Gå til innhold
Fiskersiden

Håkjerring!


Gotland
 Share

Recommended Posts

Når snøret ryker 50m under overflata så har den rulla rimelig langt. Andreman rack så vidt og sveive fast fisken sin så det var vel neppe noe rullings der heller.

Snøret ble påspolt på snella før vi drog ut om morran. Att vi itillegg kan dra det av med händerna tyder vel mer på ein dårlig dag på fabriken med ei pilleruset kjerring ved maskinan en i andre enden på stanga. :)

En tredje mulighet er pillerusede bingokjerringer på PP-fabrikken. Men høres ut som noe feil på snøret ja. Aldri skjedd meg, thank God!

;)

Har du noen teorier på hvorfor fisket svinger såpass? Skulle egentlig ikke tro at fisket var så sesongbasert. Kan de være mer aktive i visse perioder? Og kan mot alle odds månen ha noe å si på de dypene der? Eller er det bare den klassiske flaks/uflaks-situasjonen som man aldri finner noen logisk forklaring på? Så forresten på "Dirty jobs" med Mike Rowe her om dagen. Han var på sjøisen utenfor Baffin Island der de fisket kjerring, merket de og tok vevsprøver. Der ble det antydet at de kunne bli oppimot 400 år gamle eller eldre. Ganske sinnsykt å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tredje mulighet er pillerusede bingokjerringer på PP-fabrikken. Men høres ut som noe feil på snøret ja. Aldri skjedd meg, thank God!

;)

Har du noen teorier på hvorfor fisket svinger såpass? Skulle egentlig ikke tro at fisket var så sesongbasert. Kan de være mer aktive i visse perioder? Og kan mot alle odds månen ha noe å si på de dypene der? Eller er det bare den klassiske flaks/uflaks-situasjonen som man aldri finner noen logisk forklaring på? Så forresten på "Dirty jobs" med Mike Rowe her om dagen. Han var på sjøisen utenfor Baffin Island der de fisket kjerring, merket de og tok vevsprøver. Der ble det antydet at de kunne bli oppimot 400 år gamle eller eldre. Ganske sinnsykt å tenke på.

Vanskelig og si noe om svingningene i fisket men jeg begynner og se ett mønster. Under juli ,august og september så får vi fisk men det er som regel langt i mellom dem. Oktober og November har så langt givit mye mer fisk under færre dager. I år fisket vi i slutten på juli måned og hadde ett fantastisk fiske.Men det er første gangen vi bruker ein uke i juni så her har jeg lite o gå på.

Denne turen fikk vi mange fisker i tiden runt strømskiftet. Strømmen var till tider fruktansvært sterk vi brukte helt opp i 2,6kg lodd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradisjonelt sett fisket jo folka i THK i mai etter kjerringa. I Langesund får de gjerne kjerring på vinteren ute på 10-graderen. Inne i Langesundsfjorden ble det ellers tatt fisk på høsten. Mulig sommeren er dødere enn resten av året? På en annen side er vel kjerringa der hele året, og burde ikke spise mindre om sommeren enn ellers. Kan neppe forestille meg at det er noen stor forskjell på sommer og vinter der nede, med mindre dette da påvirker de vanligste byttedyrene. Og strømmen har jeg også vanskelig for å forestille meg skal ha den største betydningen så dypt som på 600 meter. Strømmen er jo sterkest i de øvre vannlag, og knapt merkbar på så store dyp som 600 meter. ROV-operatører kan vel bekrefte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersøkelser av mageinnholdet har vist at de spiser det meste, både levende og dødt. Skater kan de visst ta levende. Fra Baffin Island la de merke til at visse haier hadde et visst krepsedyr i magen, mens andre ikke hadde det. Dette krepsedyret var gjerne noe av det første som slo seg ned på døde dyr og død fisk, og var dermed en sikker indikator på at åtslet var dødt når håkjerringa spiste det. Krepsedyret ble med på kjøpet når kjerringa spiste. En ganske sur skjebne spør du meg. Andre haier manglet visst disse, og forskerne konkluderte dermed med at håkjerringa også kunne ta levende bytter. Men ting går nok ganske i slow motion der nede, selv om gutta som har kjørt fisk kan fortelle at de også kan sette opp en viss fart. Men noen makorusninger er det såvisst ikke snakk om. Uansett vil jeg tro at absolutt mesteparten av hva de spiser allerede er dødt, men at de samtidig er nødt til å være opportunister der nede i det kalde dype mørket.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersøkelser av mageinnholdet har vist at de spiser det meste, både levende og dødt. Skater kan de visst ta levende. Fra Baffin Island la de merke til at visse haier hadde et visst krepsedyr i magen, mens andre ikke hadde det. Dette krepsedyret var gjerne noe av det første som slo seg ned på døde dyr og død fisk, og var dermed en sikker indikator på at åtslet var dødt når håkjerringa spiste det. Krepsedyret ble med på kjøpet når kjerringa spiste. En ganske sur skjebne spør du meg. Andre haier manglet visst disse, og forskerne konkluderte dermed med at håkjerringa også kunne ta levende bytter. Men ting går nok ganske i slow motion der nede, selv om gutta som har kjørt fisk kan fortelle at de også kan sette opp en viss fart. Men noen makorusninger er det såvisst ikke snakk om. Uansett vil jeg tro at absolutt mesteparten av hva de spiser allerede er dødt, men at de samtidig er nødt til å være opportunister der nede i det kalde dype mørket.

Vi har opplevd att fisk har spydd ur seg både vassild og sei som ikke har vart spesiellt lenge i buken og nå er det ikke snakk om agnfisk uten hel sei som har blitt vit i skinnet.

Jeg trur dem spiser ein god del levende fisk. Jeg nekter og tro att så mye hai ska kunne overleve på kun døde dyr og fisk ikke minst med tanke på all lus og slimål som har mulighet og renske fatet før noen hai finner frem.

Og for og ta Trondheimsfjorden så dræller det vel ikke av hvalkadaver eller sjøldaua fisk her. Og ikke er det mange fiskebåter som hiver noen gosaker på sjøen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger noen bilder på fiskefeber.no

Jeg venter på cd og film ifra gutta men det kan ta ein stund enda.

Fant de ikke der jeg, må vel registrere seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.