Gå til innhold
Fiskersiden

Tungt snøfall gir dårligere fiske


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

De kraftige snøfallene vi har hatt i det siste har redusert sikten under isen til et minimum. Av erfaring påvirker dette fisket svært negativt, og spesielt i dagene rett etter "mørkleggingen". Erfaringsmessig tar fisket seg noe opp igjen etter hvert som fisken har vent seg til den mørke tilværelsen, uten at det når de samme høydene som før snøfallet.

Men hvor ødeleggende er masse snø på isen for fisket? Er det slik at for en del specimenfiskere er isfiskesesongen over for i vinter? At det kun er perioden fram til snøen kommer for fullt som gjelder? Evt litt utpå vårisen dersom det ikke kolliderer med annet fullverdig fiske?

For oss andre er isfisket vinteren 08/09 absolutt ikke over. Vi har jo opplevd ok fiske før etter f.eks gjedde, ørret og røye selv om det ligger en god halvmeter snø oppå isen, og til tider også helt OK abborfiske. Og laka synes vel bare det er fint om det blir mørkt også om dagen. Så håpløst er det jo ikke.

Hva tror dere? Hvilke erfaringer har dere med effekten av tungt snøfall og hvor lang tid det tar før fisken er på "hugget" igjen? Hvilke arter bryr seg minst om at det er mørkt under isen (bortsett fra lake)? Har f.eks ikke sett at det ødelegger røyefisket så mye. Og hvordan påviker dette siken? Er den opptatt av godt lys under isen?

Og hvor stor rolle spiller det på sjø-isen? Blir fiske med balansepilk oppunder isen kanskje litt mindre effektivt?

Mildværet og snøsmelting kan forresten ha gjort situasjonen enda "mørkere" i enkelte vann da vannet har blitt litt grumsete.

Det er mange måter å fiske effektivt på i mørkt og grumsete vann, men det forutsetter jo at fisken er på matjakt og ikke har gått i dvale fram til sikten blir bedre. Og spørsmålet mitt er jo (bla.a) i hvor stor grad dere mener det er tilfelle nå for de forskjellige fiskeslagene, og da spesielt rovfisken i ferskvann.

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt merke til det selv. Men isfiskesesongen er slettes ikke over. Gjedda virker det som ikke har hatt noen spesielt dårlige bettperioder. Ørretfiske er helt klart best på nyisen. Men det tas jo ørret etter dette også :) På våren tar fisket seg litt opp igjen etter tjukk is og lite lys. Så en tur på ettervinteren tror jeg er smart :) Sikkert noen som kan svare mye bedre på dette enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kraftige snøfallene vi har hatt i det siste har redusert sikten under isen til et minimum. Av erfaring påvirker dette fisket svært negativt, og spesielt i dagene rett etter "mørkleggingen". Erfaringsmessig tar fisket seg noe opp igjen etter hvert som fisken har vent seg til den mørke tilværelsen, uten at det når de samme høydene som før snøfallet.

Men hvor ødeleggende er masse snø på isen for fisket? Er det slik at for en del specimenfiskere er isfiskesesongen over for i vinter? At det kun er perioden fram til snøen kommer for fullt som gjelder? Evt litt utpå vårisen dersom det ikke kolliderer med annet fullverdig fiske?

For oss andre er isfisket vinteren 08/09 absolutt ikke over. Vi har jo opplevd ok fiske før etter f.eks gjedde, ørret og røye selv om det ligger en god halvmeter snø oppå isen, og til tider også helt OK abborfiske. Og laka synes vel bare det er fint om det blir mørkt også om dagen. Så håpløst er det jo ikke.

Hva tror dere? Hvilke erfaringer har dere med effekten av tungt snøfall og hvor lang tid det tar før fisken er på "hugget" igjen? Hvilke arter bryr seg minst om at det er mørkt under isen (bortsett fra lake)? Har f.eks ikke sett at det ødelegger røyefisket så mye. Og hvordan påviker dette siken? Er den opptatt av godt lys under isen?

Og hvor stor rolle spiller det på sjø-isen? Blir fiske med balansepilk oppunder isen kanskje litt mindre effektivt?

Mildværet og snøsmelting kan forresten ha gjort situasjonen enda "mørkere" i enkelte vann da vannet har blitt litt grumsete.

Det er mange måter å fiske effektivt på i mørkt og grumsete vann, men det forutsetter jo at fisken er på matjakt og ikke har gått i dvale fram til sikten blir bedre. Og spørsmålet mitt er jo (bla.a) i hvor stor grad dere mener det er tilfelle nå for de forskjellige fiskeslagene, og da spesielt rovfisken i ferskvann.

Hva med abboren din raddis! Teller ikke den som fisk?

Den biter villig vekk hele vinteren den.

Mvh

Rug, medlem av klubben for oss som får abbor som er mindre enn ørekyte.

Endre:

Se se, der sto jo abbor likevel i innlegget dit. Klaske lanken for overfladisk lesning.

