Gå til innhold
Fiskersiden

fiske tips etter lange?


tikkakjell
 Share

Recommended Posts

hei, skal på fisketur i måro tidleg, er vel stor langa eg helst er ute etter ;) er ganske fersk i hav fiske vill eg sei. tenkte i agne med makrell som eg skjære vekk rygg raden på slik at de blir 2 file'er som som lever i sjøen kan du sei. men korleis skal eg egentleg feste kroken på agnet for best mulikhet for kroking vist fisken biter? pleier å bruke såkalt kveite bom når eg bruker hav stanga, med ca 50cm fortomme, er dette feil ved lange fiske?

noen som har nåken gode tips til ein nybegynner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre agnet på kroken å slipp ned ;)

Litt stor krok om du har mulighet for stor fisk, 8.0 eller litt større.

Bom med slep kan være lurt, gjerne noe grønt selvlysende, blekksprut, cracklight + agn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre agnet på kroken å slipp ned ;)

Litt stor krok om du har mulighet for stor fisk, 8.0 eller litt større.

Bom med slep kan være lurt, gjerne noe grønt selvlysende, blekksprut, cracklight + agn.

har selvlysende blekksprut og knekk lys. en er vel ute ette litt meir nøyaktig korleis eg ska feste kroken, eller kor på agnet. er som sakt fersk i den nye hobbyen min ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble det noe fangst? Og hvor fisker du forresten?

edit: For tips etter lange, sjekk Cato Bekkevolds artikler her på siden. Mye bra der.

bra artikkel da der :) fisker litt rundt om kring på vest sida av halsnøy, har ikkje funne nåken gode plasser endo, du då?? nåken gode fiske plasser du vil dele med meg? :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg testet langefiske fikk jeg vel både mest og størst. Jeg fisket helt uten noe krimskrams med et helt nakent tackle. De andre fisket med mer eller mindre utsmykkede tackler. Den største forskjellen var vel at jeg fisket med glidetackle, de andre med PN. Krokingsprosenten kunne ikke jeg klage på. Brukte tandemtackle med treble bakerst. Hel småsei med kappa hale var agnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten kommentar; forskjell på å drifte og å ligge for anker. Ville gått for PN ved drifting, kun glidende hvis man ligger for anker, drivanker eller ligger svært stille - min subjektive oppfatning basert på minimal erfaring, riktignok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten kommentar; forskjell på å drifte og å ligge for anker. Ville gått for PN ved drifting, kun glidende hvis man ligger for anker, drivanker eller ligger svært stille - min subjektive oppfatning basert på minimal erfaring, riktignok.

Har utvilsomt også endel å gjøre med størrelsen på agnet. Sjøl har jeg helt droppet PN til fiske med store agn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har utvilsomt også endel å gjøre med størrelsen på agnet. Sjøl har jeg helt droppet PN til fiske med store agn.

...som igjen avhenger av hvor lang tid fisken bruker på å få agnet inn i kjeften; mindre agn ved drifting enn ved oppankring.

Altfor liten erfaring med lange til å ha noen bastant mening om dette, men fått et lite inntrykk et par ganger av at om fisket er tregt fungerer (et lite) agn nærmere bunnen bedre, mens om de jager mer aktivt tar de gjerne (større) agn høyere opp i vannet (høyere opp som i 2-10, ikke 20-100 meter). En annen ting å nevne er jo at lange ikke er like bunnet til bunnen som fetter brosme, kan jage høyere i vannet, selv om det vel er mest fornuftig å konsentrere fisket på bunnen.

EDIT: Som alltid; variasjon!

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har utvilsomt også endel å gjøre med størrelsen på agnet. Sjøl har jeg helt droppet PN til fiske med store agn.

Det er det som er hærlig med sportsfiske. Alle får det til på hver sin måte. Jeg har personlig kuttet alt som har med slepp å gjøre og får bedre effekt av lang PN løkke nederst og litt kortere noen meter over.Om det er veldig stille eller om jeg ankrer , har jeg begynt å feste små lodd øverst i tackelet for så å la det helle synke til bunns om jeg ønsker det , da har jeg 2 agn langs bunnen. Jeg liker å fiske aktivt med Oktopus eller Elastopus nederst, noe som viser seg å passer bra her nede.

Jeg lager tacklene så minimalistisk og hydrodynamiske som mulig, dog alltid med lys attraktorer og har kuttet at som har med spinnerblader å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mangen tips, men ka er fiske med PN som blir nevnt ovenfor??

tekte å kjøpe meg ny stang og, har berre ei bensinstasjon stang :angry: noen tips til ei bra stang?? skal fiske på alt fra 20m- 400m, er vel kveite og stor lage eg håper mest på :lol:

har ei penn senator 4/0 hs, snøret veit eg ikkje navnet på. den ser ut til vere flettet og er 0,40mm og sku vist tåle 50kg, yten strekk, kostet meg 1,70kr pr.meter. blei dyrt med 530m på snella :D

hørrest snelle og sene greit nok ut??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

shimano antares 20/30lbs stanga, er den beste stanga jeg har prøvd.

Har ikke prøvd stanga, men innbiler meg at den stanga blir noe veik.

Når det muligens skal hektes på et tungt søkke til lange fiske, ville jeg hatt en stivere stang.

Feks 30/50 av den samme stanga (riktig nok ikke prøvd den eller).

Men skal det fiskes grunnere, etter f.eks. kveita er nok stanga god som guld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.planetseafishing.com/video/watc...ckerel-flapper/

Mange (?) fisker vel med fast bom her i fjordene på vestlandet under dypvannsfiske etter lange. Er det noen flere på forumet som har bred erfaring med patenten på videoen over?

Hvilke erfaringer er det som gjør at folk evt ikke bruker dette?

Har selv bare fisket med fast bom på dypet (dregging), men tenker at en glidende bom kan være verdt forsøket. Mye motstand når langa tar og det er fast bom med 750 gram bly på...

Endret av finnj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

bruker bare fast bom med et slep på ca 1m + et slep på ca 75 cm 1,5 meter lenger oppe. på dette synes jeg at makrellfilet øverst og flapper nederst fungerer bra på både lange og brosme.

bruker ikke spesiellt tunge søkker, 300-500 gr, på 250 til 350 meter driftfiske. strømlinjeformede agn og drivanker funker bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.