Gå til innhold
Fiskersiden

Fangsrapporter fra Mjøsisen


Ole M
 Share

Recommended Posts

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sant nok. Er heldig som har Mjøsa så nære heimen :)

Ja dem ble veid og målt da jeg kom hjem: 1700gr og 60cm - 2060gr og 62cm - og 2500gr og 63cm.

Fantastisk mat!

Flotte fangster.

En ting jeg lurer litt på. Kondisjonsfaktoren på to av fiskene er ganske så moderat (rundt 0,8). Hadde det vært sjøørret hadde de blitt kalt magre og hinta om at de burde vært satt ut igjen ville vært mange. Burde ikke fiskespisende storørret behandles på samme måten? Mange av de jeg har sett bilde av fra sommerfangster har jo kondisjon som absolutt minner om sjøørret i samme str. Og kan disse virkelig være god mat? Har en gang i tiden selv kakket sjøørret på 2 kilo med k.faktor rundt 0.9. Ikke god mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er isen fremdeles gangbar på mjøsa? har tenkt å ta en tur på lørdag, men kommer jo an på isen.

ole m: hvor er dere har gått ut fra? er ikke så kjent i hamar-området, men skal ha med noen som er mer kjent. en gulesider-link hadde vært perfekt.

Går ut ifra området der vannverket ligger (i nærheten av kalkbrenneriet).

Men akkurat nå ville jeg muligens heller gått ut litt lenger nord.

Flotte fangster.

En ting jeg lurer litt på. Kondisjonsfaktoren på to av fiskene er ganske så moderat (rundt 0,8). Hadde det vært sjøørret hadde de blitt kalt magre og hinta om at de burde vært satt ut igjen ville vært mange. Burde ikke fiskespisende storørret behandles på samme måten? Mange av de jeg har sett bilde av fra sommerfangster har jo kondisjon som absolutt minner om sjøørret i samme str. Og kan disse virkelig være god mat? Har en gang i tiden selv kakket sjøørret på 2 kilo med k.faktor rundt 0.9. Ikke god mat!

De jeg har spist har i alle fall smakt veldig godt. Mye bedre enn jeg hadde forventa.

Men mulig dem burde vært satt ut. Ser den.

Endret av Ole M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur på isen i dag.. På de ca 4 timene jeg var ute så jeg ikke en eneste annen person.. Men alle andre viste kanskje noe jeg ikke viste, vi så kun 1 fisk, en pen abbor men utenom den var det helt stille.. Vi hadde fin agnfisk.

Vi var ikke rett utenfor vannverket da vi synes det så litt tvilsomt ut når vi foretok prøveborringer utover og det var endel overvann. Derfor gikk turen litt lenger inn i fjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Etter at det hadde vist seg å være mulig å ta gjedde på isen for meg å...

76251_s.jpg

(dårlig bilde jeg har prøvd å fikse opp litt.. :blush: )

... så planla jeg og en til å ta en tur der vi skulle fiske mere målretta.

------------------------------------------------------------------------

Hadde liggende ti passe store mort nedfryst i tran. Og etter å ha landa gjedda ovenfor uten vekt, målebånd, avkrokings matte, og veienett, så var det bare å finne frem sakene.

Vi møttes ved Mjøsa i 9-tiden, pakka utstyret på pulken, og traska utover den snøbelagte isen.

Ikke utstyret det skal stå på.

76248_s.jpg

Isen var ikke akkurat fersk. Det var noen få runder med borret, først gjennom et lag med snø og halvstiv sørpe, så ned på et tre centimeter tykt lag med stålis. Ikke nok med det, men iskvaliteten varierte egentlig over alt.

Vi slo oss ned på en tilfeldig plass og begynte å sette ut noen stenger.

Jeg har festa en bly(fri)kule et stykke over agnfisken på de fleste tacklene, så jeg må slipper ned litt rykkvis. Altså - først kjenne nappet fra blykula, så litt etterpå kjenne agnfisken "lande". Veit ikke om det egentlig er noe særlig til oppsett men.. bare man tar tiden til hjelp.. ;)

Da agnfisken plutselig "ikke var der mer" anntok jeg et øyeblikk at hele driten hadde hengt seg opp.. men det viste seg å ikke stemme.

Gjedda hadde tatt på vei ned! Desverre så datt`n av nesten med en gang, og opp kom en maltraktert mort :)

Etter en drøy time med rigging av utstyr var alt klart ;D Er ikke akkurat så rutinert på gjeddemeite serru..

76247_s.jpg

76245_s.jpg

Vi satt å fulgte spent med, mens vi prata om diverse fiskerelatert og dro noe abbor. Det gikk noen timer, men ingen ting skjedde.

Været var kjempebra med sol og rundt 0 grader.

