Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilke flyndrer er god mat?


ford prefect
 Share

Recommended Posts

Er det noen flyndrer som ikke er gode? Spiser man både skrubber, smørflyndrer og sandflyndrer?

Stekt eller fritert spette er jo gørrgodt :blush:

Tenkte å prøve litt enkelt etter flatfisk neste uke. Sandstrender i Ølen med dybde 0.5-2m ispedd litt tarekvaster og fiske med enkelt glidetackle med reke eller sluk med 20cm mono i enden. Har noen stive makreller i frysen også...

Er flatfisken glad i makrellstrimler eller er det kun reke?

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like godt som spette er de nok ikke, men både skrubbe og sandflyndre er god mat etter min mening. Synes skrubba blir best hvis en fjernet skinnet før steking. Smørflyndre er det vel ikke alt for mange som har smakt, men den skal vel også være meget velsmakende har jeg hørt.

Har selv fått flere flatfisk på bare makrell/sild enn jeg har med bare reke, men har inntrykk av at det beste er både makrell og reke på samme krok! :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det meste kan spises altså :blush:

Ser vel helst for meg skrubbe eller sandflyndre som fangst, eller spette om jeg er heldig. Hvor grunt går kveita på vinterstid?

:) Heisann, Alv, flyndrefiske er gøy! Sandflyndre og skrubbe går grundt no, men det kan rødspetta og gjera i desse dager. Kveita går i alle vannlag der det er mat å finna, men sjangsen er større om ein finn vekslande botn med litt straum. Dersom det er småkviting som er plagsom har eg hatt suksess med å agna med fersk kvitingfilee etter sandis,skrubbe og kveite. :lol: Til rødspette har me nytta reke,sandmakk og blåskjell, men eg har fått mine største på reke/makrell. Makrell er det beste allroundagnet, ofte i kombinasjon med reke. Dersom du nytter agnstrikk varer agna betydelig lenger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikke smakt skrubbe, men kan jo sette opp min rangering.

1. Piggvar

2. Lomre

3. Rødspette

4. Kveite

5. Sandflyndre

Alle desse overgår dei aller fleste torskefisker i smaksopplevelsen. Mulignes med unntak av hvitting som kunne blandt seg inn på bunnen av lista.

:)

Eg bruker stort sett alltid skinnfrie fileter som dyppes i melblanding. Viktig å ikke steike dei for lenge. Dette serveres med kokte poteter, gulerøtter. Eg freser også opp noen champignoner og løk som det helles fløte over. Dette er kanskje forklaringen på hvorfor eg er ett par kilo over idealvekta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for info og tips gutter!

Når jeg var liten ble alle flyndrene i garnet utenom spette kastet til krabbene av bestefar. Og mange av mine oppover pga størrelsen, har ikke giddet å filitere halvkilos-flyndrer :)

Vil dere velge paternoster eller sluk\sene kombo hvis jeg skal fiske aktivt på grunn strand? Har ikke pod, baitrunner eller tålmodighet til å fiske statisk tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.