Gå til innhold
Fiskersiden

Stor suter Bogstad


Dr.Fish
 Share

Recommended Posts

mellom hundrevis av skøyteløpere traff jeg forleden en gjestearbeider og isfisker på Bogstadvannet. Han kalte seg tysk, men jeg tror nok han var balter eller polakk. Han fisket endel på Bogstad om sommeren og kunne rapportere om fine fangster. Mannen så litt sliten ut og var neppe profesjonell til fingerspissene i sportsfiskerfaget. Hans fangstrapport kan derfor kanskje tas med noen klyper salt. Men allikevel dette er hva han fortalte:

1) mye fin gjedde fra 5 -7 kg (min konklusjon - absolutt ikke umulig)

2) største gjedde - 11 kg (min konklusjon - ikke umulig)

Men så kom rapporten om en annen stor fisk på hele 9 kg. Fisken ble tatt på meite, som han holdt mye på med. Han brukte gjerne 3 dager på fôring før fisken kom inn (dette var i den grunne bukta ved roklubben).

Arten er noe usikker - han var ikke sikker på navnet (noe av grunnen til at jeg tviler på mannens nasjonalitet), men det var "nicht karpfen" og den var "grün" Jeg foreslo "Schleie", men det navnet gav ham ingen assosiasjoner. Jeg spurte da om den hadde "orangen augen" og det ble bekreftet. Vi snakker altså meget sannsynlig om suter. Dette var en art han tidligere hadde fått i hjemlandet, opp mot 5 kg i vekt (hvilket ikke er umulig). Han hadde fått mange av denne arten , men bare det ene storeksemplaret.

Fra dette vassdraget har jeg tidligere bare hørt om suter fra Lysakerelva (rapport i dette forumet). At suter finnes i Bogstadvannet er da rimelig sikkert. Tipper fiskeholdet i de gamle fiskedammene på Bogstad gård (nå restaurert) kan være den historiske kilden.

Min konklusjon på det hele er at mannen utvilsomt har fått en stor fisk, mest sannsynlig en enorm suter (for hva skulle det ellers være?). Selvf. ikke på 9 kg, men om vi snakker om en klassisk pund/kg feil, er det allikevel en grandios fisk.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du er sikker på at det var snakk om kilo og ikke hekto? En 9 hektos sørv kan jo være mulig!

Eller kanskje vi snakker hekto istedenfor kilo?

Dere var vel omtrent likt ute med den teorien der! Det der med gjeddestørrelsen forvirret meg litt også. Av alt han fortalte var det liksom bare denne digre grønne karpefisken som utmerket seg som "umulig". Hadde det dreid seg om en lystløgner av rang kunne han jo lagt ut om både megaabbor og diger ørret. Fikk liksom inntrykk av at fisken var av et format som var helt hinsides han egne erfaringer og forestillinger.

Nei jeg er ikke sikker på noe som helst. At karen hadde fisket før var rimelig åpenbart - greit utstyrt også for isfiske. (satt med to stikker, flere agntyper, fôrblanding etc). Slik han beskrev meitefisket sitt så var det rimelig klart at han ikke var helt nybegynner (stang på 9 meter, fôringskampanjer over flere dager før fisken var skikkelig på plass). Var liksom ikke andersdupp heller...

Fisken ble beskrevet med fakter såvel som ord, så at vi snakker hekto istedenfor kilo tror jeg er uaktuelt. Det er selvf. alltid vanskelig å vite hvor man skal sette cut-off når det er opplagt at noe ikke stemmer. Og 9 kilo er jo for mye uansett hva vi snakker om - bortsett fra karpe, som mannen var helt klar på at det ikke var. De to ikke helt uvesentlige spørsmålene er:

Hva slags fisk? og hvor stor?. Var innom sørv selv også, men med all mulig respekt for forvekslinger - grønn er vel den siste karakteristikken noen ville brukt om sørv :)

mht. størrelse er det jo helt umulig å lande på noen sikre antakelser.

Fordi det er mye morsommere å leve i troen på storfisk har jeg litt lyst til å tro at mannen har fått en suter og at denne suteren har vært rimelig (eller kanskje helt urimelig) stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye som er litt ullent i denne historien, men jeg setter spørsmålstegn ved suter, da det er få eller ingen kjente fangster av denne arten i vannet. (i hvert fall meg bekjent)

Som nevnt er det tatt suter i lysakerelva. Det er vel en viss sannsynlighet for at denne fisken har sluppet seg ned fra bogstad.

Edit: Jeg mener å huske et bilde av lysakerelv-suteren som ble tatt, men husker ikke om det var en mms eller på et eller annet forum..

Endret av permagnar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bekrefte at det finnes suter i bogstadvannet.

Var å leverte noen trevarer på jegersborg for lenge siden. ca9år siden.

Tok meg da tid til å kaste litt med ul stanga like ved campingen.

Var to polakker som gjorde opp dagens fangst.

4 gjedder og 1 suter mener jeg å huske. Gjeddene var fra ca 0,4-1kg og suteren like under kiloen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.