Gå til innhold
Fiskersiden

Makrellstamme i Ålvundfjorden?


knutis
 Share

Recommended Posts

Jeg har flere ganger de siste åra tatt gytemoden makrell på sen vår/tidlig sommer i Ålvundfjorden. Noen som kjenner til om makrellen kan danne stedegne stammer i fjordene? Eller er det fisk som har blitt igjen fra forrige sommers innsig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere ganger de siste åra tatt gytemoden makrell på sen vår/tidlig sommer i Ålvundfjorden. Noen som kjenner til om makrellen kan danne stedegne stammer i fjordene? Eller er det fisk som har blitt igjen fra forrige sommers innsig?

:lol: I dei fleste djupe vestlandsfjorder overvintrer makrell, men i nokre fjorder er det meir kjendt enn i andre. Dei står ofte djupt, 100m+, på vinteren, for så å trekka opp i øvre vannlag i april/mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere ganger de siste åra tatt gytemoden makrell på sen vår/tidlig sommer i Ålvundfjorden. Noen som kjenner til om makrellen kan danne stedegne stammer i fjordene? Eller er det fisk som har blitt igjen fra forrige sommers innsig?

Tror ikke det er noen stamme av makrell i Ålvundfjorden, Jeg bor nå uti fjorden og har fiska der i mange år ,Men aldri fått noe makrell fra slutten på september til ut i juni/juli.

I år fikk jeg makrell i nabofjorden in mot todalen den 28 mai og det er det tidligste jeg har fått makrell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke avskrive at makrellen kan overvintre der inne på dypet. Det er vel ikke så mange som fisker stort dypere enn 100 meter med utstyr som makrellen er interessert i. Fjorden er stor og dyp.

Snakket med en yrkesfisker som hadde fått makrell på garn her ute allerede siste uka i april. Han fortalte at dette var det tidligste han hadde fått den, men han var ikke overasket. Tidligere var det sjelden man fikk makrell før månedsskiftet juni-juli, men i de siste årene har den kommet tidligere for hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.