Gå til innhold
Fiskersiden

Numedalslågen


Roar Larsen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1,2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Rien øst i kveld. Så en del hopp, rundt 10 tipper jeg. Ingen på land. Var en markfisker og flue på vest. De fikk heller ikke noe så vidt jeg kunne se. I tillegg kom det en fyr på øya midt mellom øst og vest. Det har skjedd noen ganger før også.. Vedkommende fisker med to stenger, en stående i strømmen i på øst, samt at han fisker aktivt med mark på vestsiden og på oversiden av øya..Er det en grunneeier eller noe.. Ser ut som samma typen jeg har sett før.. Bare nyskjerrig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg kom det en fyr på øya midt mellom øst og vest. Det har skjedd noen ganger før også.. Vedkommende fisker med to stenger, en stående i strømmen i på øst, samt at han fisker aktivt med mark på vestsiden og på oversiden av øya..Er det en grunneeier eller noe.. Ser ut som samma typen jeg har sett før.. Bare nyskjerrig?

Han fisker også med to stenger når han ligger med båten sin på brekket av selve hølen under Naugfossen. Er faktisk ikke sikker på at dette er lovlig.. Skal sjekke opp..

Har vært en uke i lågen nå, og kort oppsummert fangstmessig så er det skrale saker.. 2 laks og 3 sjøørret. Tror ikke vi får noe mere laks enn i fjor. Virker som det er veldig mye sjøørret i år, men den er forholdsvis liten.

Endret av Deetuben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han fisker også med to stenger når han ligger med båten sin på brekket av selve hølen under Naugfossen. Er faktisk ikke sikker på at dette er lovlig.. Skal sjekke opp..

Har vært en uke i lågen nå, og kort oppsummert fangstmessig så er det skrale saker.. 2 laks og 3 sjøørret. Tror ikke vi får noe mere laks enn i fjor. Virker som det er veldig mye sjøørret i år, men den er forholdsvis liten.

Forskrift om oppgaveplikt og om redskaper som er tillatt benyttet ved fiske etter anadrome laksefisk.

§ 2. Stang og håndsnøre

Som agn er det bare tillatt å bruke mark, sluk, spinner, wobbler og flue. I sjøen kan det i tillegg benyttes annet organisk agn. Fylkesmannen kan tillate andre typer agn i vassdrag.

Ved fiske fra land er det tillatt å benytte en stang eller ett håndsnøre pr. person. Det er tillatt med inntil to agn pr. stang eller håndsnøre.

Ved fiske fra båt er det tillatt å benytte to redskaper (stang eller håndsnøre) pr. båt. Det er kun tillatt med ett agn pr. stang eller håndsnøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jo den saken oppklart og me andre ord er det ulovlig det fisket som skjer i fossen i holmfoss og på andre siden på fjellet ved hyttene,der blir det satt stenger i stangholdere ?

Jeg klarer ikke se hva som er forbudt med å sette stanga i en stangholder Roar, med mindre man fisker med mer enn 1 stang pr person fra land. Så vidt jeg kjenner til blir ikke det gjort de stedene du nevner.

Endret av Smartsoe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke hva som er ulovlig ved dette. Det står da uttrykkelig to stenger pr. båt, ikke en stang pr. fisker men maks to stenger pr. båt. Om vedkommende holder en stang i hver hånd eller har disse i stangholdere blir vel ett fett? To stenger pr.båt er to stenger pr. båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er nå noen tullete regler de lager må jeg si ! Sikkert lov med 2 stenger pr. båt ut ifra reglene. Men hvorfor er det slik ?

Det må da være mye mere effektivt å tråle over elva med båt, selv med bare 1 stang. Fremfor hvis man fisker fra land. Så dette synes jeg er blodig urettferdig for landfiskeren må jeg si. Snåle regler !

