Gå til innhold
Fiskersiden

Noen som tar utfordringen ? Snøbading :)


Mr Big fish :)
 Share

Recommended Posts

  • Svar 268
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Pinglete... :blink: ja vel, men vinterbading på Sandvsanden har i grunn aldri ligget på "Topp 10" lista over aktiviteter som skal igjennomføres i løpet av året.. :blink:

Men....muligheten er der da.

Skal nok på fylla neste lørdag, men om ikke badingen skal skje grytidlig på søndagen så kan jeg jo TENKE på det da.

Får se hvordan oppmøtet blir.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å duppe seg en gang er sikkert en grufull opplevelse, men å gjøre det gjennom hele vinteren er en enorm prestasjon.

Er spent på om vi faktisk klarer det hehe.

Ser for meg at det kan bli guffent i 4 minus og frisk bris i vinter. :blink::blink:

Hvis vi klarer å flytte det til lørdagen, så er vi vel tre stykker pluss fotograf da vel...eller?

MEN VI VIL HA MED FLERE FOLK!!!!

KOPIERTE DETTE FRA NETTET....

Er bading om vinteren sunt?

Hele vinteren kan man se folk som hopper i vannet.

Kan det virkelig være sunt?

Når en isbader utsetter kroppen for det kalde vannet, frigjøres et fyrverkeri av de såkalte endorfinene, som er kroppens egne morfinstoffer. Endorfinene har som regel en smertestillende effekt som kan holde seg fra to til fire timer. Det betyr at et iskaldt grøss har positiv innvirkning på mange lidelser som medfører smerter. Dessuten virker endorfinene antidepressivt, og dermed kan isbading få en i bedre humør og i tillegg virke dempende på lette anfall av depresjoner.

Mange isbadere påpeker at "blodet strømmer raskere i årene" etter en kald dukkert. Og det er nettopp det som skjer, viser en undersøkelse av den finske legen Kyllikki Kauppinen. Når huden får kontakt med det kalde vannet, trekker blodkarene seg sammen for å holde på varmen, og blodtrykket stiger for å unngå nedkjøling.

Ifølge enkelte undersøkelser skulle isbading i tillegg virke lindrende på giktsmerter, men dette synet er fortsatt ytterst omdiskutert blant ekspertene på giktsykdommer.

Endret av BINN LADDEN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det bading i ikke så veldig kaldt vann egentlig, men tonnevis av flytende tarerester gjør det ikke så veldig lystbetont :blink:

Men f#¤n, det må vel være mulig å samle flere tullinger vel....Karl Inge bør jo gå forran som et flott eksempel,...eller??? for ikke snakk om Ståle og Arild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er herved invitert :lol:

Kommer ikke du tilbake til vestlandet da..?

Yeah, I Said earlier in the thread that I'm coming back to Haugesund but I won't be back in time for the first meeting, If everything goes smoothly then I'll be back for the second one tho...If they do it again lol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinglete... :lol: ja vel, men vinterbading på Sandvsanden har i grunn aldri ligget på "Topp 10" lista over aktiviteter som skal igjennomføres i løpet av året.. :lol:

Men....muligheten er der da.

Skal nok på fylla neste lørdag, men om ikke badingen skal skje grytidlig på søndagen så kan jeg jo TENKE på det da.

Får se hvordan oppmøtet blir.. :lol:

Grytidlig blir det ikke, etter jeg leste dette

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bading om vinteren sunt?

Hele vinteren kan man se folk som hopper i vannet.

Kan det virkelig være sunt?

Når en isbader utsetter kroppen for det kalde vannet, frigjøres et fyrverkeri av de såkalte endorfinene, som er kroppens egne morfinstoffer. Endorfinene har som regel en smertestillende effekt som kan holde seg fra to til fire timer. Det betyr at et iskaldt grøss har positiv innvirkning på mange lidelser som medfører smerter. Dessuten virker endorfinene antidepressivt, og dermed kan isbading få en i bedre humør og i tillegg virke dempende på lette anfall av depresjoner.

Mange isbadere påpeker at "blodet strømmer raskere i årene" etter en kald dukkert. Og det er nettopp det som skjer, viser en undersøkelse av den finske legen Kyllikki Kauppinen. Når huden får kontakt med det kalde vannet, trekker blodkarene seg sammen for å holde på varmen, og blodtrykket stiger for å unngå nedkjøling.

Ifølge enkelte undersøkelser skulle isbading i tillegg virke lindrende på giktsmerter, men dette synet er fortsatt ytterst omdiskutert blant ekspertene på giktsykdommer.

1. jeg trenger ikke smertestillende.

2. jeg trenger ikke antidepressiva.

3. høyere blodtrykk er ikke sunt

4. jeg har ikke gikt.

5. doktor kykkelikoko e.l kan umulig være helt "i lodd".

mao. jeg stiller ikke :):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fanken en kan jo bare gå på litt tynn is i vinter så får du spenning og morfinstoffer. Endorfinene eller hva du kaller det de kommer og når du går gjennom (ps en bør muligens hvere 2 stk og ha med tau når dette testes :) mulig man kan høre med cb åssen det er og gå gjennom isen :P men er ikke så sikker på at man skal ta råd av den mannen der på det planet he he han som går gjennom 1 gang i året he he

Endret av link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt kortere vei tilbake til bilen, dersom vi heller velger åkra sanden?

Halv pingle ?

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.