Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor mange arter norske ferskvannsfisker finnes det?


Recommended Posts

Holder på å lage en liste over norske ferskvannsfisker slik at jeg kan se hva jeg har og hva jeg må jobbe for å få :)

Etter å ha lest meg litt opp, finner jeg følgende:

Abbor

Arkitsk niøye

Asp

Bekkeniøye

Bekkerøye

Brasme

Canadarøye

Dvergmalle

Elveniøye

Flire

Gjedde

Gjørs

Gresskarpe

Gullbust

Gullfisk

Harr

Havniøye

Hork

Hornulke

Hvitfinnet steinulke

Karpe

Karuss

Ketalaks

Krøkle

Lake

Laks

Laue

Lagesild

Maisild

Malle

Mort

Nipigget Stingsild

Pukkellaks

Regnbueørret

Regnlaue

Røye

Sandkryper

Sik

Solabbor

Stam

Stamsild

Steinsmett

Sterlett

Suter

Sørv

Trepigget Stingsild

Vederbuk

Ørekyte

Ørret

Hvis vi tar bort de fire rundmunnene (elve-, hav-, bekke- og arktisk niøye) samt sterlett, gresskarpe og malle som kanskje ikke finnes eller ihvertfall ikke reproduserer i kongeriket Norge, står vi igjen med 42 arter.

Stemmer det?

Kjør debatt :D

Endret av Rudolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ål er katadrom, og er strengt talt like lite ferskvannsfisk som laks er saltvannsfisk. At den gjerne nevnes som ferskvannsfisk er en helt annen sak.

Interressant ..

Ålen som lever mesteparten av livet og vokser seg stor i ferskvann "hører til" i sjøen .

Laksen som lever mesteparten av livet og vokser seg stor i sjøen "hører til" i ferskvann .

Jeg lærer stadig noe nytt her :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interressant ..

Ålen som lever mesteparten av livet og vokser seg stor i ferskvann "hører til" i sjøen .

Laksen som lever mesteparten av livet og vokser seg stor i sjøen "hører til" i ferskvann .

Jeg lærer stadig noe nytt her :(

Laksen gyter jo i ferskvann og ålen gyter jo utenfor kysten av Afrika et sted... Har vell sansynligvis noe med hvor de gyter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan er det med stillehavslaksene på listen din? Regnbueørreten reproduserer vel og opprettholder seg selv i enkelte bestander, men gjør pukkellaksen og ketalaksen det? Vet de tidvis er ganske vanlige i enoen spesielle elver nordpå, men er ikke dette kun påfylling østfra? Min definisjon av en norsk art er en art som har en selvreproduserende bestand i norsk natur.

Begrepene katadrome/anadrome angir hvor artene gyter i forhold til hvor de lever som voksne. Det litt mer upresise ferskvannsfisk/saltvannsfisk er en litt mer uvitenskapelig beskrivelse av hvor artene lever. Man kan trygt kalle ålen en ferskvannsfisk. Sitter man og fisker i et stille skogsvann noen mil fra kysten og får en ål på kroken tror jeg det er vanskelig for de fleste å kalle dette en saltvannsart. For andre som bor ved kysten og opplever ål som en vanlig fisk utenfor bryggekanten kan det være vanskelig å kalle den noe annet enn en saltvannsfisk.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan er det med stillehavslaksene på listen din? Regnbueørreten reproduserer vel og opprettholder seg selv i enkelte bestander, men gjør pukkellaksen og ketalaksen det? Vet de tidvis er ganske vanlige i enoen spesielle elver nordpå, men er ikke dette kun påfylling østfra? Min definisjon av en norsk art er en art som har en selvreproduserende bestand i norsk natur.

Begrepene katadrome/anadrome angir hvor artene gyter i forhold til hvor de lever som voksne. Det litt mer upresise ferskvannsfisk/saltvannsfisk er en litt mer uvitenskapelig beskrivelse av hvor artene lever. Man kan trygt kalle ålen en ferskvannsfisk. Sitter man og fisker i et stille skogsvann noen mil fra kysten og får en ål på kroken tror jeg det er vanskelig for de fleste å kalle dette en saltvannsart. For andre som bor ved kysten og opplever ål som en vanlig fisk utenfor bryggekanten kan det være vanskelig å kalle den noe annet enn en saltvannsfisk.

Dr.Fish

Ja, du har et poeng der. Har aldri hørt at det er påvist reproduksjon i Norge, så det er vel mest sannsynlig som du sier påfyll østfra.

Men, det er i det hele tatt mange definisjonsspørsmål her. Kan en da regne ålen som norsk art? Den gyter jo garantert ikke i Norge og om den er en ferskvannsfisk når den befinner seg i ferskvann, er den altså ikke en norsk art som ferskvannsart.

Nå spør jeg fordi jeg ikke vet og ikke for å kverulere, men er det påvist gyting eller fisk av artene stamsild og maisild i norsk ferskvann i senere tid eller er dette bare påfyll sørfra? Alle observasjoner jeg har hørt om av disse fiskene er fisk tatt i saltvann og det samme gjelder vel også for stør. vet ikke hvor mye forskning det er gjort på dette?

Et annet spørsmål er jo om en f.eks. kan snakke om norske arter for saltvannsfisk? Mange arter som blir påvist langs kysten gyter jo ikke her i det hele tatt og er bare slengere eller innvandrere av voksen/ung fisk.

Mange fine problemstillinger for en lang diskusjon her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med stør? Selv om den er ansett for utdødd og ikke har vært observert i norske farvann siden 1940-tallet, er den på vei tilbake i Elben i Tyskland. Kanskje bare et tidsspørsmål før den dukker opp igjen i Norge også?

Og sandsmett (piggsmerling, Cobitis taenia) påstås å forekomme i Haldensområdet. Den er ihvertfall funnet på svensk side, i Bohuslän.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med stør? Selv om den er ansett for utdødd og ikke har vært observert i norske farvann siden 1940-tallet, er den på vei tilbake i Elben i Tyskland. Kanskje bare et tidsspørsmål før den dukker opp igjen i Norge også?

Og sandsmett (piggsmerling, Cobitis taenia) påstås å forekomme i Haldensområdet. Den er ihvertfall funnet på svensk side, i Bohuslän.

Ble det ikke tatt en stør i garn på Vestlandet for ikke så lenge siden da? Men, det skal vel litt mer til før den gyter i norske elver.

Noen som vet om mai- eller stamsild har gytt i Norge i nyere tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.