Gå til innhold
Fiskersiden

Vad kan ni om gädda?


Scanner
 Share

Recommended Posts

Ursäkta om jag skriver på svenska, hoppas ni förstår meningen med inlägget ändå!

Varför inte C&R kravet ska hävdas i alla lägen! Varför inte C&R har någon betydelse för gäddbeståndet.

Gäddan är en intressant art för oss sportfiskare. Huggvillig, drömmen om storfisken, åtkomlig med många metoder.

Nu har det kommit synpunkter från en massa gäddfiskare som påstår att C&R kan påverka gäddbeståndet! Och detta utan att kunna något om gäddbiologi!

Gäddans livscykel innebär en stenhård kamp om överlevnad. Redan som rom inne i magen på honan börjar det. Ska det bli rätt förhållande för lek, eller uteblir den. När den väl är lagd är internkonkurrensen mellan bl.a just denna gäddhonas rom på kanske 200 000 romkorn

så stor att egentligen ska ingen överleva till vuxen ålder. Genetiska regler säger att varje individs avkomma ska åtminstone ge uppkomst till minst 1 ny vuxen individ om beståndet ska vara i balans. Just denna gäddhona kanske lyckas med lek i 10 år? För enkelhetens skull räknar jag med 10x200 000 romkorn. 1 vuxen gädda på 2 miljoner romkorn!

Alltså dör 1 999 999 st ändå av olika skäl.

Ni kan säkert diskutera kalkylen men den är ett exempel.

Livsvillkoren för gäddor är så att om en försvinner står det mängder i kö för att ta dess plats i näringspyramiden. Dör gäddor av olika skäl (bonkas, syrebrist, svält, mink, fiskgjuse m.m.) ersätts den individen av en annan. Om dödandet sker inom olika storlekssegment märks uttaget inte alls. Bara om mycket hårt selektivt uttag(dödande eller flytt) sker inom ett visst storlekssegment kan påverkan visas. Kan ex.vis vara att föredra om s.k. tusenbrödrabestånd uppstått. Gäller ej gädda! Kan föredras om gäddorna ska predera mer på en viss betesfisk istället för en annan. Gäddor under ca 2 kg håller sig mer strandnära, för att efter ca 2 kg kunna leva mer pelagiskt. Vill man av någon anledning ha fler storgäddor ska mycket hårt uttag (dödande eller flytt) ske i segmenten 1,5 – 4 kg.

Sportfiske kan knappast kallas hårt uttag, då gäddor har som levnadssätt att med minsta möjliga kostnad mätta sig med största möjliga resultat. De är svåra att alltid få till hugg.

Nu kommer ni att vilja nämna små vatten eller annat.

Gäddbeståndet räknat i kg gädda kommer att bestå kanske t.o.m. öka. Men storlekspyramiden kan förändras. Arten gädda klarar sig alltid.

I mina ögon är C&R på just gädda enbart ett sätt för gäddfiskaren att kanske möjliggöra fler fångster av stor gädda och då ska det i så fall enbart gälla storgädda och inte alla gäddor. Alltså är kravet på total C&R på gädda från enskilda gäddfiskare blaha, t.o.m. felaktigt i deras eget sätt att lyfta fram jakten på storgäddan!

Maila gärna synpunkter på scanner_uu@hotmail.com

*** bare flyttet innlegget *** Laksefiskern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

medlem av de triggerhappy svenskene på www.storsloken.se tenker jeg..

uten å være biolog så vil jeg påstå at det er litt sant, og en del pisspreik i dette. Husk at gener også spiller inn her (mest sannsynlig) En fisk som har overlevd og blitt stor har mest sannynlig de beste mulighetene til å gi ny fisk som kan vokse og bli stor. En annen ting er hvorfor amn skal ta ut (drepe) stor gjedde, da den ikke har noen nytteverdi for deg som fisker, da de ikke er spesielt god mat! Og hvor mange veggpryder trenger du egentlig ??

PS: siden deres er direkte usmakelig !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Thor E!

Inte alls säkert att det är den stora gäddans avkomma som går vidare.

Kan egentligen vara den lilla iskantslekande 2 kg´s gäddhonans avkomma som får ett försprång som de senarelekande aldrig hämtar igen.

Gädda liksom du är bara en samling molekyler som råkar ingå i naturens kretsgång så om den är dör för din hand eller självdör senare spelar ingen roll.

Om du sätter tillbaka den eller inte spelar inte heller någon roll, just den individen ersätts i stort sett omgående av andra.

Du dödar djur hur du än vrider och vänder. I stort sett dagligen.

