Gå til innhold
Fiskersiden

Båt henger


Team Buer
 Share

Recommended Posts

Min far kjøpte akurat en tiki henger, den er mindre enn det du trenger da, men den her het vel BF750 om jeg husker riktig. er for båter opp til 18 fot og i underkant av 600 kg om jeg husker riktig, men den hengeren virker nå hvertfall veldig grei :blush: Ser de har fått mye skryt på bl.a. ett båt forum:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Jeg vil anbefale å se på Tredal også. ikke for at selve vugga etc er noe bedre enn mye annet, men hjuloppheng og fjæringssytemet er utrolig bra. Samme som på en bil. Spiralfjærer med skråstilte støtdempere og uanhengig fjæring. Samt at bredden på hengerene er økt på en del slik at de skal tilfredstille nye regler. Den er meget behaglig å kjøre med, og tar dumper og ujevntheter på en helt annen måte ennde hengerene jeg har hatt før.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Tredal kan du sjekke bla på norsk tilhenger senter. Se forøvrig tekst:

Ønsker du en båthenger med optimal kjørecomfort bør du vurdere en tilhenger fra den norske fabrikken Tredal i Sør Audnedal, norges eldste tilhengerprodusent! Som eneste tilhengerprodusent leverer Tredal fjæringer og gassdempere på alle hjul. Tredal ble best i test i Båt Magasinets store hengertest!

www.nts.no

Jeg har selv denne modellen 19-1300 som er godkjent opp til 1300 kg tot vekt, og om jeg ikke tar feil opp til 19 fot. merk at den har større bredde enn de fleste da den er 222 bred. Det er det ikke så mange som er. Dvs at den dekker opp de fleste båter i denne klassen. Og justerbare gassdempere.

Prisen på Norsk tilhenger senter er 23,750.- Jeg sjekket opp masse føre jeg handlet og prisene ligger vel på de fleste i dette leie.

Det er lurt å sjekke på finn.no og se om det er noen gode tilbud. Så det var en ny en 20-1500 til salgs for litt over 20,000.-

B)

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Stjeler denne litt jeg. Skal hente meg en båt snart og blir å kjøre godt nedover vestlandet. Men har ikke henger, men er snakk om å låne en henger, men denne hengeren det er snakk om er litt stor og tar vel båter på 22fot sånn ca. Kan det by på problmere med en 17f buster på denne mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjeler denne litt jeg. Skal hente meg en båt snart og blir å kjøre godt nedover vestlandet. Men har ikke henger, men er snakk om å låne en henger, men denne hengeren det er snakk om er litt stor og tar vel båter på 22fot sånn ca. Kan det by på problmere med en 17f buster på denne mon tro?

Så lenge du kan justere baug og sidestøtter er det ingenting som skal tilsi at det skal by på problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vognkortet på bil og henger samt ditt sertifikat som forteller om du har lov å kjøre med den.

Helt riktig. Alternativet kan fort bli en 3000-6000,- smekk på hånden fra Ordensmakten og ikke minst at du må la båt og henger stå igjen der du ble stoppet... Husk også å holde et våkent øye på hjullagrene når du er på tur, ettersom du låner en henger og dermed ikke har kontroll på om disse er i god stand. (Ikke gøy å miste et hjul på hengeren i fart, det har jeg prøvd selv.) Stopp med jevne mellomrom og legg hånden (forsiktig) på lageret for å kjenne om det begynner å bli varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes selvjusterende vugge er oppskrytt. Har opplevd at tung båt har begynt å krenge i vugga i svinger, det er ikke gøy. Hadde stropper over båten og ned i begge sider på hengeren.

:rolleyes: Enig, samt at selv om den er godt fastspent kan den vri seg og flytte seg i dumper etc. pga at båten fjærer på vuggene. De fleste hegere i dag har såpass med justeringsmuligheter at det ikke burde være noe problem med faste. Båten ligger stødig og godt. Skjønner at de som driver profft med slipper etc og service bruker disse med justerbare da de kanskje på en dag tar opp 10 båter i alle fasonger. Men til eget bruk ville jeg valgt faste. Har selv en Tredal, og den er meget bra og ha bak. Den er bred, og har spesielt gode hjuloppheng. Og selv i litt dumpete terreng så tar fjæringen av ekstremt godt av.(gammel tråd så jeg nå. Så dette ble vel litt repisjon...)

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.