Gå til innhold
Fiskersiden

Brennpunkt NRK1 i kveld 21.30


Nils Master
 Share

Recommended Posts

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Viktigste ankepunkt fra kveldens sending regner jeg med blir et fokus på hva O-fisk spiser. Er vel et faktum at det brukes større mengder vill fisk til å fore opp o-fisken enn hva man sitter igjen av netto mengde salgsferdig o-fisk. Riktignok er det vel villfisk som ikke har annen verdi enn til for, men det er vel på det rene at den likevel har sin riktige plass i næringskjeden og er et viktig matfat for større villfisk som torsk, sei, sild m.fl.

Hvis fremtidig forskning viser at man kunne tatt ut en større del vill fisk pga. at man har skånet matfatet deres er dette noe jeg støtter i langt større grad enn ei "topptung" som bl.a. har forårsaket store skader for norsk villaksbestand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn (og etterhvert hele slekta) har lært at oppdrettslaks boikottes, da det både er usolidarisk med den tredje verden og noe miljømessig griseri (og dette forsto de tidlig)..

Når historiebøkene skrives om 50år, skal de slippe skyldfølelse for å ha bidratt til å opprettholde denne drittindustrien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn (og etterhvert hele slekta) har lært at oppdrettslaks boikottes, da det både er usolidarisk med den tredje verden og noe miljømessig griseri (og dette forsto de tidlig)..

Når historiebøkene skrives om 50år, skal de slippe skyldfølelse for å ha bidratt til å opprettholde denne drittindustrien.

Er flere som er på krigsstien:

http://www.kystmagasinet.no/en/Kystmagasin...en-med-soksmal/

http://www.njff.no/portal/page/portal/njff...isplaypage=TRUE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.kystmagasinet.no/en/Kystmagasin...en-med-soksmal/

Denne har jeg bare ventet på. Skulle vert gjort for mangen år siden. :)

Ellers ser jeg frem til programmet i kveld. Måtte dette få snøballen til å rulle.

Mine barn (og etterhvert hele slekta) har lært at oppdrettslaks boikottes, da det både er usolidarisk med den tredje verden og noe miljømessig griseri (og dette forsto de tidlig)..

Når historiebøkene skrives om 50år, skal de slippe skyldfølelse for å ha bidratt til å opprettholde denne drittindustrien.

AMEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spiser veerken o-laks, o-bue eller o-torsk. blir faktisk småkvalm av å tenke på å gjøre det.

det var på tide at njjf begynte å røre på seg og fikk flytta fokus fra kalking til o-laks. har jo vært åpenlyst lenge at det er o-næringa som er det største trusselen for villaksen og SØen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de hadde ett innslag på Tv2 nyhetene hvor det ble stilt en rekke kritiske spørsmål. Ganske på hogget han "Tv2 journalisten"

Norsk oppdretts-laks kan bli kasta ut av Matvaregiganten Coop i Sverige. Bakgrunnen er TV2's avsløring om at det går med flere kilo villfisk for å lage én kilo oppdrettslaks. Den svenske butikksjefen vil slutte å selge laksen dersom den ikke produseres mer bærekraftig.

http://webtv.tv2.no/webtv/?progId=292636&itemId=313665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næringen er godt forberedt på kveldens program:

kyst.no

Heh

Det skulle da virkelig bare mangle. Det finnes ikke så mange nye spørsmål rundt oppdrettsindustrien lenger.

Lus

Bærekraftig forbruk

Forurensing

Alt er spørsmål de har vært plaget med i årevis.

Den imponerende greia er jo at de lar seg bli tatt på senga på denne måten. Vår kritikk kan være rett eller gal, men at de ikke etterhvert har klart å samle seg om noenlunde sammenhengende svar......!

Tror virkelig selv jeg, i en pro et contra setting, skulle klart å forsvare oppdrettsindustrien bedre enn de selv gjør av og til.

Underlige greier

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rystende program!