Beslut som ex.vis använda mask, maggot, agnfisk, fluga, m.m. innebär att ett eller flera djur dödas.

Varför ska då en gädda undantas?

Mörten som ska få din ismetargädda att hugga har inte alls samma status? Hur motiverar du ditt dödande Thor E?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror i allefall at det er mye viktigere å spare store individer av Gjedde, Abbor, Gjørs, Ål og Karpefisk enn av saltvannsfisk. Men støtter Thor sitt innlegg her. Bare tull å drive C&R for enhver pris men skal man drepe fisk så bør man i hvertfall ha en god grunn til det. Unntatt fra dette er selvfølgelig kultiveringsarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Gädda liksom du är bara en samling molekyler som råkar ingå i naturens kretsgång så om den är dör för din hand eller självdör senare spelar ingen roll.Dette blir litt for høytsvevende syns nå jeg, med denne logikken (ingenting betyr noe siden vi alle skal dø en gang allikevel, og vi er bare en samling grunnstoffer) kan man med rette gå ut å skyte noen på gata, eller gjøre andre sinnsyke handlinger uten at det skal være moralsk uannsvarlig. Det er en helt annen diskusjon (som er interressant, men ikke passer under denne overskriften).

Det å ta opp småfisken for at den store skal få bedre levevilkår er jo bra det, men da er det snakk om forvaltning etter sportsfiskeres ønsker. Og hvis målet med forvaltningen er at det skal bli flere store gjedder er det ihvertfall ikke bra å "kakke" de som faktisk er der allerede. Å ta livet av småfisken er i seg selv ikke noe poeng hvis det ikke er snakk om forvaltning, agn eller mat. Det er noe med å ha respekt for liv, uannsett om det er en gjedde, mort, hund eller mennesker det er snakk om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lak

Jeg tror i allefall at det er mye viktigere å spare store individer av Gjedde, Abbor, Gjørs, Ål og Karpefisk enn av saltvannsfisk. Men støtter Thor sitt innlegg her. Bare tull å drive C&R for enhver pris men skal man drepe fisk så bør man i hvertfall ha en god grunn til det. Unntatt fra dette er selvfølgelig kultiveringsarbeid.

Hvorfor viktigere i ferskvann enn saltvann? Liten logikk i det da!

Spar stor fisk, enig i det, men også i sjøen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Scanner

Hej Thor E!

Inte alls säkert att det är den stora gäddans avkomma som går vidare.

Kan egentligen vara den lilla iskantslekande 2 kg´s gäddhonans avkomma som får ett försprång som de senarelekande aldrig hämtar igen.

Gädda liksom du är bara en samling molekyler som råkar ingå i naturens kretsgång så om den är dör för din hand eller självdör senare spelar ingen roll.

Om du sätter tillbaka den eller inte spelar inte heller någon roll, just den individen ersätts i stort sett omgående av andra.

Du dödar djur hur du än vrider och vänder. I stort sett dagligen.

Beslut som ex.vis använda mask, maggot, agnfisk, fluga, m.m. innebär att ett eller flera djur dödas.

Varför ska då en gädda undantas?

Mörten som ska få din ismetargädda att hugga har inte alls samma status? Hur motiverar du ditt dödande Thor E?

Hei Scanner,

Fatter ikke helt motivene dine her.

Jeg går utifra at du er sportfisker og også gjeddefisker.

Derfor finner jeg det utrolig merkelig , at du i det helle tatt gidder å forsvare dreping av stor gjedde!

Hvorfor i alle dager skal man det? De har overhodet ingen som helst verdi som matfisk, og skal man ta ut de store gjeddene i et vassdrag så ødelegger jo man for seg selv (både på kort og lang sikt) som sportfisker!

Jeg sier ikke at man på død og liv skal sette tilbake alle gjedder man får. Jeg tar selv livet av enkelte smågjedder (særlig om vinteren), som jeg spiser.

Det er godt mulig du kun ønsker å provosere med dine innlegg, særlig med tanke på at du stiller etiske spørsmål ved Thor E sin bruk av virvelløse dyr som agn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

sitat:Opprinnelig postet av Lak

Jeg tror i allefall at det er mye viktigere å spare store individer av Gjedde, Abbor, Gjørs, Ål og Karpefisk enn av saltvannsfisk. Men støtter Thor sitt innlegg her. Bare tull å drive C&R for enhver pris men skal man drepe fisk så bør man i hvertfall ha en god grunn til det. Unntatt fra dette er selvfølgelig kultiveringsarbeid.

Hvorfor viktigere i ferskvann enn saltvann? Liten logikk i det da!

