Gå til innhold
Fiskersiden

Nybegynner på isen, trenger litt tips...


JohanM
 Share

Recommended Posts

Ja, er ny på isfiske og trenger noen tips, jeg kommer sikkert på mer sp.mål etterhvert, men jeg lurer på noen få ting nå.

1: Hvilke dybder fisker man på etter Tryte og Aure?

2: Hvilke sene burde jeg velge? regner ikke med og kunne få noe på over 2 kg.

3: hva slags pilker/blinker og ellers hva bør man fiske med?

Har kjøpt ett par stenger og multiplikator sneller til en rimelig penge, så kvaliteten er sikkert der etter å, men det er nå bare for og prøve og se om dette er noe gøy, så får jeg heller kjøpe bedre utstyr etterhvert, men isen ligger som regel maks 2 uker her likavel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen, syns jeg, bør svare deg. Selv fisker jeg primært etter røye om vinteren og da slenger det jo en ørret innimellom også. Fisker som regel på 1-4 m, men noen ganger må man ned på 20-25 m for å nå røya iallfall så start med å fiske på grunna.

Anbefaler nybegynnere å lese dette "heftet", er nevnt litt om ørret her også :

http://www.fiskeklubben.no/docs/FiskeklubbIsfiske.pdf

Prøv søkfunksjonen også (øverst t.h.), mange har spurt før deg. :)

Jeg kjøper monosene som er lagd til isfiske, har en rull liggende her på 0,22 mm/4,15 kg/gul ( PLATIL ice-line). Tipper no sånt vil passe for deg også.

Til abbor bruker man gjerne en smal pimpel, men har fått abbor på vanlig røyeblink også, samme med ørret. Heter seg vel at ørreten er litt mere skvetten på stor blink, men tror det har mye med hvordan man bruker den.

Til småfiske: Stort utvalg på pilker alt fra mindre/følsomme til kraftigere typer. Koster ikke mye så ha begge deler. Jeg bruker mest maggot som agn. Har en boks kunstige fjærmygglarver i sekken - greit å ha no sånt iallfall hvis magotten ble glemt.

Når jeg har bitt bruker jeg ikke spolen for å dra opp, men henda, mer effektivt (men ikke for raskt) og med litt trening floker man som regel ikke.

Endret av geirm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Skal ikke pårope meg noen fasitsvar men fisker du på vann/tjern hvor det er vegetasjon og trær nær vannet så er det aldri dumt å lete etter steder hvor trær har falt i vannet og du ser grener stikke opp av isen. Å fiske i nærheten av slike områder gir ofte bra resultat siden abbor liker å jakte/skjule seg under den type overheng.

Ellers er det, som geirm nevner her, stor variasjon på dybder. Noen steder vil du kunne bedrive kikk-fiske etter abbor og ørret mens andre steder vil du måtte prøve både mange dybder og områder før du finner fisken.

Personlig skal jeg i år teste ut langt mindre blinker enn jeg har brukt før. Har laget meg noen isfiskeoppsett med små blinker, små kroker og heller et par knallrøde/grønne/gule plastperler som attraktorer nær kroken. Syns ofte at store blinker virker til å skremme fisken litt, særlig hvis man er uforsiktig med bevegelser på stikka. Men det varierer sikkert veldig..

Monosene blir det i alle fall for min del og. Jeg testet multi i går (ved ca 12 minus) og det var fullstendig håpløst. Greit å ha prøvd i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under pimpelfiske etter abbor er det viktigste å borre mange hull. Ofte får man bare 2-4 abbor pr. hull før man må bytte. Jeg liker å fiske rundt små øyer, odder, sund etc. På trege dager er en stor lokkemeitepimpel med en 5-7cm senestump og lokkemeitekrok med maggot godt å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar ;) Jeg får lete litt rundt her på forumet åsså å få lest mer:) så er det jo egentlig bare og prøve og feile åsså, slik lærer man jo :P Tusen takk for hjelpen hvertfall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da var 0,20 rød unyl sene bestillt, åsså litt div balansepilker,pimpler,mormyskar,agn og øse... da må jeg bare ha boret og is så tror jeg at jeg er klar for og ut og prøve meg:) Har kjøpt 2 pilkestenger med multiplikator sneller på og en tripod, så dette blir gøy og teste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ja, er ny på isfiske og trenger noen tips, jeg kommer sikkert på mer sp.mål etterhvert, men jeg lurer på noen få ting nå.

1: Hvilke dybder fisker man på etter Tryte og Aure?

2: Hvilke sene burde jeg velge? regner ikke med og kunne få noe på over 2 kg.

3: hva slags pilker/blinker og ellers hva bør man fiske med?

Har kjøpt ett par stenger og multiplikator sneller til en rimelig penge, så kvaliteten er sikkert der etter å, men det er nå bare for og prøve og se om dette er noe gøy, så får jeg heller kjøpe bedre utstyr etterhvert, men isen ligger som regel maks 2 uker her likavel...

Hvis du er ute etter stor tryte (abbor) vil jeg ambefale å kjøpe 3-4 ismeitestenger, billige haspel-sneller kinetic-clipon-nappvarslere, owner kroker str. 8 og mone sene mellom 0,25 og 0,35 mm.

Til agnfisk bruker du mort, små brasmer, laue, sild o.l. Disse fanger du med mormyrska m/ maggot.

hvis det er gjedde i vannet du fisker i bør du bruke stålfortom elle tjukk mono-sene over agnfisken.

Jeg regner med at du kan få dette utstyret for rundt 2000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil anbefale mjuk og knytbar wire til ismeite etter storabbor i gjedderike vann. tror tjukk mono som nevnes over her kan skremme mer enn tynn mjuk wire. bruker prologic sjøl og den har funka bra. fins jo mange merker som fører slik wire(fox, drennan osv.).

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.