Gå til innhold
Fiskersiden

Steinsmett eller kanskje hvitfinnet steinulke?


 Share

Recommended Posts

Hei

For noen år siden var jeg oppe ved Femsjø ved Halden og rotet rundt med ungene. Vi fanget bl.a. noe vi trodde var steinsmett og fotograferte et par av disse i medbrakt akvarie.

Nå når noen her på forumet jo har blitt tilnærmet proffe steinulkefiskere, lurer jeg på om noen har synspunkter på hvilken fisker som er på bildene under?

Bildene er nok for dårlige til sikker identifisering, men kvelifisert gjetting holder lenge det :D

rsv066cd040.jpg

rsv066cd039.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk vi snakker om hvitfinnet steinulke, basert på den nokså ensfarga lyse bukfinnen. I tillegg når bukfinnen bare til litt over halvveis bak til spissen av brystfinnen når den ligger bakover langs kroppen. Steinsmetten derimot, har omtrent like lange bukfinner som brystfinner når de ligger bakover. Som her: http://fishbase.se/Photos/PicturesSummary....pecies&TotRec=6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk vi snakker om hvitfinnet steinulke, basert på den nokså ensfarga lyse bukfinnen. I tillegg når bukfinnen bare til litt over halvveis bak til spissen av brystfinnen når den ligger bakover langs kroppen. Steinsmetten derimot, har omtrent like lange bukfinner som brystfinner når de ligger bakover.

Ja, dette må være en hvitfinnet steinulke. Og det er jo "offisielt" bekreftet fra før at arten forekommer i Femsjøen. For øvrig ingen bombe at arten forekommer i de nedre delene av haldensvassdraget (og kanskje også lengre opp?). Eidet mellom Store Le og Haldensvassdraget er jo kun på et par meters høyde og knapt noen få hundre meter, og HVIS arten kom seg til Store Le på et tidlig tidspunkt ville det vært merkelig om den ikke også klarte å komme seg over til Haldensvassdraget på slutten av istiden, da eidet sannsynligvis var lavere. Var det avrenning østover inn i Store Le den gangen, på samme måte som Glomma hadde avrenning østover til Vrangselva? Det spennende her er at det sannsynligvis fortsatt er nye ting å oppdage, rett og slett fordi ingen har tenkt tanken og giddet å lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette må være en hvitfinnet steinulke. Og det er jo "offisielt" bekreftet fra før at arten forekommer i Femsjøen. For øvrig ingen bombe at arten forekommer i de nedre delene av haldensvassdraget (og kanskje også lengre opp?). Eidet mellom Store Le og Haldensvassdraget er jo kun på et par meters høyde og knapt noen få hundre meter, og HVIS arten kom seg til Store Le på et tidlig tidspunkt ville det vært merkelig om den ikke også klarte å komme seg over til Haldensvassdraget på slutten av istiden, da eidet sannsynligvis var lavere. Var det avrenning østover inn i Store Le den gangen, på samme måte som Glomma hadde avrenning østover til Vrangselva? Det spennende her er at det sannsynligvis fortsatt er nye ting å oppdage, rett og slett fordi ingen har tenkt tanken og giddet å lete.

Takk for svar begge to. Det er ikke hver dag en får registrert ny art mens en sitter foran PC'en :D

Det jeg lurer på er om steinsmett og hvitfinnet steinulke finnes sammen på enkelte lokasjoner, eller om det er enten eller som gjelder?

Har en del "flyfoto" av fra samme stedet tatt in situ mens jeg snorklet.

Som dette.

rsv066cd042.jpg

Og dette

rsv066cd037.jpg

Forstår godt at ikke noen legger merke til denne fisken så godt som den går i et med omgivelsene. Dessuten var det veldig dårlig sikt i vannet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på er om steinsmett og hvitfinnet steinulke finnes sammen på enkelte lokasjoner, eller om det er enten eller som gjelder?

---

Forstår godt at ikke noen legger merke til denne fisken så godt som den går i et med omgivelsene. Dessuten var det veldig dårlig sikt i vannet også.

Som Triturus påpeker, fins de sammen i Stora Le (sammen med hornulke). Det generelle inntrykket (mulig det er feil!?) er nok at steinsmett er noe mer glad i rennende vann. Men det er nok innvandringsmessige "tilfeldigheter" som har betydd mest for hvor de ulike artene har klart å ta seg frem.

Og det er ikke noe merkelig at de overses; uklart vann, små fisk, god kamuflasje, "anonym" livsstil og ingen som leter aktivt etter dem, gjør det høyst plausibelt at disse artene kan forekommei tusenvis av år uten at noen oppdager dem, særlig i store innsjøer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.