Og det som rystet meg var hvor godt Eksportrådet for fisk og piratnæringen har klart å indoktrinere det svenske markdedet om at oppdrettsfisk er løsningen på forvaltningene av havets ressurser! Det virket som de svenske forbrukerne tok begrepet "odlat" som et kvalitetsstempel...... og at de var livredde for å handle rødlistede arter som torsk, kveite mv.. Verden er rar dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk oppdretts-laks kan bli kasta ut av Matvaregiganten Coop i Sverige. Bakgrunnen er TV2's avsløring om at det går med flere kilo villfisk for å lage én kilo oppdrettslaks. Den svenske butikksjefen vil slutte å selge laksen dersom den ikke produseres mer bærekraftig.

No er eg ingen fan av oppdrett. Lat det vera klart.

Men som bakgrunn er det er vel eit sånn standardforhold som seier at det trengs 10 kg korn for å produsere eit kilo kjøtt. 10 kilo (aner ikkje kva dette talet er) mat for å produsere eit kilo o-laks? 10 kg Tobis for å produsere ein kilo vill SØ osv. Er det dette svensk coop har oppdaga og er sjokka over? Fekk ikkje heilt tak i kva dei ville fram til...

Var det at det fanges villaks for å lage mat til O-laks. Eller tilsvarer nedgangen i villaksfangstane mengden mat o-laksen treng?

Nokre som kan utdjupe reknestykket her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No er eg ingen fan av oppdrett. Lat det vera klart.

Men som bakgrunn er det er vel eit sånn standardforhold som seier at det trengs 10 kg korn for å produsere eit kilo kjøtt. 10 kilo (aner ikkje kva dette talet er) mat for å produsere eit kilo o-laks? 10 kg Tobis for å produsere ein kilo vill SØ osv. Er det dette svensk coop har oppdaga og er sjokka over? Fekk ikkje heilt tak i kva dei ville fram til...

Var det at det fanges villaks for å lage mat til O-laks. Eller tilsvarer nedgangen i villaksfangstane mengden mat o-laksen treng?

Nokre som kan utdjupe reknestykket her?

Regnestykket deres var bare svada. Hadde ikke visst hva de ville fram til om ikke det var tatt opp før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rystende program!

Og det som rystet meg var hvor godt Eksportrådet for fisk og piratnæringen har klart å indoktrinere det svenske markdedet om at oppdrettsfisk er løsningen på forvaltningene av havets ressurser! Det virket som de svenske forbrukerne tok begrepet "odlat" som et kvalitetsstempel...... og at de var livredde for å handle rødlistede arter som torsk, kveite mv.. Verden er rar dere.

Markedsføringen av O-Laks i Sverige:

Et "etisk val, et grønt alternativ" ;)

At norsk laks ble markedsført på svenske nettsider med påstand om at "1kg villfisk gir et 1kg for" er jo kreativt?

Selv etter at denne "faktafeilen" ble påpekt, ble løgnen stående. Først lenge etterpå og pga støyen denne dokumentaren medførte ,ble feilen endret.

Endret av PerU
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Programmet ble som forventet, - noget betenkelig at det er svensk tv som er nødt å lage denne type dokumentarer, dette burde NRK klart å lage et program på før svenskene. Men når det er sagt så er det viktigste at det blir satt et fokus på O-fisken.

Neste kapittel bør ta for seg eiendomsstrukturene i O-næringa og hva grådighet og kynisme blant de store aktørene i O-bransjen har ført til. Jeg nevner bare John Fredriksen...

Nedlagte fiskeforedlingsanlegg, utarming av lokalsamfunn, foravfall, lusproblematikk, rømming osv osv er bare noen eksempler på andre baksider av den gullmedalja O-næringa prøver å fremstille seg selv med...

Har sendt e-post til Brennpunktredaksjonen om dette, og håper de tar opp dette i en ev. oppfølger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar med deg en torsk på 2 kg hjem til middag, hvor mange kg fisk tar du da opp fra havet? ;)

1 kg laks av 1 kg tørrstoff er utrolig effektivt. Det er ikke noe matproduksjon som er så energieffektiv som oppdrett. Å kutte ut oppdrett for å fiske etter de bestandene som er nesten utryddet i havet er så idiotisk at jeg ikke har ord.