Han jeg var med hadde akkurat kjøpt seg noe nytt utstyr, deriblandt en ekstremt tynn følsom stang. Og det var vel akkurat i det vi satt der å prata på hvor morro det hadde vert å få stor fisk på så spinkelt utstyr det røkka til.

Først er det en pen abbor, så ørret, men det viser seg til slutt å være...

76244_s.jpg

... en sprek gjedde på 3,6 kilo!

76250_s.jpg

76249_s.jpg

Vi hadde ute en haug av stenger agna med deilig mort..

76246_s.jpg

.. og fiska i 6 timer.. men det som viste seg å fungere best i dag - det var balansepilken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elendig fotograf på det bildet av deg med gjedda! Får be Tor Arne ta bilde neste gang!

Tatt i betrakting at jeg la kameraet i en vanndam før bildet ble tatt, og at fotografen mest sannsynlig aldri har brukt akkurat det kameraet.. så var det fremdeles helt elendig!! Neia :lol: Det er ikke så jævla viktig :) Jeg fikk da noen bilder å se tilbake på! Det er det viktigste.

Gratuler med en flott Mjøsgjedde. Det nærmer seg vel fort tida da de riktig store går mot Åkersvika for å forberede gytinga? Sikkert ikke dumt (med forsiktighet ifht isforhold) å liste seg utpå i nærheten av utløpet og sette ut noen ismeitestenger der?

Tidligste jeg har fiska der er i slutten av mars, mener jeg å huske. Nærmer seg.

Har prøvd å prøve ved utløpet før, men endte bare opp med å ødelegge to borr. Finner man derimot vann så vil jeg tro man kan ha det gøy.. Bare å ta det med isen i betraktning som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Var utpå Mjøsa fra ti til sju i dag. Starta med å borre noen høl utafor kalkverket, og jobba meg videre sørover.

Ga etter hvert opp å finne abbor, så jeg slo meg til slutt bare ned der isen møttes..

78739_s.jpg

Er ikke så mye å skrive om egentlig, tross i at jeg var ute på isen i ni timer. Var helt vanvittig varmt i alle fall.

Satte ut tre stenger rigga opp med forskjellige gummi jigger, tørka litt svette, og la meg på ryggen. Det var utrolig deilig så lenge det varte - med sola stekende midt i trynet og til lyden av skrikende brannmenn på øvelse blandt råkene noen hundre meter lenger bort.

Men jeg ble ettervert ganske brutalt revet ut av rusen. Våt hund. Er det for no nå a? Å dakar, får du ikke tak i treflisa di?! ;D Synd, for jeg får ikke gjort no :lol:

78744_s.jpg

Hu ga ikke opp uten kamp.

78746_s.jpg

78745_s.jpg

78742_s.jpg

Tok sin tid, men ga til slutt opp :blush:

78741_s.jpg

78743_s.jpg

Var jævla stilig å se på, ikke bare bikkja, men hvordan isen hadde trøkka seg sammen og kløyvd seg ut i alle retninger.

78740_s.jpg

I tillegg til bilder så ble det altså bare tre abbor i løppet av hele turen. Og det som resulat etter å ha borra sikkert 40 høl.

Snakka med to andre fiskere som også gikk så godt som tomhendte hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isen er i alle fall tykkest fra Kalkbrenneriet og innover. 30 cm etter øyemål. Jeg tør ikke si noe som helst sikkert, men tipper isen er trygg også en uke frem i tid.

Bildene i det forrige innlegget mitt er fra det værste stedet jeg fant. Har slått seg opp lange råker noen steder. Men sett bortifra disse så virker isen å være trygg. Så folk gå tur bortved domkirke odden å forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(03.04.09)

Etter å ha opplevd veldig dårlig fiske i løpet av de siste 4-5 turene var det åpenbart at jeg måtte komme opp med en eller annen ny plan. Hadde fundert en stund på om fisken allerede hadde begynt å flytte seg mot gyteområdene.. "men det er da for tidlig for sånt nå. Er det trykket som gjør det tro..? Eller kan det ha noe med lysforholdene å gjøre??.. nei, er da stekende sol for *****".

Det er vel typisk å begynne å vurdere alt mulig rart når man opplever dårlig fiske over lengre tid, tross i stor innsats. Men nettopp under sånne forhold har jeg også merka at den kreative delen av hjernen virkelig kan våkne til liv. Det å oppleve en og annen skikkelig dævperiode trenger med andre ord ikke bare føre til elendighet.

Nå gjaldt det å rive seg vekk fra de gamle jaktmarker og utforske nye og upløyde områder. "Men hvor..."