Spar stor fisk, enig i det, men også i sjøen :)

Jeg gjør også det i sjøen så sant jeg ikke spiser fisken da. Det jeg mener er at dess mindre en bestand er dess mer sårbar er den. Tar du ut enkelte fisk av en liten bestand vil dette få mye større innvirkning. Derfor Saltvann versus Ferskvann greia. Men dette er mine teorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.storsloken.se/storsloken%20imag...oken%202004.JPG

Hva er poenget uansett med dette,hvis det ikke skal spises...?????? Ser ut som mye stor fisk her, og da er de jo uspiselig uansett..... Nei,C&R er viktig for å bevare den store gjedden, til glede for oss sportsfiskere og gjeddejegere.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FLOTT inlegg scanner[ :D ]...men det er livsfarlig å legge sånt til dette forumet her...de har ikke helt forståelsen ennå[ :) ]

beklager til de som føler seg støtt[ :o )]

kill em all[ :D !] lol...[ :D ]

neida slepp ut de store og spis de små[^]

deler av innlegget kan diskuteres men jeg henger meg på det meste av den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med en god del av argumentene men uenig i det som skinner igjennom her. Nemmelig at C&R er unødvendig i gjeddevann generelt. Det er nå en gang slik at gjedde er den fremste predator på gjedde og det foreligger masse forskning knyttet til bestandsutvikling for denne arten. Det som er helt sikkert er at uttak av de større individene medfører en rekke negative effekter dersom store gjedder er et forvaltningsmål. Uttak av store gjedder medfører at flere små vokser opp til mellomstore gjedder og gytetrykket blir større. Dvs det totale resultatet kan bli, som du ganske riktig sier, at det blir flere gjedder. Men problemet er at gjennomsnittstørrelsen går ned. Dersom målet er å skape en størst mulig biomasse gjedde så kan uttak av de store være smart men det er vel få sportsfiskere som vil være enig i en slik strategi. Det er utvilsomt riktig at C&R har lite å si for hvorvidt gjeddene som bestand består eller ikke. Men,,uten tvil mye å si for opprettholdelse av et attraktivt gjeddevann i de fleste gjeddefiskeres øyne. Jeg synes selv at 1 meters regelen som er innført i flere svenske sjøer er glimrende. Alt over 1 meter SKAL returneres. Selv hadde jeg vel senket den grensen til 80cm dersom jeg hadde fått bestemme...[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også forsåvidt enig i at C&R ikke er nødvendig ialle sammenhenger. Men ingen vil tjene på en stor gjeddebestand av masse smågjedder i et vann. Som du selv sier oppholder disse seg på grunne områder, og vil derfor til slutt ta livet av det meste som gyter inne på disse områdene.

Du er ikke imot C&R, men FOR C&K (Catch an Kill) av gjedder, det er det som er provoserende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

sitat:Opprinnelig postet av fiskekongen

Er også forsåvidt enig i at C&R ikke er nødvendig ialle sammenhenger. Men ingen vil tjene på en stor gjeddebestand av masse smågjedder i et vann. Som du selv sier oppholder disse seg på grunne områder, og vil derfor til slutt ta livet av det meste som gyter inne på disse områdene.

Du er ikke imot C&R, men FOR C&K (Catch an Kill) av gjedder, det er det som er provoserende.

Hej !

På sättet gädda fortplantar sig har inte storleken på gäddan någon betydelse, utan det är kvantiteten rom på rätt ställe vid rätt tidpunkt som avgör. 45 miljoner romkorn på en sträcka av 550 meter är ett exempel. Av dessa 45 miljoner är det kanske 100 st som blir vuxna individer över 5 kg. Gädda kan leka (gyte) redan vid en storlek av 30 cm.

Man behöver alltså inte spara stora gäddor för att de har egenskaper som gynnar tillväxt.

C&R är alltså bara ett av DIG påhittat, egoistisk skäl till varför

man ska släppa tillbaka stora gäddor. Detta förhållningssätt behöver du inte påtvinga andra fiskare.

Catch & Release är bara ännu en hype i människans natur att försöka monopolisera och skapa uppfattad kontroll över ett område. Till ingen nytta egentligen, vare sig för fisk eller människa. Människan råkar bara ha det behovet. Man kan gå hur långt som helst för att skapa en känsla av "visshet", "förstånd" eller att ha mutat in ett område. Vi vet bäst! Därför ska alla andra göra likadant

Jag tror att det är så här: De mest oinsatta är de som går längst på denna hype, eftersom de tror att behovet finns. Tror faktiskt att gäddfiskare är mer okunniga än de som fiskar efter andra arter(?)

