Gå til innhold
Fiskersiden

Brennpunkt NRK1 i kveld 21.30


Nils Master
 Share

Recommended Posts

Hjelper det da at vi 4mill norbagar slutte og eta o-laks da?

Flere bekker små gjør en stor å!

Dessuten så må man ha integritet å stå for det man mener. Du kan ikke være motstander av O-laks og deretter gå i butikken å kjøpe.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Flere bekker små gjør en stor å!

Dessuten så må man ha integritet å stå for det man mener. Du kan ikke være motstander av O-laks og deretter gå i butikken å kjøpe.........

<_< Er det nokon her som kjøper laks..... :unsure: Dersom forbrukarane her heima, og i resten av verden, hadde vore like bevisste som det svenske butikkjeder gjev inntrykk av i dette tv-programmet, då hadde onæringa vorte tvungen til å innrømma problema. Eg voner at dei snart tek for seg dei andre miljøproblema næringa fører med seg, og får ei samling politikkarar til å ta vekk skylappane dei tydeleg har på seg når me protesterer, eller freister å setta lys på dei negative verknadane næringa gjev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden noen tror jeg ikke har sett programet eller ikke vet hva jeg prater om:

Det går ca to kg fisk til et kg fór. Mengden varierer med fiskearten. Feit fisk gir mye olje, og dermed trengs mindre fisk.

1 kg fór gir 1 kg laks.

Ok men jeg lurer på en ting: hvis en sprer 100 kilo pelletsfor over en merd, vil ikke noe av dette falle på bunnen og derved ikke utnyttes av laksen som for?

Så da lurer jeg på hvordan forholdet at 1 kg fór gir 1 kilo laks forklares? Men her er det sikkert noe jeg ikke skjønner/misforstår (igjen) <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok men jeg lurer på en ting: hvis en sprer 100 kilo pelletsfor over en merd, vil ikke noe av dette falle på bunnen og derved ikke utnyttes av laksen som for?

Så da lurer jeg på hvordan forholdet at 1 kg fór gir 1 kilo laks forklares? Men her er det sikkert noe jeg ikke skjønner/misforstår (igjen) :)

Begynner å bli mange år siden jeg har fóret en laks. Ikke at jeg savner det. :)

Det er gjerne 30000 individer i en merd, og fóret spres over hele dagen fra automater. Det skal begrense fórspillet til et minimum.

Noen husker kanskje skrekkbildene fra 90 tallet. Fóret ble slengt ut på måfå, og spillet var enormt. Litt er det nok enda, men langt ifra så ille.

I forsøk har man fóret opp laks på under 1 kg fór til 1 kg fisk. Da trekkes eventuelt fórspill ifra.

Dette tallet høres sikkert litt for utrolig ut, men har den enkle forklaring at fóret er 100% tørrstoff, mens fisken er 80% vann. Mange gøye regnestykker der for de som liker slikt...

Hvor mye fórspill det er i dag burde rettes til oppdretterne. Jeg holder til en helt annen plass i systemet. ;)

Endret av BAN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok men jeg lurer på en ting: hvis en sprer 100 kilo pelletsfor over en merd, vil ikke noe av dette falle på bunnen og derved ikke utnyttes av laksen som for?

Så da lurer jeg på hvordan forholdet at 1 kg fór gir 1 kilo laks forklares? Men her er det sikkert noe jeg ikke skjønner/misforstår (igjen) :)

Det finnes flere måter å argumentere for foreffektivitet. Det ene er jo forfaktor i forsøk, som viser hvor mye fisken vokser på en gitt formengde. I den virkelige verden er det vanskelig å fore riktig. Noe for faller igjennom, perioder med varierende appetitt gør at at mer faller igjennom.

Det diskuteres hvor stort problem dette er, men h det ser jo ut for at det "mistes" ganske mye for fremdeles.

Nå er jo dette et metodisk og teknologisk problem, og skal ikke belastes fòrprodusentene, men det er jo selvfølgelig en faktor nå man snakker stort om forbruk fòr vs produsert fisk.

Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å få sett programmet som var interesant og sjokkerende. Selv om vi kjente til mye av det som ble vist.Håper det nå blir en oppblomstring av slike programmer slik at næringen ikke får en millimeter slakk.

Godt at almenheten får ta del i "cowboy " tilstanden i forproduksjon/næringen.

-piratfiske/overfiske

-matfisk i for

-1 til 1 eller-tror jeg må ta en telefon :) TROVERDIGHET :lol:

Summen av hva som kom frem bør jo vekke noen og en hver, og han der Billykidden fra island gir vel et godt bilde av hele bissnissen. :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere bekker små gjør en stor å!

Dessuten så må man ha integritet å stå for det man mener. Du kan ikke være motstander av O-laks og deretter gå i butikken å kjøpe.........

Ser ut til at Svenskene har integriteteten i behold, eller kanskje de bare er sure over å ha blitt lurt?

Drastisk laksenedgang til Sverige

sitat Nrk:

"Nye tall fra eksportutvalget for fisk viser at eksport av fersk laks til Sverige har gått drastisk ned.

I forrige uke ble det eksportert 275 tonn laks til Sverige, mot 624 tonn samme uke i fjor."

En nedgang på 56%.

Også her på berget skjer det ting. Hotell som .Stryker norsk laks fra menyen

I Kyst.no skrives det at store næringskaktører innen matbransjen truer med å droppe den norske laksen.

Alle bekker små......

saken ruller fremdeles i media: Havets broiler

Nye momenter bringes på banen. :)

Jeg boikotter O-laksen. Foretrekker sild og makrell. MsC sertifiserte produkter vil jeg ha flere av!

Endret av PerU
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.