Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken flatfisk


Recommended Posts

Den var ikke lett. Første intrykket var piggvar, men hvis den er helt glatt på oversiden, skal det være en slettvar. Jeg har imidlertid aldri sett så små slettvarer før, så det er jo mulig at de blir litt mer avlange etter hvert som de vokser.

Her er et bilde av en på 2-3 kilo.

rsv011cd16.jpg

Siden "ordentlige fisker" ikke hybridiserer, er vel heller ikke det noen løsning ;)

Har vel heller aldri hatt sett/fanget piggvar som er glatt på ryggen, så da er vi like langt.

Strøk du fisken på ryggen og den var helt glatt eller?

Har du fisken fremdeles eller ble den søndagsmiddag?

Uansett, gralla med var

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er glatt på oversiden, men muligens noe rundere i formen enn det eg hadde forestilt meg att slettvar skal være, men så er den jo liten. Som eg skrev under bildene: har eg studert begynelsen av ryggfinnen nå, og dei 5 første strålene har tydelig 2 spisser. Har uansett begge fiskene liggende i kjøleskapet, så eg får studere videre når eg kommer heim. Er det noen andre spesielle kjenneteikn eg bør se etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den du holder til venstre kan jeg med nesten 100% sikkerhet si er en slettvar så er den anden magern har du fasit :lol:

Bare litt nysgjerrig. Hvordan kan du med nesten 100% sikkerhet si at fisken Karleif holder i venstre hånd er en slettvar?

Ut ifra de opplysningene vi har nå, så kan jeg være enig med deg, men utifra bare bildet vil jeg si det er rimelig vanskelig. Har sett noen titalls slettvar, og fisken på bildet har ikke noen typisk slettvarform.

JA, gratla med ny art Karleif :)

Endret av Rudolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt nysgjerrig. Hvordan kan du med nesten 100% sikkerhet si at fisken Karleif holder i venstre hånd er en slettvar?

Ut ifra de opplysningene vi har nå, så kan jeg være enig med deg, men utifra bare bildet vil jeg si det er rimelig vanskelig. Har sett noen titalls slettvar, og fisken på bildet har ikke noen typisk slettvarform.

JA, gratla med ny art Karleif :lol:

Kanskje en liten misforstålse her tilvenste for oss og for han højre:) den anden dvs for oss til H han til V enig i den ikke er heldt a4 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en liten misforstålse her tilvenste for oss og for han højre:) den anden dvs for oss til H han til V enig i den ikke er heldt a4 :lol:

Litt tegnsetting vil kanskje gjøre det enklere å lese. :)

Den fisken i karleif sin høyre hånd (til venstre i bildet) er vel en 100% sikker piggvar, ikke en slettvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan det være en hybrid?

Interessant spørsmål. Er ingen ekspert verken på piggvar eller slettvar, men jeg vil tro at det teoretisk er mulig at disse artene hybridiserer, selv om jeg ikke vet om en slik hybrid noen gang er observert tidligere, eller hvor vanlige de eventuelt er. Og at din fisk er vanskelig å artsbestemme er jeg enig i. Kroppsformen ser jo ut som noe midt i mellom piggvar og slettvar, og siden det ikke er knuter, er det vel rimelig å tro at det ikke er en piggvar, altså står vi igjen med de to alternativene slettvar eller hybrid. Uansett en oppsiktsvekkende fangst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett den der. Tenkte slettvar til å begynne med, men ble mer og mer usikker..

Du kan jo samenligne med disse: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?...c=46701&hl=grom

Må nok gå mere i dybden for å løse denne.

Tja, kroppsformene er jo ikke ulike på to av fiskene.

84746_s.jpg

83423_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fargene har jo ingenting å si. Dei kan variere veldig. Så er spørsmålet. Finnes det piggvar uten pigger? Og eventuelt, kan det være en hybrid?

Hva for deg til og tro det skulle være en hybrid. Piggvar og slettvar er jo veldig ens med unntak i piggerne på ryggen. Har de ikke pigger på ryggen er det med nesten 100% sikkert slettvar, der er jo altid en hypotetisk sjanse for du har får en hybrid av et eller annet :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.