Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan er ståa i Nevlunghavn?


Smått er godt nok
 Share

Recommended Posts

Tar en tur nedover til helgen for å redde hytta fra snødøden, og tenkte jeg skulle benytte sjansen til å vanne et par agn. Noen som kan tipse om forholdene ved Nevlunghavn/Omre? forholdsvis isfritt? Er det noe flyndre å få på grunna om dagen?

Står gjerne og fisker fra småbåthavna...

Endret av Smått er godt nok
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja. Blir årets første og den eneste fisketuren jeg får tid til før påske, så får bare la det stå sin prøve...

Når det er sagt - inspirert av spettetråden kom jeg til å tenke på en tråd fra gammelt av om at Helgeroa skulle være et ålreit sted for flatfisk. Noen som har noen oppdaterte tanker her? Er vel relativt mye dypere der enn i havna, så kanskje en bra spetteplass?

Før øvrig fikk jeg min første spette på ca halvmeters dyp i havna i påska i fjor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja. Blir årets første og den eneste fisketuren jeg får tid til før påske, så får bare la det stå sin prøve...

Når det er sagt - inspirert av spettetråden kom jeg til å tenke på en tråd fra gammelt av om at Helgeroa skulle være et ålreit sted for flatfisk. Noen som har noen oppdaterte tanker her? Er vel relativt mye dypere der enn i havna, så kanskje en bra spetteplass?

Før øvrig fikk jeg min første spette på ca halvmeters dyp i havna i påska i fjor...

Bukta bak Syd-vesten er en bra plass,men det ligger is innenfor skjæra ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt - inspirert av spettetråden kom jeg til å tenke på en tråd fra gammelt av om at Helgeroa skulle være et ålreit sted for flatfisk. Noen som har noen oppdaterte tanker her? Er vel relativt mye dypere der enn i havna, så kanskje en bra spetteplass?

Hele området her, fra Rogn til Langholtstranda er kjent for mye flyndre, fått både sandflyndre, skrubbe og rødspette her, i tillegg til knurr og rødknurr.

Endret av Vikane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er gull! Tusen takk folkens! Er på tide jeg får utvidet området mitt litt, og dette ser jo ut som veldig spennende plasser! Får kjøre en tur ned og sjekke isen, hvis ikke blir det jo muligheter igjen senere.

Akkurat nå gleder jeg meg bare til å la hverdagslivet seile sin egen sjø mens jeg fisker i min - fangst eller ei. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært vellykket helg i Nevlunghavn! Som mange av dere påpekte før helgen var det perfekte forhold for å få vannet agn uten at den fordømte fisken skal komme å ødelegge hele opplegget. Lørdag vannet jeg både fra småbåthavna og fra piren, og kunne, ikke uten triumf, endelig konstatere at alle mine agn kom fra det i tipp topp kondisjon.

Var litt mer skeptisk da jeg endelig fikk tid søndag, da været og vinden hadde skiftet helt, men også da fikk mine tidligere frosne reker igjen få svømme i etterlivet uten å bli plaget av - vel: noe som helst (kanskje bortsett fra en krok gjennom ryggen, men litt må man tåle, tenker jeg.)

Skal tilbake om en måneds tid, men er svært skeptisk til om vanningen får foregå like uforstyrret da. Vel, vel. Jeg kan alltids drømme om neste år... :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bilder, LK? Uansett en fantastisk fisk jeg lett hadde ofra stortåa mi for.

Har dessverre ikke bilder,skulle likt og hatt det selv :)

Ellers så var det fint fiske etter en eller annen annen agnfisk litt dypere i samme området (mange gamlinger som lå og fisket der før), frem til en tråler sveipa helt opp fjæra der en eller annen gang på 90 tallet.

Dette merket jeg også,lå mye ved jernstanga der og fisket. Fikk torsker opptil på 8 kg der,plutselig ble det helt dødt. Men flyndrene innpå grunna er nok der ennå......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd det ikke ble noen uttelling på deg Smått, men så er det jo deilig bare å få seg en tur ut også da. Rart med 0 fisk og 0 napp da. Det er jo ikke fisketomt der!

Forøvrig ingen tvil om at jeg skal prøve etter flatfisk i bukta der nei! Får bare vente på våren, og håpe jeg får lånt meg en båt, eller får med en kompis med båt. Går det fint å sette ut båt fra henger i Helgeroa, dere som er lokalkjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid brukt rampa i Helgeroa,ikke noe problem. Hender det er litt kaos der midt på sommeren da.

Edit: Men hvordan det er med is og snø der vet jeg ikke,noen andre som vet?

Endret av L K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd det ikke ble noen uttelling på deg Smått, men så er det jo deilig bare å få seg en tur ut også da. Rart med 0 fisk og 0 napp da. Det er jo ikke fisketomt der!

Forøvrig ingen tvil om at jeg skal prøve etter flatfisk i bukta der nei! Får bare vente på våren, og håpe jeg får lånt meg en båt, eller får med en kompis med båt. Går det fint å sette ut båt fra henger i Helgeroa, dere som er lokalkjent?

Hele Helgeroafjorden er definitivt spennende mtp artsfiske. Fikk vel fire, fem arter i båten der under festivalen i fjor. Hadde en fin double opp mot ripa husker jeg, pen rødknurr og relativt stor sandflyndre. Begge datt av rett før jeg hadde fått håven i vannet... Da var det en som måtte vaske munnen sin med såpevann etterpå gett... Noen uker til nå, litt mindre snø, litt høyere temperaturer... Gud som jeg gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Noen uker til nå, litt mindre snø, litt høyere temperaturer... Gud som jeg gleder meg!

Er det helt kleint med fisk overalt for tiden? Har litt krampe av å ikke fått vært ute siden midten av februar og vurderer sterkt en tur til Langesund eller et annet sted bare for å få dengt litt med diverse sluker og få litt frisk luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.