Gå til innhold
Fiskersiden

Vindrikning och fiskelycka


FaluUffe
 Share

Recommended Posts

Hej, Jag undrar om ni har några synpunkter på om vindriktningen spelar någon roll vid havsfiske längs Norska västkusten? Jag har fiskat en hel del längs den svenska västkusten och tycker att östlig vind ger ett klart sämre resultat.

Jag ska fiska nästa vecka i vattnen runt Smöla och jag ser att prognosen säger att vinden ska vara mellan östlig och nordlig. Är detta dåligt eller spelar det ingen roll? Det skulle vara intressant att höra vad ni tycker.

Skitfiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Som tidligere svart: Vind fra nord er sjelden en bra ting. Men jeg får som regel mer fisk når jeg fisker i nordavind, enn når jeg sitter hjemme i sofaen i nordavind....

Jag tackar för dessa visa tips. Det kommer säkerligen att bli både vindrickning och soffsittning under veckan men jag gissar på att det blir väldigt mycket fiske. Vinden verkar ju inte som om den ska vara särskilt stark i området runt Smöla under kommande vecka. Mesta fisket kommer troligen att ske mellan 200 m och uppåt och då var det ju intressant att höra att vinden trots allt hade inverkan även i grannlandets vatten.

Jag visste förresten inte att man även i Norge använder ordvitsar på samma sätt som i min hemstad Göteborg. Det ökar min kärlek till Norge ytterligare.

Jag ska lägga in en rapport på forumet efter fisketuren och beskriva två svenskars vedermödor i de norska fiskevattnen. Jag har läst att Nordmöring fiskar i vattnen runt Grip, kanske vi ses därute.

Skitfiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størst sjanse for at vi treffes lørdag eller søndag denne uken om dere kommer til da. Neste helg er treffes jeg lettest i Halsafjorden hvor kartet sier at det er 500 meter til bunns :)

Jag har varit inne på din hemsida så jag tror att jag ska känna igen din båt. Det blir söndag som vi kan komma ut till Grip (om vädret vill). Jag trodde dock att alla norrmän firade 17:e maj och därmed inte var ute på sjön:)

Är det någon mening med att testa nattfiske? Jag har hört att vissa säger att det nappar bättre då men jag skulle vilja få det bekräftat om det verkligen är så. Gryning i kombination med flo trodde jag annars var bästa tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17-mai er fiskedag!

Til noen arter er kanskje nattfiske bra, men er vel få som har prøvd fra båt.

sporer helt av nå, dropper vindrikkingen på fredag og inntar båten til mørket senker seg...fiske fra båt i mørket, se hvilke arter som er hissige ned mot 20-100,kansje 200m på natta. antar meite er tingen, for og få vekket monsterfisken.

Endret av ulven!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tackar för dessa visa tips. Det kommer säkerligen att bli både vindrickning och soffsittning under veckan men jag gissar på att det blir väldigt mycket fiske. Vinden verkar ju inte som om den ska vara särskilt stark i området runt Smöla under kommande vecka. Mesta fisket kommer troligen att ske mellan 200 m och uppåt och då var det ju intressant att höra att vinden trots allt hade inverkan även i grannlandets vatten.

Jag visste förresten inte att man även i Norge använder ordvitsar på samma sätt som i min hemstad Göteborg. Det ökar min kärlek till Norge ytterligare.

Jag ska lägga in en rapport på forumet efter fisketuren och beskriva två svenskars vedermödor i de norska fiskevattnen. Jag har läst att Nordmöring fiskar i vattnen runt Grip, kanske vi ses därute.

Skitfiske

Har själv haft kanonfiske efter storsej och torsk vid nordlig vind på Fröya i maj.....Ut och kör!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.