Andra som vet hur fisket efter gädda fungerar behöver inte gå till de extremerna. Anledning: Vi vet att det inte finns ett behov, och att det är påhittat. Herregud när kom man på Catch & Release? 10 år sedan? Hur länge har människan "egenbehovs-fiskat", och har det påverkat bestånden?

Debatten om Catch & Release och fredning är i mångt och mycket skapat av de som växte upp utan naturlig koppling till vatten och fiske - de vet inte bättre, och de tycker sig göra en insats.

Sen är det ett logiskt steg att "humanifiera" fisken för att väcka känslor och opinion för sin sak. Lågt?

Det är klart att om de tror att de gör att en insats, så tycker de det är värt att argumentera. Men den nakna sanningen är att det inte spelar någon roll, annat än att andra fiskare riskerar att få fel uppfattning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan skrive, men tydeligvis ikke lese. Vi diskuterer ikke mengden fisk som produseres, men kvaliteten på sportsfisket. Sportsfiske er egosistisk i en tid da mat finnes i butikkene, og man ikke må drepe selv for å overleve. Vi er egoister som dyrker sporten i det å få størst mulig fisk, og vi er egositer da vi setter ut stor gjedde fordi det ikke er behov for å drepe den. Vi er også egoister fordi vi blir glade over å fange en gjedde på 8 kilo, for så å se at den veier 12 kilo 6 år senere. Du på din side er bare en svampskalle uten evne til å lese/forstå det som blir skrevet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er regelrett spamming scanner. Dessuten har jeg og flere andre mer enn godt nok tilbakevist dine argumenter når det gjelder c&r på gjedde sett opp mot sportsfiske verdien av vannet. At du konsekvent velger å forbigå dette argumentet viser bare at du ikke kan komme med argumenter som holder vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig - rogna til en stor gjedde har ikke større sjanse til å vokse opp enn rogna til en liten gjedde.

Riktig - en stor gjedde er ikke nødvendigvis mer biologisk vellykket enn en liten gjedde.

Riktig - gjedda er ikke noen truet dyreart og C&R har da heller ingen effekt på bevaring av arten

MEN! MEN!

Det tar lang tid for en liten fisk å erstatte en stor en.

Og som Frisch er inne på. Når en stor gjedde settes pent tilbake kan vi få den engang til. Med gjedde er det som med ørret og karpe og annen fisk også. Konsekvent gjenutsett av den største fisken gir større gjennomsnittsstørrelse på fisken som fanges. Dette er vist en rekke steder. Hvorfor skal vi innad i sportsfiskemiljøet gjøre dette så forferdelig komplissert[:0]. Det er jo så enkelt som at det er mye morsommere å få en stor gjedde på kroken enn en liten. Edlere er vi ikke. I hvertfall ikke jeg.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Dette er regelrett spamming scanner. Dessuten har jeg og flere andre mer enn godt nok tilbakevist dine argumenter når det gjelder c&r på gjedde sett opp mot sportsfiske verdien av vannet. At du konsekvent velger å forbigå dette argumentet viser bare at du ikke kan komme med argumenter som holder vann.

Sportfiskets värde av ett vatten kan väl lika gärna vara att ta med sig sin fångst!

Den gör nytta flera ggr!

1:a jag mår bra av att längta ut till fisket!

2: har kul när jag lurar den att bita i mitt bete

3: kul när den sprattlar, rusar m.m.

4: glädjas åt fångsten efteråt

5: god att äta på tallriken

6: nyttigt att äta fisk

( 7:) man lär bli intelligentare av att äta fisk....

Du får givetvis välja att släppa tillbaka den, men skäll inte på någon annan som väljer att döda sin gädda.

MVH

Scanner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Dr.Fish

Riktig - rogna til en stor gjedde har ikke større sjanse til å vokse opp enn rogna til en liten gjedde.

Riktig - en stor gjedde er ikke nødvendigvis mer biologisk vellykket enn en liten gjedde.

Riktig - gjedda er ikke noen truet dyreart og C&R har da heller ingen effekt på bevaring av arten

MEN! MEN!

Det tar lang tid for en liten fisk å erstatte en stor en.

Og som Frisch er inne på. Når en stor gjedde settes pent tilbake kan vi få den engang til. Med gjedde er det som med ørret og karpe og annen fisk også. Konsekvent gjenutsett av den største fisken gir større gjennomsnittsstørrelse på fisken som fanges. Dette er vist en rekke steder. Hvorfor skal vi innad i sportsfiskemiljøet gjøre dette så forferdelig komplissert[:0]. Det er jo så enkelt som at det er mye morsommere å få en stor gjedde på kroken enn en liten. Edlere er vi ikke. I hvertfall ikke jeg.