Hadde vært det samme som en på valdet mitt hadde rodd utpå med 2 stenger og sveipet over godplassene med 2 stenger. Vi på land hadde ikke hatt tjangs B)

Båt i sin helhet i elv med unntak av svært brede parti (som nedre deler Namsen f.eks.) burde i sin helhet vært forbudt etter min mening. Men det er nå mitt synspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 2. Stang og håndsnøre

Som agn er det bare tillatt å bruke mark, sluk, spinner, wobbler og flue. I sjøen kan det i tillegg benyttes annet organisk agn. Fylkesmannen kan tillate andre typer agn i vassdrag.

Ved fiske fra land er det tillatt å benytte en stang eller ett håndsnøre pr. person. Det er tillatt med inntil to agn pr. stang eller håndsnøre.

Ved fiske fra båt er det tillatt å benytte to redskaper (stang eller håndsnøre) pr. båt. Det er kun tillatt med ett agn pr. stang eller håndsnøre.

Det er forbudt å bruke stang eller håndsnøre på en slik måte at fisken sannsynligvis vil krøkes. Avstanden mellom krokstammen og krokspissen skal ikke være større enn 13 mm, for enkeltkrok ikke større enn 15 mm. Stang og håndsnøre skal ikke forlates under fiske.

Ikke båtfiske jeg tenker på men fiske fra land,slik jeg tolker de siste setningene i forskriftene står det da uttrykkelig at man ikke skal forlate stanga under fiske

jeg har selv fisket mange ganger i fossen og på fjellet ved hyttene i holmfoss å der blir det hvertfall fisket slik

Beklager Roar. Jeg oppfattet det som om du mente fiske fra båt. Når jeg leser litt lenger opp ser jeg det gjelder vedkommende som fisket med to stenger fra land. Da blir det nok noe annerledes ja. Da er det en stang eller ett håndsnøre og kun ett redskap av gangen som gjelder.

Men det er nå noen tullete regler de lager må jeg si ! Sikkert lov med 2 stenger pr. båt ut ifra reglene. Men hvorfor er det slik ?

Det må da være mye mere effektivt å tråle over elva med båt, selv med bare 1 stang. Fremfor hvis man fisker fra land. Så dette synes jeg er blodig urettferdig for landfiskeren må jeg si. Snåle regler !

Hadde vært det samme som en på valdet mitt hadde rodd utpå med 2 stenger og sveipet over godplassene med 2 stenger. Vi på land hadde ikke hatt tjangs :thumbsup:

Båt i sin helhet i elv med unntak av svært brede parti (som nedre deler Namsen f.eks.) burde i sin helhet vært forbudt etter min mening. Men det er nå mitt synspunkt.

Enig med Silver. Men i f.eks Holmsfoss er det neppe noen som utfører harlingfiske. Her dregger de opp og slipper ut marktaklet og venter på at laksen kommer og tar. Rart de ikke sovner og detter ut av båten. :shiftyninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi fantastiske fangstresultater i fra Numedalslågen siste døgn.

http://www.lakseborsen.no/laksebors/defaultstatistic.aspx?kundeid=10&ant=20&layout=numlaagen

Sjekk også et par uker tilbake i samme statistikk.

Dette er to- 2 !! av ca 30 flåter i drift som rapporterer fangst.

Sportsfiskeres regler for fangstuttak: Max 2 laks/døgn- 7 i sesongen

Flåtefiskere - drivgarnsfiskere og teinefiskere : 0 begrensninger- kan ta så mye laks de vil ut av elva.

Hvilket forvaltningsregime!!! Dette er rett og slett en skam. En skam for Norge som har ansvar for verdens største bestand av Atlantisk laks, en skam for Vestfold fylke som har en av landets viktigste laksevassdrag å forvalte.