Steinbit, breiflabb, kveite og piggvar ble nevt her. Skal vi gå sammen om å fange de siste i miljøvernets navn?

Av de artene som ble nevt som fórfisk var det bare kolmule som ble nedfisket etter at oppdrettsnæringen kom i gang. De andre ble nedfisket for flere titalls år siden.

Sild og makrell går til industrifisk fordi det ikke er marked for dem. For bare få år siden ble det produsert sild over hele landet. Det ble saltet sild til østeuropa, og frosset til Japan. Nå er det bare minner igjen, og all går til fabrikk.

Etterspørselen etter laks, kveite og torsk øker voldsomt. Skal vi møte dette markedet i fremtiden må produksjonen være miljøvennlig. Da er rømming, lus og forurensning ting som må løses.

Fórproblematikken er det forskere og myndigheter som skal håndtere. Kvoter på fórfisk må følge forskernes råd, og det må være restriksjoner på handel fra land uten kvoter.

Bruk av soya i fóret har vært jobbet med lenge. Blir det løst trenger vi ikke å bekymre oss i det hele tatt.

At halve programmet ble viet en gærning fra Island viser vel hvor seriøst det var... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar med deg en torsk på 2 kg hjem til middag, hvor mange kg fisk tar du da opp fra havet? ;)

1 kg laks av 1 kg tørrstoff er utrolig effektivt. Det er ikke noe matproduksjon som er så energieffektiv som oppdrett. Å kutte ut oppdrett for å fiske etter de bestandene som er nesten utryddet i havet er så idiotisk at jeg ikke har ord.

Steinbit, breiflabb, kveite og piggvar ble nevt her. Skal vi gå sammen om å fange de siste i miljøvernets navn?

Av de artene som ble nevt som fórfisk var det bare kolmule som ble nedfisket etter at oppdrettsnæringen kom i gang. De andre ble nedfisket for flere titalls år siden.

Sild og makrell går til industrifisk fordi det ikke er marked for dem. For bare få år siden ble det produsert sild over hele landet. Det ble saltet sild til østeuropa, og frosset til Japan. Nå er det bare minner igjen, og all går til fabrikk.

Etterspørselen etter laks, kveite og torsk øker voldsomt. Skal vi møte dette markedet i fremtiden må produksjonen være miljøvennlig. Da er rømming, lus og forurensning ting som må løses.

Fórproblematikken er det forskere og myndigheter som skal håndtere. Kvoter på fórfisk må følge forskernes råd, og det må være restriksjoner på handel fra land uten kvoter.

Bruk av soya i fóret har vært jobbet med lenge. Blir det løst trenger vi ikke å bekymre oss i det hele tatt.

At halve programmet ble viet en gærning fra Island viser vel hvor seriøst det var... :o

For å kommentere det siste først: Den gærne (det er vi enig i) islendingen som ble intervjuet gjennom hele programmet var tilfeldigvis fabrikksjef på en av de større råvareleverandørene til fórindustrien for O-fisk. Vi fikk høre at han ble oppsagt like etter programmet ble vist, og det viser vel heller hvor useriøs denne industrien er, ikke det svenske TV-teamet...

Du kunne heller ikke fulgt med særlig godt når du sitter igjen med inntrykket av det går med 1 kg. villfisk pr. kg. O-laks. Det gikk med min. 2-3 kg. kunne proffesoren ved Fiskerihøgskolen i Tromsø konkludere med.

Og når det gjelder ditt syn på markedtilfredstilling: Etterspørselen VET vi fra før er stor på på både laks, kveite og torsk. Men etterspørselen er enorm på all type mat og vi vet at både havets og jordas bærekraftighet står på spill. Det betyr at svaret på økt etterspørsel etter spesifikke næringsmidler IKKE nødvendigvis er å produsere mer. Produksjon må bestandig begrenses av det som er bærekraftig forvaltning av ressursene, og dette gjelder spesielt de naturlige ressursene.