Dr.Fish

Du får inte större gäddor om du återutsätter gädda!!

Sanningen i ditt fiske är förmodligen att du återutsätter 90-95% av alla gäddor, alla tänkabara storlekar, ingen speciell urskillning. Hur ska då den mängden påverka framtida generationer av gädda??????

Det är inte så att du/ni tar för stora växlar på er egen förmåga att fiska?

I exemplet med örret kan du ha rätt, där finns det ett antal faktorer som styr selekteringen av stora individer. De håller revir, de har en social dominans, de kan välja att migrera till en förhoppningsvis gynnsammare miljö.

I exemplet karp har du lika fel som i gädda.

MVH

Scanner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen vrir du om til en problemstilling som ikke eksisterer her. Det er ingen her som sier at man ikke kan ta med seg matfisk hjem. Det vi sier er at man skal være bevisst, og slippe store gjedder uti igjen. Noe særlig mer enn det dreier ikke diskusjonen seg om. Jeg ser heller ikke hvordan dette kan påvirke ditt fiske noe, eller er det slik at du i motsetning til andre får mye mer storfisk enn liten fisk????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

Du kan skrive, men tydeligvis ikke lese. Vi diskuterer ikke mengden fisk som produseres, men kvaliteten på sportsfisket. Sportsfiske er egosistisk i en tid da mat finnes i butikkene, og man ikke må drepe selv for å overleve. Vi er egoister som dyrker sporten i det å få størst mulig fisk, og vi er egositer da vi setter ut stor gjedde fordi det ikke er behov for å drepe den. Vi er også egoister fordi vi blir glade over å fange en gjedde på 8 kilo, for så å se at den veier 12 kilo 6 år senere. Du på din side er bare en svampskalle uten evne til å lese/forstå det som blir skrevet

När ska du komma med något som är relevant !

Att du har egoistiska skäl har jag förstått för länge sedan!

Men tillför de debatten något?

MVH

Scanner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Scanner

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Dette er regelrett spamming scanner. Dessuten har jeg og flere andre mer enn godt nok tilbakevist dine argumenter når det gjelder c&r på gjedde sett opp mot sportsfiske verdien av vannet. At du konsekvent velger å forbigå dette argumentet viser bare at du ikke kan komme med argumenter som holder vann.

Du får givetvis välja att släppa tillbaka den, men skäll inte på någon annan som väljer att döda sin gädda.

MVH

Scanner

Dette blir vel som å servere 3. grads ligninger til en sau og håpe på et svar..men her kommer noen spørsmål:

Hvorfor skal man drepe fisk man ikke kommer til å spise?

Og sist men ikke minst:

Stor gjedde er helsefarlig å spise, men har stor verdi som sportsfisk mens den er i live. Hvorfor skal du drepe denne?

(Er det mindre egoistisk å drepe den enn å slippe den ut?)

Scanner, dine dager er talte, svar fornuftig og i èn tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bildet av masse døde gjedder reagerer jeg på da alt tyder på at fangsten skal kastes etter fotograferingen. Det minner meg om hva som til tider har skjedd i innløpselvene til Øyeren. Masse flott gjedde er fisket og deretter kastet i buskene så det lukter råtten gjedde langs hele området. Totalt unødvendig!

Godt å se at Frisch innrømmer at han er egoist [ :) ]. Faktisk så tror jeg at det store flertallet av sportsfiskere er fornøyd med å få 5-10 gjedder med vekt opp til 2,5 kg i løpet av en dag og heller ønsker det slik enn å få en på 8 kg i løpet av flere turer! Kanskje flertallet (den gemene hop) av vanlige sportsfiskere heller ønsker det slik, mens "eliten" av sportsfiskere ønsker det motsatt? Å være bombastisk og si at kvaliteten på sportsfisket (sportsfiskeverdien)blir dårligere kommer helt ann på hvilket ståsted man har. At de store gjeddene ikke er egnet til mat er en god grunn til ikke å ta dem, men andre grunner til å ta storgjeddene kan være å forbedre vannkvaliteten. Det er med andre ord forskjellige grunner til å gjøre det ene eller det andre. Vi prater ikke akkurat om en truet dyreart! Vi skal heller ikke glemme at gjedda faktisk er en matressurs! Men å dra opp en masse gjedde bare for å kaste dem håper jeg at vi slipper å se så mye til i tiden framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.