Jeg oppfordrer alle som har en mening om dette til å sende en mail til Direktoratet for Naturforvaltning :

postmottak@dirnat.no så fort dere kan med kopi i skam til fiskeforvalteren i Vestfold Fylke , Christian Geving

acg@fmve.no

Hans telefonnummer er : 33 37 23 51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13.07.2011 Laks 7,5 kg tor røsholt Mælkast

13.07.2011 Laks 7,0 kg tor røsholt Mælkast

13.07.2011 Laks 6,6 kg tor røsholt Mælkast

13.07.2011 Laks 6,2 kg tor røsholt Mælkast

13.07.2011 Laks 5,7 kg tor røsholt Mælkast

13.07.2011 Laks 5,5 kg tor røsholt Mælkast

13.07.2011 Laks 5,4 kg tor røsholt Mælkast

13.07.2011 Laks 5,3 kg tor røsholt Mælkast

13.07.2011 Laks 5,2 kg tor røsholt Mælkast

13.07.2011 Laks 5,2 kg tor røsholt Mælkast

13.07.2011 Laks 4,7 kg tor røsholt Mælkast

13.07.2011 Laks 4,6 kg tor røsholt Mælkast

13.07.2011 Laks 4,5 kg tor røsholt Mælkast

13.07.2011 Laks 4,1 kg tor røsholt Mælkast

13.07.2011 Laks 4,1 kg tor røsholt Mælkast

13.07.2011 Laks 3,8 kg tor røsholt Mælkast

13.07.2011 Laks 3,7 kg tor røsholt Mælkast

13.07.2011 Laks 3,6 kg tor røsholt Mælkast

13.07.2011 Laks 2,3 kg tor røsholt Mælkast

***** STEIKE MEG,hipp hurra for kulturfisket i NUMEDALSLÅGEN

helt forjævlig detta,men fylkesmann er jo sååå inponert over detta,kultur..my ass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er på ene siden av fossen.. I Gipen på andre side av fossen gikk de visst manngard opp og ned for å hente laks i dag! En stubbenfisker rapportere om at han hadde sett de hadde hentet 15 laks i løpet kort tid.. På denne vannføringen går visst store mengder i Gipen og i Mælkastet... Kunne hatt dagskvoter disse gutta også.. 30-40 flåter kan ALDRI forsvares men Gipen og Mælkastet er litt spektaktulært, hadde det enda vært organisert som ett fesjå med fangsbegrensning.Slik at folk virkelig kunne oppleve "kulturfisket".. Dette blir bare trist..

Av 319 registrerte laks er ca 160 tatt på "kulturfiske" og det er bare ca 5-6 av mellom 30 og 40 flåter som har rapportert... Sier vel sitt dette.. Drivgarn og Gip 13 lakst registrert hittil.. resten flåte... For min del kan de kutte vekk alle flåtene og beholde en slik at allmenheten kan få oppleve det "spesielle" fisket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med alle fiskere som har Lågen som base dette året.. Har vel sjelden opplevd et år med så mye vann over så

lang periode, og det ser ikke ut som om elendigheten skal ta slutt. Biter negler frem til min 3 ukers i august,

men håper og tror at ting har rettet seg frem til da... Ekstra bittert siden det ser ut som det endelig er et

år med brukbare mengder laks på elva. Mye mellomlaks, som jeg spådde etter sesongslutt i fjor...

Var litt bekymret etter åpningen, syntes den var mager.. Tror den dårlige åpningen rett og slett kom av mangelen på

storlaks. Da kan det faktisk skje at vi får veldig bra med storlaks neste år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har fylkesmannen bestemt at elva virkelig skal voldtas.... Her er "føre var prinsippet" et ukjent begrep.

De har opphevet kvotebestemmelsene for sportsfiske og forlenget flåtefisket meds en uke....

http://www.lagenlaks.no/nyheter/2011/110719%20Midtsessong%20disp.pdf

Herregud! De skulle kanksje vært på kurs hos Orkla Fellesforvaltning jfr denne: http://www.orklaguide.com/nyheter.asp

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.