Tilfeldigvis viste det seg at to bekjente av meg, Vegard og Jan Egil, også hadde planer om en tur på akkurat den fredagen (03.04.09). Vi utveksla noen meldinger, men det ble aldri helt klart hvor vi skulle satse korta. Vi endte nå til slutt opp med å møtes ved legesenter-stranda, der vi bestemte oss for å prøve å lete opp noen grunner.

Med fullpakka pulker trava vi utover Mjøs isen uten å egentlig ane hvor vi ville ende opp. Tåka var tjukk, så sikten var veldig begrensa.

Detta er bilder som ble tatt på turen inn, men like fullt måtte vi over samma råka på vei ut. Spennende saker, og kameraene var selvfølgelig ladd i tilfelle man skulle være så heldig å se en av de andre gå igjennom.

Vegard`s tur først..

79042_s.jpg

"Joa, detta bør gå".

79037_s.jpg

Vi borra oss utover, og snubla etter en god stund over et område der det skulle vise seg å kry av abbor. Ikke akkurat noen grunne, men dog. Vi fant abbor på alt fra 20 til 30 meters dyp, og det beit jaggu på fisk omtrent konstant. Etter hvert som tåka reiste viste det seg forøvrig at vi hadde gått over midtfjords!

Skulle det mot formodning stilne av litt var det bare å gå noen titalls meter, så fant man alltids tilbake til fisken.

Vi opplevde bra fiske gjennom hele dagen, fra ni til rundt klokka tre...

79043_s.jpg

Og endte vel opp med oppunder 15 kilo abbor, hver! Der den største for min del sikkert veide halvkiloen. Så ikke de aller største altså.

79044_s.jpg

Det ble til og med et par ”dubbles” ;)

79045_s.jpg

Hadde også på en ørret bare få meter under isen, og det mens jeg fremdeles tok livet av den siste abbor`n. Fikk ikke gjort noen form for tilslag, så fisken forsvant fort.

Når man får så mye fisk som vi gjorde den dagen så blir man rett og slett utmatta! Helt pumpa.

Vi vendte trynet hjemover, litt tidligere enn vanlig, men med fulle poser og til lyden av trekkende gjess..

79046_s.jpg

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(05.04.09)

Måtte nesten bare ta en slakkedag på lørdagen.. få restaurere kroppen med litt konjakk, pizza, fluebinding og fiske film.

Men i dag var det på`n igjen, og denna gangen allierte jeg meg med Tor Arne og Tom Daniel, med håp om å få snylta noe agnfisk og få hjelp til borringa.

Vi satte kursen mot samme området jeg Vegard og Jan Egil hadde herja fredagen før. Og ganske riktig så var det fremdeles liv.

79060_s.jpg

Satte ut flere stenger. Tor og Tom hadde med seg agnfisk i form av småmort på rundt 10 cm, så i dag var alle enige om at det burde være gode muligheter for en ørret ell to.

Jeg hadde en anelse om at ørreten kunne gå høyt sånn som isen var med tanke på lysforholdene, så jeg slapp ut omkring 4-5 meter med sene på hver av stengene agna med mort.

79062_s.jpg

Hadde nå dessverre litt begrensa med mort så jeg slang ut noen stenger agna med småabbor i tillegg, og senka dem ned på bånn for forhåpentligvis å kunne lure ei gjedde.

Det gikk flere timer og vi plukka noen abbor hver fra tid til annen. Sola steika, og is begynte å bli til sørpe enkelte steder. Herlig tur-vær.

79048_s.jpg

79059_s.jpg

79058_s.jpg

Så skjer det ENDELIG noe i et av høla til Tom Daniel.. bjella hadde gitt lyd fra seg.. Vi sto spent å fulgte med på stangtuppen, men tiden gikk og stillheten senka seg etter hvert. Hauh..

I det jeg er i ferd med å bevege meg mot stolsekken min etter å ha stått å nistirra på bjella til Tom i et par minutter, hører jeg enda en lyd... begge hører det... hva pokker skjer?! Piper det!?! Joggu *****! Øya mine begynner halvveis skrekkslagent å sondere terrenget, mens jeg småløper litt på måfå... og i andre enden av utstyrshælvete, aller lengst unna, står en av stengene og dingler som ei fjær i tripoden mens snella og nappvarsleren omtrent brøler om kapp. Fisken er helt rabiat, så jeg begynner å løpe som en gal, mens Tor Arne som sitter 200 meter lenger ut stadig stiller samme spørsmål; "Hva skjer!"

Dæven å fort det gikk tross i flytedress og scooter støvler i størrelse 47 :D

Ikke bare var jeg redd for å miste fisken, men bremsen var tydeligvis på grensa hard - for stanga holdt flere ganger på å ta veien over tripoden og ned i hølet.

Jeg kom frem uten pust og med snus i hele trynet, og kasta meg ned på alle fire. Jeg rev av meg brillene, tok forsiktig tak i stanga, og i en og samme bevegelse dro jeg til bremsen og blåste i gang fighten.

