Gå til innhold
Fiskersiden

Hvitskate


Triturus
 Share

Recommended Posts

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

20-30lbs stang og tld20 burde holde, det er ikke fisken i seg selv som er dryg, men antall kilo bly man må fiske med etter hva jeg forstår.

Hvis noen drar igang en overnattingstur seint på våren eller forsommeren så er det store sjanser for at et par-tre lokale FS brukere er interessert :rolleyes:

Hvis vi blir 8, så er ikke 1000 spenn hver mye for en overnattingstur asså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det interesse for å forsøke å få til en slik tur. Skal sjekke litt rundt på mulighetene som finnes. Vilhelm skal tyne et par for litt info.

For kvitskatefiskarane er vel denne interessant: J. E. Skjæraasen and O. A. Bergstad (2001) Notes on the distribution and length composition of Raja lintea,

R. fyllae, R. hyperborea and Bathyraja spinicauda (Pisces:

Rajidae) in the deep northeastern North Sea and on the slope of

the eastern Norwegian Sea ICES Journal of Marine Science, 58: 21–28

Den er muligens lisensiert, men eg kan sende den for dei som er interessert :rolleyes: .

Her er linken til artikkelen Chronomus nevnte http://icesjms.oxfordjournals.org/cgi/reprint/58/1/21.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merka det var fler enn meg som er gira på hvitskate på 10-gradern utenfor Langesund, så hva med å legge hodene i bløt og bli enige om et tidspunkt, kanskje trylle frem en skipper med båt også?

For min del passer juni best, men til nød i juli også. Noen som er gira?

Yes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Hei!

Det er flere som begynner å tenke på den hvite, og siden i hvertfall jeg ikke har den minste peil på bilogien til hvitskata lurte jeg på følgende:

Er det spesielle tider på året det er aktuelt å teste på denne, er dette en stasjonær art som holder seg i område hele året i igjennom. Nå er det vel uansett lite aktuelt med vinterfiske for min del i hvertfall, men tenkte på vår kontra sommer og høst om en i en liten fremtid skal prøve å satse på denne arten. Så kan det være greit å ha en tidshorisont å forholde seg til. Spesielt om tenker med Jera. Vi har booket en dag til våren(Mai) med jera, men da er det vel primært lange etc som er tenkt vil jeg tro.

det spørs selvfølgelig på de andre fiskerne.

Så om det er noen innvidde her som kan si litt om aktuelle tider etc så tar jeg i mot en liten info med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en (veldig) kort research ser det ut til at sommermånedene er tiden for hvitskatefangst, Nrek + 3 andre fangster er i fra juni/juli/august, men det betyr kanskje ganske enkelt at dette er fiske som bedrives mest på sommeren. Ellers har jo Fiskipedia litt informasjon, men sparsomt om bevegelsesmønster og levesett utover at den lever dypt og på bløtbunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en (veldig) kort research ser det ut til at sommermånedene er tiden for hvitskatefangst, Nrek + 3 andre fangster er i fra juni/juli/august, men det betyr kanskje ganske enkelt at dette er fiske som bedrives mest på sommeren. Ellers har jo Fiskipedia litt informasjon, men sparsomt om bevegelsesmønster og levesett utover at den lever dypt og på bløtbunn.

:rolleyes: Takk skal du ha!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket så vidt opp dette med tidspunkt, når det var snakk om hvitskate ifjor.

Jera har sommerferie når det gjelder slik tur det er snakk om her.

Usikker på nøyaktig tidspunkt, men skolens sommer ferie er kanskje et utgangspunkt.

Turen bør da kanskje legges til sen mai/tidlig juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Faalken går ikke turer fra Langesund mer, men det er jo selvsagt mulig han tar turen fra "feil" side av grensa. Ikke aaaaltfor langt til tigraderen fra Sverige heller. Gutta på Confidence gjorde jo det i fjor, og det gikk jo ikke direkte skitt med dem. Jera har vel såvidt jeg husker ferie i juli. Da ligger de på rygg og drikker øl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke tilfeldigvis deg til venstre på dette bildet?

:)

skanna0061.jpg-for-web-normal-r.jpg

Jepp og både brillan og Lionferry genseren er mye kulere en jakka till Vilhelm......

Var vel i -98 det der. Første langa over 20kg trur den var 20,6kg. 430m dyp på 10-gradern. Penn 6/0 med 0,39 Fireline og 30-60lb standupstang så utstyret var ihvertfall ikke for veikt.

:)

Faalken går ikke turer fra Langesund mer, men det er jo selvsagt mulig han tar turen fra "feil" side av grensa. Ikke aaaaltfor langt til tigraderen fra Sverige heller. Gutta på Confidence gjorde jo det i fjor, og det gikk jo ikke direkte skitt med dem. Jera har vel såvidt jeg husker ferie i juli. Da ligger de på rygg og drikker øl.

Jeg er klar over d Oz men en svensketur med snus,flesk og øl er jo aldrig fel. Og har du dessuten sjansen og bli med ein levende legende av ein skipper ut på 10-graderen så er d jo ikke nåe å spekulere på.

Dessuten så kan dem jo kapre noen svenske rekorder. Svenskene har jo ein tendens og gøre det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg som tenåring stod på kaia i Langesund og så allerede da legendariske "Falken" og Ulf med heldige passasjerer forsvinne bak fyret. Den rare lille båten med alle de syke fangstene. :)

Siden da har fangstene gått fra syke til ganske normale eller tidvis dårlige. Noen har vært for grådige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.