Gå til innhold
Fiskersiden

Mortesaken i Trondheim


LAT
 Share

Recommended Posts

Jepp.

Når det gjelder morten i Rissa så er det vel ikke veldig usannsynlig at det er svensker som har nytt medbrakt.

Det var jo ikke uvanlig å kjøpe levende mort som agnfisk i Sverige tidligere (2-3 år siden).

Sliter med å se for meg at noen fra Trondheims-regionen skulle ha tatt med seg mort for å bruke som levende agn etter ørret i hvertfall. Hvordan den spredde seg dit er vel uansett ikke noe tema lenger ettersom rotenonhuene allerede har vært der og rasla med kannene.

Noen som vet om morten akkurat hadde dukket opp der, eller om den kunne ha vært der over lengre tid men ikke blitt oppdaga før nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om morten akkurat hadde dukket opp der, eller om den kunne ha vært der over lengre tid men ikke blitt oppdaga før nå?

Det kan gå veeeldig lang tid før "fagmyndigheter" oppdager slike ting.

Husker et "sensasjonsoppslag" i lokalavisa fra jeg var guttunge om at det var oppdaget hekkende sivhøne i et vann jeg ofte frekventerte og fagmyndighetene mente det var eksepsjonelt. Sivhønene hadde i hvertfall hekka der i 10 år.

Selv meldte jeg for noen år siden i fra om en jerveobservasjon som en kollega hadde gjort i bymarka i Trondheim; ble avskrevet som en "tulling" som ikke så forskjell på jerv og grevling. Noen år gikk og ganske riktig; jerven ble avslørt i et sensasjonsoppslag i Adressa.

Så hvor mye disse fagmyndighetene vet/holder hemmelig er jeg jammen ikke sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert noen som har vært inne på tanken før, men denne saken ville vel blitt automagisk lagt død hvis det ble påvist mort i Jonsvatnet? Eller hadde de rotenonbehandlet det vannet også da? (:

(NB! dette er ikke en oppfordring til å sette ut mort i Jonsvatnet, bare en hentydning til at det kanskje kan finnes personer som er radikale nok til å gjøre dette hvis DN begynner å rotenonbehandle vann rundtom -- er dette en reaksjon DN har tenkt på når de rasler så gruelig høylydt med sablene?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.