Gå til innhold
Fiskersiden

rødvin, til hjortegryte


Rune
 Share

Recommended Posts

liker veldig godt fetzer hvitvin til kylling, så kanskje dette kan være noe :D

eneste min lokale sjappe er registrert med er en fetzer valey oaks zinfandel 05/06. denne beskrives som Dyp rød. Aroma preget av mørke bær, innslag av kakao og lakris, hint av brent tre

personlig synes jeg denne hørtes bedre ut, fetzer valey oaks cabarnet sauvignon 05/06, men den finnes nærmest i berger:

Dyp rød. Aroma med preg av moreller, eik og vanilje, antydning til røyk i ettersmaken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La Chasse Reserve

La Chasse Reserve kommer fra vingården Vriesenhof i Stellenbosch. Distriktet strekker seg fra den nordøstre delen av False Bay og til Durbanville i nordvest og Paarl i nordøst. Klimaet i denne delen av landet er velegnet for vinproduksjon. Nedbørsmengden her gjør at kunstig vanning av vinmarkene ikke er nødvendig. Etiketten til La Chasse Reserve er en akvarell av et elgpar i norsk høstlandskap, laget av den danske kunstneren Lasse S, bosatt på Færøyene. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grand venur er en god vin, men ikke typisk viltvin etter min smak.

Men for alt i verden, den duger.

Årgangs-Amigo er heller ikkje ueffent. Gjerne 2007, den er knall!

Dette er ikke viltvin i det hele tatt.

Vin jeg kun drikker i nødstilfeller.

Quinta dos Aciprestes Reserva og Masi er også gode viltviner.

Terningkast 6 og 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan anbefale noe?

Som Hunter er inne på bør du servere en relativt kraftig og fyldig vin med mye smak.

Zinfandel viner fra California, som Fetzer, er bra saker.

Gode Bordeaux viner må naturligvis vurderes, men av franske rødviner passer Rhone viner generelt sett bedre til min gane.

Av italienske viner er en god Barolo også ypperlig til vilt, det samme er Amaroner, eller hva med en kraftig Ripasso vin, som kan betraktes som en enklere utgave av en Amarone, men som jeg synes er vel så gode matviner? Skikkelige smaksbomber! Prøv for eksempel Vigneti di Torbe.

Og til slutt; glem ikke Rioja vinene til vilt. En av mine beste mat/vinopplevelser var en Coto de Imaz Gran reserva til hjortefilet, traktkantareller, rødvinsaus og hasselbakte poteter. En skikkelig innertier! Kjenner at tennene løper i vann bare over minnene om dette måltidet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amarone vin. Må testes

Absolutt. Amarone er saker! Noen av de tyngste og mest alkoholsterke amaronene, med et alkoholinnhold på 15%, er så fyldige at de nesten tenderer over mot portvin i stilen, og disse synes jeg egner seg best som en ren nytevin, fremfor som matvin. Men en mer "normal" amarone er jo noe av det beste du kan helle i glasset når du serverer vilt, enten det er ryper, hjort eller annet snadder. En av mine favoritter (jeg har smakt en 10-15 forskjellige amaroner), er Righetti sin utgave. Den er ikke av de fyldigste, men er svært smaksrik, og er en super viltvin. Den er heller ikke av de dyreste. Righetti har også en veldig fin Ripasso-vin (som jeg faktisk drakk til søndagsmiddagen i går! :lol: ), som absolutt kan anbefales.

PS: et søk på Vinmonopolets sider viser at de ikke har Righettis amarone i sortimentet, og heller ikke på systembolagets sider fant jeg denne, enda jeg vitterlig kjøpte noen slike flasker på bolaget i Charlottenberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caberneten fra Fetzer passer nok bedre enn Zinfandel til hjort og vilt. 2001/2 var et bra år fra Fetzer, se om du ikke får tak i denne.

Viña Alberdi (Rioja) 2001 er også en knallvin som burde være innertier til hjort.

Tja, jeg er tilbøyelig til å være uenig i at Cabernet-vinen til Fetzer er bedre til vilt enn Zinfandel-vinen, men det er helt greit og kanskje bare et uttrykk for at smak og behag er forskjellig. Faktisk synes jeg generelt at Zinfandel er en bedre "vilt-drue" enn Cabernet Sauvignon, som jeg synes er en "oppskrytt" drue. Bevares, det fins mange flotte og ikke minst lettdrikkelige viner laget på Cabernet, som tross alt vel er verdens mest populære rødvinsdrue. Men til vilt synes jeg druer som Zinfandel, Tempranillo, Shiraz, Pinotage, Sangiovese mfl er bedre. Men like viktig som druetypen er naturligvis voksested, og hvordan vinen er laget, og ikke minst lagret.

For øvrig er jeg enig i at de fleste lagrede Rioja-viner (som jo er laget på Tempranillo-druen) er knallbra til hjort. Min personlige Rioja-favoritt er Muga, den nevnte opplevelsen med Coto de Imaz (som jo er en annen favoritt) til tross.

Skal jeg komme med et annet go'tips er det viner fra Ribero del Duero, altså de øvre delene av Duero-elven på spansk side (Duero er jo elven som renner ut ved Porto i Portugal, der Portvinene lages). Men på spansk side lages det mange knall gode rødviner på tempranillo-druen. Aventino til 110 kroner må være et av de beste kjøpene på polet i dag. Enormt mye vin for pengene, kan drikkes til det meste, vilt inkludert, og har et stort lagringspotensiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.