Kolmule og de andre fiskeslaga som blir brukt til O-fisk er i høyeste grad en viktig naturlig ressurs med sin helt spesielle plass i næringskjeden, - fortsetter vi med et råkjør på enkelte arter i denne sårbare prosessen så forstyrrer vi hele kretsløpet og en av konsekvensene vil være dramatiske fall i den naturlige rovfiskbestanden.

Hvis du klarer å finne å se filmen "Smaken av hund", så vil du også se at bruk av Soya som proteinråstoff ikke heller er en helt uproblematisk "buisness"

Til slutt: Det er min klare oppfatning at Norge som en ansvarlig miljønasjon må være et foregangsland på bærekraftig utvikling. Vi har heldigvis en god fiskeforvaltning sammenlignet med en rekke andre land bl.a. EU og USA, men O-næringa er i mine øyne i ferd med å bli en skamplett i den helhetlige norske fiskeforvaltninga. Vi må intensivere den nøytrale forskningen på konsekvensene av den eksplosive økninga i fiskeoppdretten. Ikke bare ressursmessig men også i forhold til trusselen det kan utgjøre mot det naturlige genmangfoldet. Vi kjenner desverre alt for mange grelle eksempler på at næringsmiddelsindustrien velger kyniske metoder for å øke sin profitt fremfor å innta en "føre-var" posisjon med fokus på b.la. det naturlige biomangfoldet.

Vi mennesker må tilpasse oss de naturlige begrensningene som vår jord har, ikke omvendt! Mitt forslag til løsning er tre ting: økt fokus på omfordeling av ressursene, tiltak for å begrense befolkningsveksten (utdanning, bevisstgjøring, prevensjon etc) og ikke minst en dreining av vårt kosthold fra hovedvekt på kjøtt og fisk og mer over på grønnsaker. For Norges del finnes det forøvrig en meget undervurdert matressurs som har et enormt fornybart potensiale: BEITEDYR på utmarksbeite (sau og storfe)!

Litt avsporing på slutten her, men det er viktig i en ressursdebatt å belyse de grunnleggende utfordringene som danner bakgrunnen for den ressursmangelen vi opplever på flere områder i dag!

Edit: 18.03.09 kl.00:34

Endret av Surfsmurf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det med beitedyr. :o

Jeg skrev 1 kg tørrstoff gir 1 kg fisk. Det varierer litt hvor mye fiskeråstoff det går med til et kg, men 2 kg er vel et greit tall å bruke.

Jeg hadde ikke behov for å se filmen for å få noe informasjon. Allt dette har vært kjent lenge. Hadde det på akvakulturutdanningen for snart 20 år siden.

Det at de konsentrerte seg om den gærne islendingen, og ikke fórindustrien i Norge er ikke seriøst. Svensk dokumentar om Norge har aldri prøvd å kjøre en seriøs linje. Husker da de leide Canadiske fangstmenn for å slå ihjel kvitunger for å stoppe Norsk selfangst. Norske fangstmenn har ikke jaktet kvitunger siden 20 tallet.

Tror de som laget programet har en helt annen agenda en det de ga inntrykk av.

Du nevner en masse tiltak for å møte framtiden på en bærekraftig måte. Det er faktisk en helt annen debatt, og ikke en Norge bør ta alene.

Min mening står fast. Programmet var meningsløst, og bidrar ikke med noe som helst. Kravene fra Coop og andre kjeder kom etter programmet, men kjeder i andre land har kommet med strengere krav for lenge siden.

Alle oppdrettere må dokumentere miljøeffekt for å komme inn på de beste markedene.

Genetisk utarming pga rømming er noe drit. Det samme er lusen og forurensningen. Dette er reele problemer der vi må få en løsning. Hvis det ikke blir løst kan det bli slutt på både vill og tam laks.

Færøytorsken ble heldigvis stoppet. Den ville blitt en trussel for de få torskene som fortsatt svømmer fritt. Steinbit, kveite og piggvar blir neppe noen trussel for ville bestander.

Regnbue er så vidt meg bekjent ikke noe problem om den rømmer.

