Gå til innhold
Fiskersiden

Backlead?


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

  • 4 months later...

Den var ikke dum Oz.... ser for meg free-running som mest aktuelt, var vel emst slik jeg så for meg prinisppet i utgangspunktet.

Hei Karl-Inge

For alle del, backleads har sin bruksområde, og jeg har brukt de en del, men i Karpefiske (der de er hovedsakelig brukt) gjelder det stort sett å være på rett plass til rett tid (som i alt fiske), og presentere et agn som fisken både like svært godt og er helst ikke skeptisk til, på en fornuftig "end rig". Backleads, sett bortifra helt spesielle tilfelle er i bestefall en marginal faktorer for fangst. De har sine problemer, og manglende deteksjon på "drop-backs", spesielt dersom man bruke barbless krok, ødelegge definitivt for fangstrata...

Når jeg besøke England en gang i året og se på folk som fiske karpe på vann som er under sterk fisepress (DVS fisk som er EKSTREMT var), er det likevel nesten ingen som bruke back-leads. Det sier jo sitt...

Kevin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flying backleads er ganiale og funker!

Hei Igjen,

Å fiske så grunt (1-1,5m) på så langt avstand (20-30m) mener jeg er ikke speseilt viktig med back-leads. Du kan enkelt dippe stang tuppene nær vannflaten. Då er det siste 5m før kroken så godt som på bunnen likevel.....

At Karpen bli skremet 15m vekk fra ditt agn er "stort sett" ikke noe problem.

Jeg har helst brukt de når jeg fiske nært land (3-10 m ute) der det har vært dypere (2-4m). Poenget mitt har vært at dersom karpen skal komme til kroken uten å bli skremt, må snøre i siste 2-5 meter ligger noe "flat" på bunnen. Då kan fisken komme til agnet fra 360 grader uten å komme i kontakt med snøre først (og da bli skremt). Dette prinsipp er en av grunnene til at man få "false bites" når man fiske etter karpe med dobb fordi snøre stå rett opp-ned ved agnet.

For å si det helt ærlig hadde jeg ikke brydd meg om back-leads i ditt tilfelle. I mine yngre dager brukte jeg (altfor) mye tid å tenke på "marginal" faktorer (som back-leads og overkomplisert end-rigs). Det løsne seg for meg da jeg begynte å sette meg selv på rette plass, og IKKE minst med det RETTE AGN!

Når karpe er under stort fiske-press, gjelder det ofte å bruke et agn som fisken har ikke sett for mye av. For eksempel, peanuts har ofte vært forbudt i mange vann i UK. Er man litt frekt å gjøre det likevel (who sir, me sir :lol: ), kan det bli et eventyrlig fangst...

Jeg husker et vann jeg fisket i for mange (15) år siden. Det var slik at i løpet av en sommer av satsing 2-3 natter i uken ga 2-5 karpe for folk flest som viste hva de gjorde. En fyr brukte tigernuts (ulovelig - og som fisken hadde derfor ikke sett mye av fra før) og han fanget omtrent samtlig karpe i vannet i løpet av sommoren (ca. 50stk). Han fikk mer enn 20 andre fiskere til sammen tror jeg. Alt var KUN fordi han brukte et agn fisken var ikke spektisk til men liker svært godt (og han var ellers flink men agnet ga utslaget uten tvil).

Peanøtter (kokt i vann i en liten timer) har alltid vært min yndlings agn (PGA pris, tilgjengelighet og effektivitet), evnt. å fiske en pop-up bioly rett over en haug med (av og til knust) peanøtter.

Bare for å ha det sagt. Pre-baiting er også MEGET MEGET effektivt.

Uff, det begynne i bli lenge siden jeg har fisket karpe på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allt til sin tid og plass..

Litt ekstra leadcore og FC som mainline eller noen meter "fortom" etter braid gjør nok susen, uten at du må bekymre deg vesentlig om bunnforhold.

Bruker nesten altid vanlige safety backleads rett utenfor stangtuppen når jeg fisker med 3 eller fler stenger plasert på pod eller i en trang spott. Dette gjøres selfølgelig for å unngå at fisken kjører seg inn i andre sener under fighten (fisker sjelden slack). Litt mindre følsomhet på droppbacks er det, men det er ett kompromi jeg føler for å ta.!

Mye prat om riktig agn her også. Riktig agn er relativt i forhold til hvor man er. Gå for kula så lenge du er i fedrelandet, sier ikke mer enn det.!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allt til sin tid og plass..

Litt ekstra leadcore og FC som mainline eller noen meter "fortom" etter braid gjør nok susen, uten at du må bekymre deg vesentlig om bunnforhold.

Bruker nesten altid vanlige safety backleads rett utenfor stangtuppen når jeg fisker med 3 eller fler stenger plasert på pod eller i en trang spott. Dette gjøres selfølgelig for å unngå at fisken kjører seg inn i andre sener under fighten (fisker sjelden slack). Litt mindre følsomhet på droppbacks er det, men det er ett kompromi jeg føler for å ta.!

Mye prat om riktig agn her også. Riktig agn er relativt i forhold til hvor man er. Gå for kula så lenge du er i fedrelandet, sier ikke mer enn det.!!

Hvorfor det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikter til våre litt mere kjente vann hvor det fiskes jevnlig, og hvor de fleste fisker. Her har karpa blitt fóra på boilies en god stund og blitt vant til dem. Og når karpa først får smaken av boilie blir den fort tricky å få på noe annet. Ellers er ikke norske karpevann så hardt fisket at fisken har blitt nevneverdig vare på hverken smak, form eller farge. Derfor har det somregel lite for seg å kjøre andre typer agn. Hvis man har vann hvor dette ikke er tilfelle så kan det jo vere kult å kjøre på med only partikkler hvis man ønsker det.

Pokker, sa jo at jeg ikke skulle si mer enn det..! :)

Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikter til våre litt mere kjente vann hvor det fiskes jevnlig, og hvor de fleste fisker. Her har karpa blitt fóra på boilies en god stund og blitt vant til dem. Og når karpa først får smaken av boilie blir den fort tricky å få på noe annet. Ellers er ikke norske karpevann så hardt fisket at fisken har blitt nevneverdig vare på hverken smak, form eller farge. Derfor har det somregel lite for seg å kjøre andre typer agn. Hvis man har vann hvor dette ikke er tilfelle så kan det jo vere kult å kjøre på med only partikkler hvis man ønsker det.

Pokker, sa jo at jeg ikke skulle si mer enn det..! :)

Hehe

Jeg er helt enig. I de kjente vanna som feks Damtjern og Ulsrud er det nok mest hensiktsmessig å bruke boilies, men det er fullstendig høl i huet å begynne der i et jomfruelig eller lite fiska vann! Hvorfor beskriver du jo veldig godt selv :blush:

Man sier alltid litt mer, av og til for mye :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mais er jo førstevalget, men har lagt ut en singel boilie uten at det har vært fora med det i det heletatt og hatt run på det, men mais er nok det safeste siden det er så lett å fore opp med.

Forrige helg så satt 2 av 3 på mais for mitt vedkommende.

I Grodvannet eller sørfylket så er nok mais det sikreste kortet ennå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.