med det første.. Da ryker selvsagt de neste kortene.. Pokker...

Grinievja kommer til å fiske rimelig heftig fremover... Fo de som skulle å tilgang til en slik plass...

Endret av jostein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vannet slått av på tunhovd så vannføringa vil dette som en stein.. Ble forøvrig en 8,5 kg`s laks i kjerra i går på over 200 m3/s! Mista 3! Måtte holde det en maktet for en kunne ikke følge fiske.. alle tok på stilla mellom kulpene.. der stod det en del laks.. Så det går noe laks i trappa i Hoggtveita på høy vannføring.. så også det hoppet laks nede på Evja..

Endret av jostein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rien Vest 24 juli

Endelig var det sånn noenlunde bra vannstand,ca 130 kubikk,vil ha den ned enda 20-30 kubikk

Så brukbart me hopp over hele Rienstrekka

Fikk jammen lura en på 4kg tilslutt,på brekket

Gratla med fin laks. Om det var liv på Rien var det labert på Brufoss. Noen fisk så vi jo, men de kan nesten telles på en hånd. Der oppe venter de bare på at fisken som står nedenfor skal kunne begynne å røre på seg.

Jeg mistet en laks og fiskekompisen fikk en på 8,1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor på Brufoss fiska dere?Persplass?

Begynner å gå Hoggtveita nå,tar fisk i Gipen nå

Jeg vet ikke riktig hva de forskjellige plassen heter, men vi fisket fra Brufosshølen og oppover. Hvis jeg har forstått det riktig står det masse fisk nedenfor Kjærra og bare venter. Vi burde kanskje ha satset på Rien øst akkurat denne dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stubben 26/7 formiddag.. Helt dødt, så dødt ut for de i kjerra også! kanskje totalt 5-6 hopp på stubben, trolig sjøørret! Men mannen med Gipen i Hoggtveita bærte seg skakk! Tror mesteparten av laksen forsvant opp "lakse" trappa hans! men han tok opp teina etter ca 20 laks på halvannen time.. ryktes om at han nådde kvota på 600 kg.. Ble bært opp mellom 40 og 60 laks dagen før ifølge hovmesteren i Hoggtveita som "bare" fikk to mens jeg var der.... bør ha nok til brødskiva neste vinter gipmannen..

Laksen gikk Hoggtveita på ettermiddagen, da hadde det plutselig tatt av på stubben med masse hopp på brekket, de på ettermiddagsskiftet fikk visst en laks på sluk som tok helt utpå brekket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.