Makan til utras har jeg aldri opplevd under isfiske. Morten hadde stått omkring fire meter under isen (var vel 20 meter dypt der) men ørreten hadde røska med seg minst det dobbelte da jeg kom frem. Jeg fikk faktisk skjælva ;) ***** ikke så altfor ofte det skjer lenger. Ufattelig deilig rett og slett!

Faktisk så brukte jeg noen få minutter før jeg i det hele tatt så fisken... "Å hælvette for en fisk.. det må da til og med være pers på Mjøsørret!"

Og endelig.. bare et øyeblikk med ro... pust... gni seg i øya.. tørke fråden.

79056_s.jpg

En fin ørret på 2650 gram og 65 centimeter er blitt et forbanna faktum.

Også adpåtil på det tackelet jeg hadde aller minst tro på ;)

79061_s.jpg

Det hele kom faktisk så brått og brutalt at jeg ble helt satt ut. Totalt utlada og salig. Tross i at`n ikke var enorm så var opplevelsen så stor at jeg holt på å dette helt ut.. ellno` :)

En smilende men litt smålei abborfisker i bakgrunn..

79055_s.jpg

(Foto: Tom Daniel)

Fisken ble sløyd og filetert på stedet, under stekende sol og til smaken av cola zero og general..

79053_s.jpg

79051_s.jpg

Aldri har jeg fått Mjøsørret som har vært så oransje i kjøttet. Vil nesten heller si rød.

En av de få gangene det er direkte herlig å se blod.

79052_s.jpg

Like spennende på vei inn, men også i dag fikk vi berga oss gjennom det værste.

79057_s.jpg

Herlig å ha en sjø som Mjøsa like ved der man bor!

Isen er fremdeles 15-20 centimeter tykk de fleste steder, men om været holder seg så er det vel ikke lenge før man kan ta frem fluestanga igjen :)

Endret av Ole M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

grattis med fint vær, ny pers og en rød fisk!

ikke at det ser ut som du trenger noen råd, men vil anbefale deg og bruker en fortom og ha søkke over virvelen. da får fisken litt mindre motstand når den tar og knuten står ikke i fare for å bli slitt av søkke.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

grattis med fint vær, ny pers og en rød fisk!

ikke at det ser ut som du trenger noen råd, men vil anbefale deg og bruker en fortom og ha søkke over virvelen. da får fisken litt mindre motstand når den tar og knuten står ikke i fare for å bli slitt av søkke.

Heisann.

Jeg burde visst bedre, men fisken tok på den stanga der jeg ikke hadde gøddi å gjort noe med tackelet. Har nylig begynt å feste blysøkket noen titalls centimeter over treble kroken som du beskriver -etter å ha prøvd snart 10 patenter tror jeg... få som agner etter ørret på denne måten på isen i min omgangskrets, så har stort sett måtte føle meg frem på dette sjøl hittil.

Flott med tips og råd!

Flott rapport og kjekt se gamle jaktmarker.

Men få med bilde av fiskekompisene dine så jeg ser om det gamle kjente :)

Å høre at noen omtaler Mjøsa som gamle jaktmarker må vitne om en tragedie.. Hva i all verden får deg til å flytte vekk fra noe sånt!?! :D

Har desverre ikke så mange ansiktsbilder. Men kan passe på senere avettu` :)

Endret av Ole M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å høre at noen omtaler Mjøsa som gamle jaktmarker må vitne om en tragedie.. Hva i all verden får deg til å flytte vekk fra noe sånt!?! :D

Måtte flytte til det eneste stedet i landet hvor noen var dum nok til å gifte seg med meg... og nå sitter jeg i klisteret med 3 unger, 2 biler, hus, jobb .......... :)

Fordelen med å bo her er tilgang til ca. 10 lakselver innen 2 timers kjøring.... :D + at jeg har begynt å fiske i sjøen....... huff og huff :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte flytte til det eneste stedet i landet hvor noen var dum nok til å gifte seg med meg... og nå sitter jeg i klisteret med 3 unger, 2 biler, hus, jobb .......... :)

Fordelen med å bo her er tilgang til ca. 10 lakselver innen 2 timers kjøring.... :P + at jeg har begynt å fiske i sjøen....... huff og huff :)

Hehehe.. uffda.. først bryter du kodeksen (.... bare je ser Mjøsa....), så får`u saltvann på hjernen!

Neia, du har det vel sikkert greit. Laks er jo flotte saker :D

Har mistanke om at jeg kjenner denne kroppen - heter vel ikke Finn?

Kroppen er muligens lik, men akkurat i den skrotten der bor det en ved navn Tor Arne :D

Endret av Ole M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.