Gå til innhold
Fiskersiden

rødvin, til hjortegryte


Rune
 Share

Recommended Posts

Her en av de Spanske?...

Dere ikke må høre på mannen som drikker rødvin av gummi turkopp.....

ha ha ha, good one! Dette var for øvrig en lokal vin fra Leida. God og lettdrikkelig, men i letteste laget for vilt. Men absolutt bra nok når man sitter og koser seg ved bredden mens man venter på at mallene skal lukte seg frem til godsakene man har lagt ut til dem... dette er rein og skjær livsnytelse! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gode viner her. TØRST nå.

Jeg har aldri digga Cabernet S. viner uten at jeg har noe fagutrykk på hvorfor. Zinfandel er en drue som gir mye god smak, og samtidig er rimelig grei å lære seg å like. Den italienske drua Primitivo er samme eller nesten samme drue, så her er et fint og rimelig valg til kjøttet:

Doppio Passo 2006, 99.90, 100 % primitivo

Det er også viktig å huske at GOD vin er godt til alt. :)

Etter at jeg paserte en inntekt på 100 000 i året (ferdig med studier mao), så har jeg ikke drukket Amigo om den har vært gratis. Da drikker jeg heller HB med rød saft. Blir fortere full som er det eneste gangbare målet (og viktig) med Amigo. Den kan til nød blandes med cola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zinfandel er en drue som gir mye god smak, og samtidig er rimelig grei å lære seg å like. Den italienske drua Primitivo er samme eller nesten samme drue

Ja, dette er samme drue, men at de fremstår som litt forskjellige kan ha noe med at Syd-Italia (der Primitivio-druen vokser) har et litt annerledes jordsmonn og klima enn California, og at vinene lages litt forskjellig. Syd-Italia er kanskje det vin-området i verden som har ekspandert mest og hatt den største kvalitetsforbedringen de senere årene. Det skyldes at vinbøndene i Puglia og de andre regionene der nede har investert enorme summer på å modernisere vinproduksjonen. Her går det i hypermoderne produksjon i ståltanker, og resultatet er en forbløffende jevnhet i kvaliteten, om enn kanskje ikke like spektakulære som de dyreste og lengst lagrede vinene fra andre steder. Jeg tør nesten påstå at du ikke får dårlig vin fra Syd-Italia i dag, ihvertfall fra de større produsentene. De fleste vinene er gode som drikkeviner, og som Californias Zinfandel-utgave er de mer lagrede utgavene også egnet til vilt. Og viner laget på Negroamaro (som betyr svart og bitter), den andre hoveddruen som dyrkes i Syd-Italia, gir også fyldige og smaksrike viner, som godt kan nytes til vilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HJORT

Rødvin til gravet: Valpolicella Ripasso eller Amarone. Hvitvin: Pinot Gris fra Alsace, Grüner Veltliner, fyldig Riesling med litt restsødme

Rødvin til filet: Syrah fra Nord-Rhône eller Australia, Malbec fra Argentina, Merlot-dominert Bordeaux, Barbaresco

Rødvin til stek med sjysaus: St. Joseph, Premier Cru Burgund Dolcetto eller Sangiovese, Barolo/Barbaresco

Rødvin til stek med viltsaus: Chianti Classico, australsk Syrah, Ribera del Duero, litt utviklet Bordeaux

Rødvin til gryte: Barbera, Montepulciano, Vacqueyras, Priorato, Zinfandel fra Napa

Personlig liker jeg australse shiraz-viner til hjorten, evt en kraftigere sak fra Sør-Afrika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ellers anbefale de som er glad i vin en tur innom Penfolds. Alt er godt, og alt er flott.

Vinen i lenka er syka god og ikke for drøyt prisa på polet: http://www.penfolds.com/wines/koonunga-hill.asp

Tørst nå, tørst sier jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HJORT

Rødvin til gravet: Valpolicella Ripasso eller Amarone. Hvitvin: Pinot Gris fra Alsace, Grüner Veltliner, fyldig Riesling med litt restsødme

Rødvin til filet: Syrah fra Nord-Rhône eller Australia, Malbec fra Argentina, Merlot-dominert Bordeaux, Barbaresco

Rødvin til stek med sjysaus: St. Joseph, Premier Cru Burgund Dolcetto eller Sangiovese, Barolo/Barbaresco

Rødvin til stek med viltsaus: Chianti Classico, australsk Syrah, Ribera del Duero, litt utviklet Bordeaux

Rødvin til gryte: Barbera, Montepulciano, Vacqueyras, Priorato, Zinfandel fra Napa

Personlig liker jeg australse shiraz-viner til hjorten, evt en kraftigere sak fra Sør-Afrika.

Knallliste dette!

Og ja, kraftige sørafrikanske Pinotage-viner går bra til hjort. Australske Shiraz-viner er også bra saker.

Vil ellers anbefale de som er glad i vin en tur innom Penfolds. Alt er godt, og alt er flott.

Vinen i lenka er syka god og ikke for drøyt prisa på polet.

Koonunga Hill er en kjempevin, til en absolutt overkommelig pris. Kan drikkes til det meste, også til grandiosa! :) Ellers er jo Kalimna Shiraz og Bin2 - Shiraz Mountverde to andre superviner fra Penfolds, riktignok ikke billige (ca 200kr), men langt unna de dyreste Penfolds vinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.