Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor står gjedda på vintern?


Triturus
 Share

Recommended Posts

Har vel bare et par sesonger på baken som ismeiter etter gjedde, noe som sannsynligvis kommer av at jeg har bodd i gjeddefiendtlige Trøndelag i snart 5 år. Men når jeg til tider befinner meg sør for vannskillet blir det fort noen gjeddemeiteturer på eventuell is. Utrolig fascinerende fiskeform forøvrig, også lærer man noe nytt for hver gang.

Når jeg er på isen er det alltid hvilket dyp gjedda måtte befinne seg på som er det største filosoferingstemaet (bortsett fra den tingen alle streite gutter tenker på da selvsagt). I vann jeg kjenner godt, som f.eks. Akersvannet, har jeg som regel god peiling i den varme årstiden, men ting er jo ofte annerledes om vinteren. Jeg hører at gjedda generelt går grunnere på vintern. Dette synes jeg høres merkelig ut gitt at det vil være gysla kaldt rett under iskanten kontra på litt dybder. På bakgrunn av den logikken har jeg stort sett fiska på 5-10 meters dyp utenfor grunner/topper, både ved bunnen og opp i vannmassene. Har da fått brukbart med gjedder, men ismeitepersen min er labre 5 kg eller deromkring.

Hvad mener jeder dyktige gjeddemeitere om denne sag? Selvsagt forskjellig fra vann til vann, men er det noen generelle tommelfingerregler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel bare et par sesonger på baken som ismeiter etter gjedde, noe som sannsynligvis kommer av at jeg har bodd i gjeddefiendtlige Trøndelag i snart 5 år. Men når jeg til tider befinner meg sør for vannskillet blir det fort noen gjeddemeiteturer på eventuell is. Utrolig fascinerende fiskeform forøvrig, også lærer man noe nytt for hver gang.

Når jeg er på isen er det alltid hvilket dyp gjedda måtte befinne seg på som er det største filosoferingstemaet (bortsett fra den tingen alle streite gutter tenker på da selvsagt). I vann jeg kjenner godt, som f.eks. Akersvannet, har jeg som regel god peiling i den varme årstiden, men ting er jo ofte annerledes om vinteren. Jeg hører at gjedda generelt går grunnere på vintern. Dette synes jeg høres merkelig ut gitt at det vil være gysla kaldt rett under iskanten kontra på litt dybder. På bakgrunn av den logikken har jeg stort sett fiska på 5-10 meters dyp utenfor grunner/topper, både ved bunnen og opp i vannmassene. Har da fått brukbart med gjedder, men ismeitepersen min er labre 5 kg eller deromkring.

Hvad mener jeder dyktige gjeddemeitere om denne sag? Selvsagt forskjellig fra vann til vann, men er det noen generelle tommelfingerregler?

I noen vann som jeg fisker i virker det som om gjedda har andre tilholdssteder om vinteren. Mange plasser leverer like bra hele året, men det er også plasser som leverer veldig bra men stort sett bare om vinteren. . Hvorfor aner jeg ikke. Kan det ha noe med gytinga å gjøre? Kanskje at gjeddene trekker seg nærmere gyteplassene når isen forsvinner for så å vende tilbake når vinteren kommer? Blir aldri helt klok på det... Blir spennende å se om noen har ett svar på det :)

Endret av Morten Opsahl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen vann som jeg fisker i virker det som om gjedda har andre tilholdssteder om vinteren. Mange plasser leverer like bra hele året, men det er også plasser som leverer veldig bra men stort sett bare om vinteren. . Hvorfor aner jeg ikke. Kan det ha noe med gytinga å gjøre? Kanskje at gjeddene trekker seg nærmere gyteplassene når isen forsvinner for så å vende tilbake når vinteren kommer? Blir aldri helt klok på det... Blir spennende å se om noen har ett svar på det :)

Kan du se noen fellestrekk, eller altså noen trekk som skiller disse vinterplassene fra de vanlige "sommerplassene"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du se noen fellestrekk, eller altså noen trekk som skiller disse vinterplassene fra de vanlige "sommerplassene"?

Brukte steinsfjorden som eksempel. Kom kanskje ikke som noe sjokk :) Nei, det er vel bare det jeg har erfart. Har tenkt ganske mye på dette. Jeg har jo fisket veldig mye på Steinsfjorden de siste par årene, og jeg har testet de aller fleste områdene både fra båt og på isen. De fleste av plassene som leverer like bra uansett om det er høst, vår eller vinter er i nærheten av gyteområder. Om våren er det mye fisk rundt gyteplassene og nesten ikke fisk å få andre steder. men om vinteren og høsten er det gjedde å få nesten overalt.. Dette er ikke noe svar på spørsmålet Irvin stilte, men det er dette jeg tror :blush: kan godt hende jeg er på villspor og vel så det :lol:

Endret av Morten Opsahl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte steinsfjorden som eksempel. Kom kanskje ikke som noe sjokk :blush: Nei, det er vel bare det jeg har erfart. Har tenkt ganske mye på dette. Jeg har jo fisket veldig mye på Steinsfjorden de siste par årene, og jeg har testet de aller fleste områdene både fra båt og på isen. De fleste av plassene som leverer like bra uansett om det er høst, vår eller vinter er i nærheten av gyteområder. Om våren er det mye fisk rundt gyteplassene og nesten ikke fisk å få andre steder. men om vinteren og høsten er det gjedde å få nesten overalt.. Dette er ikke noe svar på spørsmålet Irvin stilte, men det jeg tror :) kan godt hende jeg er på villspor og vel så det :P

Så det er ikke noe spesielt som kjennetegner plassene gjedda står om vinteren? De plassene du ikke får dem om sommeren? Prøver å overføre dette til et lokalt vann serru...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ikke noe spesielt som kjennetegner plassene gjedda står om vinteren? De plassene du ikke får dem om sommeren? Prøver å overføre dette til et lokalt vann serru...

"Jeg tar fram dybdekartet mye oftere når jeg fisker om vinteren/høsten". Om våren er det fiske på grunt vann rundt gyteplasser som gjelder. Når jeg ismeiter holder jeg meg ofte i områder rundt dypskrenter og frittliggende grunner, gjerne ett godt stykke fra land. Disse plassene er ofte helt uinterresante om våren. Er vel slik at gjeddene sprer seg utover i innsjøen etter gytinga. Når det gjelder fiskedyp er det nok ikke noe fasitsvar. har fått gjedde på alle dybder om vinteren. Men forskjellig fra vann til vann som du sier. Jeg snakker kun ut fra de er erfaringene jeg har fra Steinsfjorden.

(Jeg har ett kart over fjorden hvor jeg har merket av alle gjedder over 6 kg som jeg og andre har fått de siste årene og hvor i fjorden de er tatt. Absolutt alle som er tatt på våren er tatt i og rundt gyteområder mens de som er tatt på vinteren/høsten er spredt rundt overalt.) Nei, det er ikke aktuelt å legge ut bildet her.. hehehe :blush:

Endret av Morten Opsahl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med blank is kontra is med snø på? Merkes det noe forskjell hva dette gjelder?

Trekker alle gjedder ned på dypere vann om vinteren eller er det noen som blir igjen og cruiser rundt på grunna?

EDIT: Du svarte egentlig på endel av dette i posten du la inn rett før min, Morten. :blush:

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder fiskedyp er det nok ikke noe fasitsvar. har fått gjedde på alle dybder om vinteren.

....mens de som er tatt på vinteren/høsten er spredt rundt overalt.)

triturus;

gjedda er jo en fisk som er glad i kjølig vann, så jeg har ikke trua på at de er så avhengig av å samle seg i det varmer dypet som f.eks gjørsens sikkert vil gjøre. gjedda er nok ganske aktiv om vintern ettter hva jeg har skjønt. er langt fra noen ekspert riktignok.

et veldig godt tips det med kartet og merka av storfisker som er tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er i hvertfall klinkende klart: Om vinteren er jaktlyset dårlig, og store rovfisker er helt avhengig av å følge byttefiskens bevegelser slik at de ikke kommer på "etterskudd". Ut i fra et næringsøkonomisk prinsipp lønner det seg å sakte, men sikkert følge fôrfisksporet. Jeg leiter aktivt etter områder som byttefisk kan like, og slikt blir det runs av :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er i hvertfall klinkende klart: Om vinteren er jaktlyset dårlig, og store rovfisker er helt avhengig av å følge byttefiskens bevegelser slik at de ikke kommer på "etterskudd". Ut i fra et næringsøkonomisk prinsipp lønner det seg å sakte, men sikkert følge fôrfisksporet. Jeg leiter aktivt etter områder som byttefisk kan like, og slikt blir det runs av :blush:

Og på vinteren, sånn generelt, hvor synes sørven det er fint å oppholde seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tas gjedder på isen der dypden er kun to meter. Jeg tror det er vanskelig å overføre hvor fisken er i et vann for så å tro at det samme gjelder i et annet vann. Dette kommer helt ann på hva salgs byttefisk det er i ditt vann, hvor går agnfisken i ditt vann. Gjedde bruker minst mulig energi på vintere for å spise og periodene den spiser virker å være veldig korte, men intensive.

Hvis du skal starte i et "nytt" vann fisk fra land og utover, fisk ikke langs land. Dette for å teste ut forskjellige dypder. Vet du om kanter grunner, legg en stang på grunna, legg en i kanten å legg en på dypet.

Da vil du kunne lete deg fra til fisken.

Mye av isfiske er det smart å forbrede om sommeren hvis man har mulighet. Har man en GPS handholdt og båt med ekolodd så bruk en kveld eller to på sommeren å blott inn på gps der kanter og grunner er, så vil du mye enklere kunne oppsøke disse plassene på vinteren.

Jeg ville kanskje ikke fisket så mye grunnere en to meter å kanskje ikke så mye dypere en 8-10 meter.