Skal me vera like kritiske til andre ting me et, bør me vel blir vegetarianarar ;)

Ingenting har påvirket miljøet mer en landbruk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

moberg: synes også det er merkelig at o-næringen er såpass klønete i sitt forsvar. men en teori på hvorfor kan være at det har sneket seg inn en tro i næringen at myndighetene vil beskytte dem, så det kommer ikke til å skje noe.

surfsmurf: gode innlegg. er enig i det aller meste.

Alle oppdrettere må dokumentere miljøeffekt for å komme inn på de beste markedene.

Genetisk utarming pga rømming er noe drit. Det samme er lusen og forurensningen. Dette er reele problemer der vi må få en løsning. Hvis det ikke blir løst kan det bli slutt på både vill og tam laks.

Færøytorsken ble heldigvis stoppet. Den ville blitt en trussel for de få torskene som fortsatt svømmer fritt. Steinbit, kveite og piggvar blir neppe noen trussel for ville bestander.

Regnbue er så vidt meg bekjent ikke noe problem om den rømmer.

Ingenting har påvirket miljøet mer en landbruk...

den miljømerkinga/sertifiseringa som foregår i o-næringen er bare å regne for et spill for galleriet. det grenser til svindel å klare å markedsføre o-laksen som økologisk forsvarilg produsert.

all oppdrettsfisk som rømmer er en fare for genetisk utarming i ville bestander av den aktuelle arten. hvorfor skulle ikke rømte kveiter blande seg inn i gytinga? her er det selvfølgelig et spørsmål om omfang, men slik som det tydeligvis skal satses på torskeoppdrett nå fremover så er det veldig beymrende synes jeg.

hvis det rømmer så store mengder med fisk(regnbue) fra o-anlegg ogh ut i fjordsystemer så er det nødt til å bli konsekvenser av det. er naivt å tro noe annet. du trenger ikke leite lenge på i vestlandsforumet her inne før du finner både bilder og tekst om regnbuens skadevirkninger på ville fiskebestander. den er vert for lus. i tilegg ser jeg ikke bort fra at den kan være en seriøs fødekonkurrent til SØen. i nordamerika og new zealand har regnbuen for vane å følge gytefisk opp i elva og spise rogn. hvorfor skulle den ikke gjøre dette i norge? tilslutt så kan det jo tenkes at den er bærer av fiskesykdommer.

Hvis du tar med deg en torsk på 2 kg hjem til middag, hvor mange kg fisk tar du da opp fra havet? :lol:

1 kg laks av 1 kg tørrstoff er utrolig effektivt. Det er ikke noe matproduksjon som er så energieffektiv som oppdrett. Å kutte ut oppdrett for å fiske etter de bestandene som er nesten utryddet i havet er så idiotisk at jeg ikke har ord.

Steinbit, breiflabb, kveite og piggvar ble nevt her. Skal vi gå sammen om å fange de siste i miljøvernets navn?

Av de artene som ble nevt som fórfisk var det bare kolmule som ble nedfisket etter at oppdrettsnæringen kom i gang. De andre ble nedfisket for flere titalls år siden.

Sild og makrell går til industrifisk fordi det ikke er marked for dem. For bare få år siden ble det produsert sild over hele landet. Det ble saltet sild til østeuropa, og frosset til Japan. Nå er det bare minner igjen, og all går til fabrikk.

Etterspørselen etter laks, kveite og torsk øker voldsomt. Skal vi møte dette markedet i fremtiden må produksjonen være miljøvennlig. Da er rømming, lus og forurensning ting som må løses.

Fórproblematikken er det forskere og myndigheter som skal håndtere. Kvoter på fórfisk må følge forskernes råd, og det må være restriksjoner på handel fra land uten kvoter.

Bruk av soya i fóret har vært jobbet med lenge. Blir det løst trenger vi ikke å bekymre oss i det hele tatt.