Endret av rug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med abboren din raddis! Teller ikke den som fisk?

Den biter villig vekk hele vinteren den.

Men også abboren er markert mindre bitevillig de første dagene etter det første kraftige snøfallet.

Selvsagt kan det ha noe med lavtrykket som går hånd i hånd med kraftig nedbør, men det virker absolutt til at abboren reagerer på at det blir mørkere. For så å venne seg til mørket og fortsette og begynne å bite bra igjen. Stemmer ikke dette overens med dine erfaringer?

Kanskje det også er forskjell på småabbor og større fiskespisende abbor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med saltvannsfisk som går høyt i vannet, tett oppunder isen? Blir de også litt "deppa" når lyset stenges ute?

Ja, det er jo et veldig interessant spørsmål som jeg hadde håpt noen hadde tanker om - og som de vil dele med oss andre.

Det blir selvsagt vanskeligere for rovfisken å se byttefisken under isen hvis det er tykt snølag over, men hvis fisken jager under isen likevel vil man jo kunne treffe på den. Og kanskje det til og med er lettere å få den til å bite hvis den først oppdager agnet/kunstagnet siden den ikke like lett ser at det ikke er ekte vare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående saltvann, så endret fisket seg totalt fra lørdag til søndag med snøfall på 10cm. Lørdag var en fantastisk dag, fisken var villig i alle vannlag. Søndag, med 10cm nysnø, på samme tid, samme sted, med fler folk og fler snører, og nokså like flo/fjære forhold, var bettet radikalt dårligere. Tror ikke jeg tar i dersom jeg påstår at fangstresultatet på søndag var 1/3 - 1/4 av det vi fikk dagen før.

Så at snøen hadde mye å si er hvertfall ikke jeg i tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt synsing fra min side. :blush:

Min erfaring er helt klar, mye snø på isen er ensbetydende med dårlig fiske. Sent i sesongen har snøen mindre effekt, mens snøfall i januar betyr lite fart i fisken. Dette har vært min erfaring for alle arter jeg har isfisket etter, både i saltvann og ferskvann, som jakter primært med synet. Dette forsterkes også av at jeg har inntrykk av at fisket noen dager etter snøfall, er bedre når det er knallfint vær, enn dersom det er grått og mørkt. Lyset påvirker alle fisker som bruker synet ved matsøk, og ikke minst blir aktiviteten til maten til fisken påvirket av lystilgangen.

Til sammenlikning; Hvis jeg forer i akvariet mitt mens lyset er av, er det langt mindre fart i fisken, enn dersom lyset er på. Så selv fisk som lever i 25 graders vann påvirkes av lyset. Jeg tror at effekten av lyset, forsterkes av lavere vanntemperatur. Med andre ord blir fisken mer påvirket av lyset når det er kaldt i vannet, enn når vannet er varmt.

Litt off topic, men et akvarium anbefales sterkt for alle som er ute etter å studere atferden til fisk. :lol:

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men også abboren er markert mindre bitevillig de første dagene etter det første kraftige snøfallet.

Selvsagt kan det ha noe med lavtrykket som går hånd i hånd med kraftig nedbør, men det virker absolutt til at abboren reagerer på at det blir mørkere. For så å venne seg til mørket og fortsette og begynne å bite bra igjen. Stemmer ikke dette overens med dine erfaringer?

Kanskje det også er forskjell på småabbor og større fiskespisende abbor?

Jeg fisker bare små-abbor jeg.

:blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette også er avhengig av atferden til byttefisken. Mener silda trekker inn under nyisen når den er blank siden den gir god beskyttelse mot predatorer ovenfra, samtidig som det er ideelle beiteforhold der? Dette kan sikkert gjelde for krøkle, sik og annen pelagisk byttefisk i ferskvann også. Når snøen legger seg vil ikke betingelsene under isen være like fordelaktige og byttefisken blir enten mindre aktiv eller flytter seg til områder som er mer ideele, feks dypere eller mot åpent vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag Søndag isen (Mandag fra land ) Tirsdag isen har gitt 0 lake på snødekt is tror vel muligens det ikke har no med snøen og gjøre men ett eller annet er det :) mulig for varmt i været men nå snur det :) siken og gjedda var og trøg på lørdagen

Endret av link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette også er avhengig av atferden til byttefisken. Mener silda trekker inn under nyisen når den er blank siden den gir god beskyttelse mot predatorer ovenfra, samtidig som det er ideelle beiteforhold der? Dette kan sikkert gjelde for krøkle, sik og annen pelagisk byttefisk i ferskvann også.

Dette er helt klart min erfaring også. Isfiske etter ørret (både i ferskvann og saltvann) er på sitt klart mest effektive når man fisker på blankis, og det er åpent vann i nærheten. Da finner man ofte ørreten rett under isen (0,5-1,5m), over dypt vann. Men når snøen kommer, eller hele vannet/fjorden dekkes av is, er fisken mer spredt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.