Hver ikke redd for å variere fiskedypde i samme vanndypde. Hvis du f.eks fisker på 10 m med du vet at 7-8 meter lengre inn er det 5 m, ikke hver redd for å plasser agnfisken 5 meter under isen.

Er det overvann på isen så kaldt vann renner ned i hullet bør du fiske dypere, gjedde liker ikke det kalde vannet som renner ned i hullet.

Hvis jeg skal tørre å si noe om hvor gjedde er hen i løpet av et år så blir det slik.'

På våren veldig grunt 0,5 meter til 3-4m. Der vil den oppholde seg til vannet blir for varmt, da forsvinner den ut på dypere vann. Dette skjer som oftes her på østlandet i slutten av juni.

Når vi så kommer ut i okt,nov siger mye av gjedde inn på grunnere vann, 2- til 4-5 meter.

Finner gjedder i disse områdene tar vanntempen er under 2 grader.

Mye av de store gjeddene som har blitt tatt i år er tatt mellom 4 og 7 meter.

Det kan være en ide å fore noen hull hvis fisken er treg, fisk da agnfisken slik at buken nesten subber bunnen, er gjedda litt mer i farta så prøver du i forskjellige vannlag.

Du kan oppleve å ikke ha et run på flere timer, mens så plutselig runner det på alt, så er du på et sted du har trua, ikke hver redd for å bli, plutselig........ Men har du på følelsen av at gjedda er treg og beveger seg lite er det du som må oppsøke den. La stengene da stå 30-45 minutter for så å flytte. fisk da ofte nære bunnen.

MVH

Erik Walmann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal tørre å si noe om hvor gjedde er hen i løpet av et år så blir det slik.'

På våren veldig grunt 0,5 meter til 3-4m. Der vil den oppholde seg til vannet blir for varmt, da forsvinner den ut på dypere vann. Dette skjer som oftes her på østlandet i slutten av juni.

Når vi så kommer ut i okt,nov siger mye av gjedde inn på grunnere vann, 2- til 4-5 meter.

Finner gjedder i disse områdene tar vanntempen er under 2 grader.

Mye av de store gjeddene som har blitt tatt i år er tatt mellom 4 og 7 meter.

tøff som tørr!! :)

Jeg mener det ikke er noe fasit svar på dybder. Tror det er mere fra dag til dag og ikke fra årstid til årstid. Blir aldri helt klok på hvor gjedda står fra dag til dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en teori kan være at gjedda mange steder har oppholdsteder der den står å fordøyer maten/sparer energi. slike steder kan være litt dypere steder med godt skjul og nok oksygen. kanskje nederst i kanter eller ved foten av grunner osv.

så når gjedda er sulten stikker inn på grunnere vann for å ete. det kan forklare hvorfor folk får gjedde på så ulike dybder på vintern. man kan jo ikke vite om der man får gjedda er den plassen gjedda har sin standplass eller om den bare var et jaktraid og kom forbi under hullet. artig å fable med sånne teorier, mens man venter på å få testa de ut i praksis.

leste noe spennende i et svensk fiskeblad for en stund siden. der hadde de en teori om at gjedda brukte det kalde vannet på grunna til forsinke fordøyelsen av maten, for spare på energien. dette dreide seg om gjedder i skjærgården altså brakkvann om høsten/tidlig vintern. men kan jo hende det er relevant for våre gjedder å?

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå ihvertfall et par tre ting som jeg er ganske sikker på når det gjelder lokalisering av gjedde. For det første så oppholder de større gjeddene seg under termoklinlaget om sommeren når vanntemperaturen kryper over 18-20 i overflata. I mindre og grunne vann vil jo dette ikke merkes særlig, men i store sjøer betyr det at gjeddene står ganske dypt. Termoklinlaget flytter seg nedover utover sommeren og kan være helt nede på en 12-14 meter i august. Gjeddene kan alltid finne på å flytte seg etter maten også på sommeren og stiger gjerne en snartur inn på grunnere vann eller jakter grunnere ute i fritt vann. Særlig skjer dette på kvelden og natta til grytidlig morgen. Når vannet er snudd en eller annen gang i oktober/november vil gjeddene jakte friere hele døgnet også inne på grunna. Nå gjelder som Audun sier at man bør lete etter maten. Dette gjelder jo for øvrig generelt også da. Tidlig på vinteren synes gjeddene å jakte slik de gjorde i november. Dvs ganske så fritt. Det gjelder å finne byttesfisken. På Tyrifjorden er det ofte mye abbor å finne på en 10-15 meters dyp, særlig når det er lavtrykk, da er som regel ikke gjeddene så veldig langt unna heller. Uti mars vil gjeddene trekke mot gyteplassene og man finner dem da ofte på mellomdypt vann i kantene som leder inn på grunneområdene der de skal gyte. Rett før og rett etter gyting finner man gjeddene veldig grundt rett ved gyteplassene hvor de også gjerne blir til uti mai fordi matfisken gyter i de samme områdene senere enn gjedda. Jeg har forstått det slik at når brasmeyngelen klekkes så står gjeddeyngelen klar til å spise dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.