At halve programmet ble viet en gærning fra Island viser vel hvor seriøst det var... :P

fikk du ikke med deg han forskeren som sa at oppdrett av rovfisk(laks,kveite,torsk osv...) aldri kan bli økologisk bærekraftig pga uttaket av at forfisk er så stort at bestandene av villfisk minsker mer enn det volumet man klarer å produsere i oppdretten?

ergo så går det ikke an å redde seg ut av situasjonen med stor etterspørsel av fisk med å satse på oppdrett. det vil kun forverre situasjonen for fiskebestandene og gjøre noen få mennesker styrtrike.

du nevner at bare kolmulebestanden er nedfisket etter o-næringens start. men det at det idag fiskes i stor stil etter disse nedfiskede bestandene av forfisk(kolmule og de andre artene) for å fore opp o-laksen er vel ikke akkurat med på å styrke næringens posisjon som miljøvennlig?

de løsningene du skisserer med kvoter og restriksjoner er jo det man har praktisert hele tida. har fungert skikkelig dårlig til nå. skal kvoter fungere må forskerne være uavhengige, ikke bli presset av næring/myndigheter og forskernes råd må følges til punkt og prikke. slik som det er nå(og har vært siste 30år) så plusser jo myndighetene på 40-50 % på kvotene uten å blunke. fortsetter de sånn kan vi sitte å sutte på gamle fiskebein og drømme om kokt torsk i en ikke fjern framtid.

han fabrikkeieren fra island var nok en skikkelig cowboy. ikke rart han fikk sparken. tror ikke det hadde vært vanskelig å fylt et eget program om den gjøken. men jeg synes imotsetning til deg at de ikke konsentrerte seg så mye om han som person, men om bransjen i innslagene fra island.

jeg synes jeg så desperasjonen lyse i øynene til han andre islendingen(tråler-sjefen). kan ikke være særlig moro å ha den jobben der i dagens situasjon. man ser jo tydelig på island hvor galt utviklingen av fiskeriet har gått med utbygging av store flåter med enorme trålere. de må jo fiske masse tonn for å i det hele tatt få det til å gå rundt. de har havna i en "umulig" situasjon med store utgifter på båtene og ødelagte fiskebestander. det samme skjer jo i norge. snakk om sage over greina du sitter på med myndighetenes hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke behov for å se filmen for å få noe informasjon. Allt dette har vært kjent lenge. Hadde det på akvakulturutdanningen for snart 20 år siden.

Tror de som laget programet har en helt annen agenda en det de ga inntrykk av.

Min mening står fast. Programmet var meningsløst, og bidrar ikke med noe som helst.

Hæææ!!!??? Har du ikke sett programmet eller mente du at du hadde informasjonen fra før?

Hvis du ikke har sett det ta deg en tur innom www.nrk.no og se programmet før du uttaler deg så bastant :lol:

Endret av moby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "gruet" meg til å se programmet på laksen (dvs min hobbys vegne), men hvis alt som ble sagt i denne dokumentaren er sant, så er jeg mildt sagt rystet og redd for hva slags verden mine unger skal få vokse opp i.

Nå må det f... meg bli slutt om å snakke om bærekraftig utvikling. Når du ser på hva denne næringen forårsaker av overfiske, fiskelus, sykdommer, m.m. Har ikke noe problem å se at det gir arbeidsplasser til kystsamfunnene, men f... dette her blir som å pisse i buksa, det er varmt en stund men.......

Stopp galskapen - redd livet i havet for mine og dine ungers skyld!

PS! Kona lurte på hva jeg så på i kjelleren - skrekkfilm svarte jeg......

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig noen som stiller krav og spesifikke spørsmål til oppdrettsbaronene. At det i tillegg er en annen nasjon er veldig bra - og samtidig veldig trist, fordi det viser hvor virkelighetsfjerne våre egne myndigheter er -uansett politisk ståsted, til våre tut-og kjør oppdrettsnæring.

Endelig er det også stilt kritisk spørsmål til det råflotte ordet bærekraft, som o-næringen sprer om seg like mye som lus og rømlinger.

At de i tillegg dro med islendingene i dette, gir vel ikke større mening enn det i virkeligheten er....."kåbboy" tilstander. Fritt frem for den som er frekk nok.

Syk næring har vi vist lenge. Hvor syk, kom bedre frem i går.

Skal bli spennende å se, om taktikken fra o-næringen fortsatt blir taushet og skryte maks de gangene noe er korrekt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.