Gå til innhold
Fiskersiden

Hardangervidda


oracel
 Share

Recommended Posts

Heisann folkens, er ikke ofte jeg poster her, men nå er det jammen på tide igjen. Ingen fantastiske fiskehistorier denne gangen, derimot en forespørsel om nyttige tips og ideér.

Jeg og en kompis har planer om å ta en langtur på hardangervidda. Vi har i første omgang tenkt å ta et "sveip", men ordet "kryssing" har også vært nevnt, dog med litt mer ærefrykt og usikkerhet.

Det jeg lurer på, er om dere har noen tips til hvor man bør starte fra, og hvor man burde ende opp, for å få en grei tur som vil ta noen dager. Kartreferanser, bilder, linker, bøker o.l er av interesse.

Hvis vi overlever turen, så lover jeg å poste en grundig rapport her når den tid kommer ;)

Mvh

AR, webmaster @ http://fiske.gloppen.org

Edit: fant den tråden her -> https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...=hardangervidda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av mine hotteste tips er å kjøre til Skinnarland ved Møsvann, ta Fjellvåken II over vannet og fiske deg oppover Kvenna. Mista kjempefisk der i høst, nærmere rundt 4 kg og fikk bl.a. 3 fisk fra 1,5-2 kg på mark og Møresilda!

Et annet tips er å gå fra Rjukan. Kjør opp til Mårvann (husker ikke helt hvor det lå, men hvis du spør i Rjukan, er det noen som kan svare på det) og gå derfra. Fine småvann hele veien, med fisk i omtrent alle, + at det også er noen bekker/småelver. Noen av vanna huser fisk over kilo'n også.

Av fiskeutstyr kan du dra med deg; masse mark, Tasmanian Devil, Spesial-slukene fra Sølvkroken, kanskje et par små røde og brune/svarte jigger, noen små Wobblere, Møresilda, Stingsild i mindre utgaver + kroker, søkker evt. dupp.

Drar du med deg fluestanga, kan du bruke følgende fluer; Streaking Caddis, March Brown vanlig (og silver), Red Tag, + noen maur- øyenstikker- og fiskeimitasjoner.

Det er vel flere som også kan svare på denne tråden!

Lykke til!

Lasse.[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Andreas

Hvor mange dager har dere på dere?

Skal det være tid til å fiske og krysse trenger dere nesten en uke spør du meg...

Hardangervidda er ganske stort! Masse vann og elver, som ikke har blitt fiska mye i. Det er som regel vanna og elvene i kanten av H-vidda som er mest fiska i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene gutter. Jeg leste i en annen tråd at fluefiske kan være vanskelig og lite effektivt på vestsiden, stemmer dette?

Forøvrig glemte jeg å nevne at jeg helst vil ha et startpunkt så langt nord som mulig, da vi kommer til å kjøre fra Sandane, Sogn & Fjordane.

Lasse16 nevner Skinnarland ved Møsvatn, jeg finner ikke noen av delene på diverse karttjenester, hvor er dette?

Og til Andreas som spør, så har vi ikke snøring på hvor lang tid turen vil ta. Må nesten fastslå ei rute og se litt på terrenget og slikt ;) Men stort mer enn ei uke blir det vel helst ikke.

Rutene du har valgt virker spennende, Hunter. Hardangervidda er jo så svært at det virker nærmest umulig å få oversikt. Kanskje det hadde vært en idé å begynne å kartlegge vassdragene der i en sentral database, med kartreferanser og slikt noe. Hmm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er VELDIG dumt med bil er at du helst må begynne og avslutte mer eller mindre samme sted, om det ikke er buss/tog i området...det som er VELDIG deilig med bil er at du kan sette deg i bilen når du avslutter...

Området mellom Litlos og Besso/Sandhaug er fullt av spennende store/små vann. Er ellers glad i hele "sentral-vidda".

Synes selv nord/øst-vidda er litt kjedelig både terreng- og fiskemessig. Øst og syd/øst er det latterlig mye privat og kompliserte fiskesoner i vassdragene. Spør du meg er dette så dumt at man ikke bør bry seg alt for mye om det!

Skal dere begynne og avslutte samme sted ville jeg valgt meg Haukeliseter i syd eller et sted på RV7 i nord og gått ganske rett nord/syd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ er å kjøre til Trondsbu ved Tinnhølen. Det er en gruset (bom)vei som går noen km. sørover fra hovedveien. Har padlet dette vannet på langs. Vi (to personer) ikk et par fisker på kiloet og et par på halvkiloet på noen timers dorging. Vær obs på forræderiske steiner som står som spisse påler opp mot og like over vannspeilet. Videre nedover er det en kunstig kanal som har fin fisk, et vann som muligens er fisketomt(?), så ender man opp i Langesjøen (Langevannet?) Et svært vann som er privateid tror jeg. Dersom kano må denne bæres et par hundre meter. Til fots er det noen timers marsj til Rauhellern. Geitvassdalen ligger 1-2 timers gange derfra. Her skal det visstnok være fin fisk, uten at vi merket noe til det (vært der én gang). Ikke det mest spennende terrenget å gå i fra Trondsbu til Rauhellern, men det er jo en greit overnattingssted for å gå videre innover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gss

Langevatnet er ikke privat. Har fisket der noen ganger. Vannet er slik at enten så tar du bra med fisk eller så blanker du.

Men et par timer tl Rauhelleren er vel litt vel kjapt.

Dette området er et av mine favorittområder på vidden.

Husk bare å betale bomavgift før du kjører til Trondsbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte sjekke opp litt... det er 5-6 år siden jeg padlet denne turen. Vannet jeg tenker på heter faktisk på kartet Langesjøen, ikke Langevatnet. Det er ikke så veldig langt ned til Langesjøen, kanskje totalt 3 km.? Tipper det er 500 meter ned til V. bakketjørn. Så er det kanskje samme distanse å krysse dette vannet. Deretter følger et meget interessant fiskestrekk, med noen utposinger av elven, hvor det er en del dype partier innimellom grunne partier. Helt "innerst"/nederst er det en fin teltplass, og her går bekken/elven videre ned i Langesjøen- ca. 200 meter? Husker jeg fikk en kilosfisk helt kloss i land her i en dyp høl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.