Gå til innhold
Fiskersiden

Rigor pusser støvet av isfiskeutstyret...


Rigor Mortis
 Share

Recommended Posts

Endelig isfiskedebut!

Med avrevet akilles trodde jeg det skulle drøye til over nyttår før jeg kom meg utpå isen, men den gang ei.

Det gikk fint å slepe seg fram til varpet med en fot :)

Planen var i utgangspunktet et vann med potensiale for både 1 og 2 kilos røye, men en telefon på tur utover satte en stopper: Skjærings-is, bare 4 cm...merkelig etter 5 dager med 10-15 minus.

Det ble U-sving og iverksetting av plan B; et annet vann med betydelig lavere spenningsnivå, men helt greit debutvann for få i gang sesongen.

Det ble ingen god dag på dette vannet idag, bare etpar såvidt godkjente fisker og foholdsvis mye veldig små fisk. Fire mann dro i underkant av 50 røye.

(Vanligvis burde EN mann dra 50 røye her :angry2: )

69790_s.jpg

Vel vel, da er vi ihvertfall i gang, og lista legges høyere på neste tur... ;)

Søndag 14.12

Tur nr to på isen.

Kunne sikkert skrevet endel om diverse grautnapp og 24 fisker som tilslutt lå på isen, men jeg konstaterer at det jeg var ute etter kom på land i dag.

Nydelig røye!

70160_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/27907/70160.jpg

70161_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/27907/70161.jpg

70162_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/27907/70162.jpg

70163_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/27907/70163.jpg

70165_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/27907/70165.jpg

810 gram og rimelig strøken!

31 januar 2009

Det er tørke på fiskefronten, men idag fikk jeg dispensasjon til en svipptur fra 1300-1600.

Høytrykk og vindstille, og mellom 7 og 10 minus.

Rævva bett, men skikkleig deilig å kjenne sola varme på polert skøyteis.

Fullt av unger som svinset rundt på skøyter, og med fisk på isen så flokket de seg rundt for å spørre og grave om alt mellom himmel og jord.

Noen få røyer ble det, ingen store, og masse informasjon fra snakkesalige unger:

Ei hadde melkeallergi, og fryktelig hodepine igår, ei fikk fæl fisk til middag i forigårs (steinbit), en lurte på om jeg kjente han Asbjørn på Kvål (?), en kunne fortelle meg at det fantes bare ørret her og ei skulle snart begynne på Aikido. Dessuten var hun i Danmark på ferie ifjor, og fikk spise så mye is hun ville i ei uke.

:glare:

73709_s.jpg

Bare småfisk på Rigor Mortis i dag. Kanskje 250 gram med et snev av overdrivelse...

Søndag 15 februar

Fjorten dager siden siste isfisketur, og endelig ute i frisk luft igjen.

Denne gangen litt oppe i høyden, på jakt etter fjellrøya.

Det ble seriøs bommert, for denne så vi ikke snurten av. Når i tillegg hyttefolk ikke var klar over at det er røye i vatnet, til tross for årevis med fisking der, så skjønte vi at vi måtte gardere litt. Full gamp på en bitteliten (men storvokst) røyebestand kan fort gi blanking, og det misliker vi.

Etterhvert satte vi ut noen desperate markstikker på grunna i tillegg, noe som avverget blanketuren (phu)..

3 ørret, men bare en som var godkjent, og den fikk kompisen:

n729250085_2617095_7836.jpg

Fin fjellørret.

n729250085_2617094_6738.jpg

Desperate røyefiskere på ty til mark for å unngå blanketur. :lol:

Fredag 20 Februar

I dag avspankulerte vi fra jobb og stakk en tur på isen igjen. Vindstille og lavtrykk ga trua på røya...

Kom til vatnet i 1030 tida.

Noen smånapp senere smalt det skikkelig i stikka til kompisen, men dyret hang på kun kort tid. Ei skikkelig sugge!!! :o

Typisk at disse storingene tar når man er uoppmerksom og ikke får kroka dem skikkelig. Kompisen var midt i en setning om innpåslitne telefonselgere da den tok, og tilslaget ble klønete.

Storrøya på dette vatnet er utrolig lumsk, og tar ofte forsiktig.

Jaja...Halvtimen gikk uten napp til tross for febrilsk jokking med stikka. Fant ut jeg skulle dunke litt i bunn med blinken, og etter etpar dunk i bunnen ble det tyngre. Et pansertilsag etterpå var det fast fisk :lol:

Kjente at det var ei grei røye, og opp kom denne gytefisken:

n729250085_2646538_1558.jpg

Kjapt ned med blinken igjen og der satt jaggu nestemann kort tid etter:

n729250085_2646539_2866.jpg

Denne var skikkelig sprek, og dro flere meter med snøre i etpar utras...jeg drømte om kilosgrensa en stund... :lol:

Klokka ble fort 15, og vi måtte pakke sammen. Det ble noen mindre fisker også, og alt i alt en kjempefin tur.

n729250085_2646540_4295.jpg

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gratulere med røya. Den var utrolig pen ja!

Her i nord e det itj vorti så my fesking på mæ enda, dvs ingenting. Avslutte rådyrjakta no, så da bli det mere tid. Tenkte en tid i mellomjula. The place whom we don`t talk about, har dæm no bynt å feska sjer æ, men dæm slit med dårlig bett der...det va det forøvrig ganske mye av i fjor og, samtidig synes æ røya der har "silosmak", noe som kanskje ikke er så rart, helt kvit i kjøttet og....så, det er no mest for moro skyld i godværet å sitter der, så leng det itj bles østavind. Vart tatt røye på 4 kilo der i sommer, og noen helt sykt pene ørretter i samme sizen...og den er faktisk meget pen. Mulig den beiter på noe annet enn røya der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Morsomt med unger (selskap) :)

Trodde jaggu ikke du torde å dra ut i denne kulden :angry2:

Send en PM hvis du skal en tur i morra da, egentlig er jeg en frøssenpinn, men artig læll. Tittet på maggoten min ikveld, den er ihjelspekt uti garasjen nå. Fikk ikke lov av sjefen å ha de i kjøleskapet lenger, da hun hardnakket påstod og ha sett ei flue virre inne i kjøleskapet. Makan !

Kan en maggot være nesten gjennomfrosset og tines opp igjen og leve ? Det er hva jeg lurer på nå ;)

Forresten, han Asbjørn var det noe kjent med. Tror han er i slekt med tvillingan som bor oppi dalen der du kjørte opp fra Kvål ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvreven, får du itj lov te å ha maggotten i kjøleskapet???

Hahahaha...

I morra blir det ingen fisketur nei gitt. Skal på Harrytur til Sverige. Bejken, smågodt og snus.

Apropos minusgrader:

Det var 11 minus i kuldehølet på Kvålsbrua, midt i gufset fra Gaula. På vatnet var det behagelige 7,5 minus, faktisk skikkelig godt og varmt i sola!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan egentlig ikke klage på kjerringa heller. Når jeg i 20 år har fått tillatelse til å ha 2-3000 feitisormer i kjelleren. Men maggot rett i fleisen på henne mellom alt pålegget, der gikk grensa gitt <_<

Kjølebag med strøm (12V) er tingen, også til marken om sommeren :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.