Gå til innhold
Fiskersiden

Kartplotter...


J.P
 Share

Recommended Posts

Hepp.

Fikk melding om å bruke sunn fornuft når jeg la ut ny tråd og plassere den på riktig plass, så egentlig skulle vel denne være under tilegs utstyr men mener her blant trollere det finnes best kompetanse på slik utstyr som kun skal brukes til trolling. Nokk om det[8D]

Jeg er på jakt etter en ren kartplotter som er fastmontert i båt med overbygg. Altså behøver den ikke å være vanntett, selv om det hadde vært fint. Den vil bli koblet til strømnettet i båten, og der er det 120 am/t. Nok til noen runder utpå fjorden det. Vil ha en antenne som er på utsiden av båten. Ha mulighet for å merke av godplassen og lagre/overføre til PC, tilbakelakt distangse. Slik at man kan legge flere turer overhverandre for å se hvor det er best å trolle over neste gang. Fargeskjerm er ikke en nødvendighet. God og grei visning av farten(knop). Kombi med ekolodd,gps og annet dill er ikke aktuelt. (har ekolodd fra før og et kommpass som virker uten strøm) Ikke håndholdt! Pris [?] ja, blir vel blakk igjen [ :) ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få tak i en kartplotter uten GPS kan nok bli vanskelig[ :) ]

Jeg ville iallefall valgt en med farger. MYE enklere å kjøre etter, ettersom kontrastene kan bli vel dårlige med gråtoneskjermer. Tror jeg ville basert valget mitt etter hva slags karter som er å få, og ikke valgt plotter, for så å velge kart.

Det er stor forskjell på kartene, Megallan har billige (gratis) kart, men til tider dårlige. Også er oppdateringene dårlige, samt de oppdateringene som blir gjort er målt av privatpersoner.

Garmin sitt Mapsource er et godt kart, hvis man har plotter / GPS som viser alle detaljer. Og det nyeste kartet (Atlantic Bluechart) ble lansert denne uka. Og dette kartet skal visst være veldig bra, og bra oppdatert i våre fjorder. Garmin har også hyppige oppdateringer for de som krever det, samt at de bruker Kartverket sine karter,slik at de er svært nøyaktige. Er visst flere aktører som skal begynne med detta nå.

Som sagt, så ville jeg sett på de forskjellige karttypene de forskjellige merkene bruker. Og når du har funnet de kartene som passer deg, valg plotter etter dette. Når det gjelder pris, så er det bare å velge det som lommeboka sier, for så å legge på 20%[ :D ] Nei da...Mye av prisen kommer ann på størrelsen på skjermen, slik at det er nok det som koster. Enkelte modeller har også tilkoblingsmuligheter for monitor.

Alle garmin sine modeller har tilkobling for eksterne antenner tror jeg. Har selv kjøpt Garmin 276c med bluechart, men denne er jo portabel, så det er jo ikke no for deg. Men har hatt garmin 2 ganger før, og er VELDIG fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lowrance/Eagle sine kartplottere har ikke innebygget GPS mottaker. Det som kalles GPS antenne er faktisk en GPS mottager. Jeg har prøvd min kombinerte Lowrance ekkolodd/kartplotter tilkoplet håndholdt GPS, og det funket like bra som med orginalmotakeren.

Selv om plotteren skal stå under tak må du kjøpe en vanntett og gassfyllt enhet. I en båt er det svært høy luftfuktighet. Ved lave temperaturer kan en få kondensering. Dette kan medføre dugg på innsiden av skjermen, men mer alvorlig er det at fugtigheten over tid vil medføre at elektronikken feiler. Dugging er et kjent problem med noen Raymarine modeller.

Er bra fornøyd med Navionics kartene som brukes av Lowrance/Eagle. Disse modellene har innebygget MMC/SD kort leser. Kjøp en modell med to kortplasser slik at kartet står fast i en og den andre sloten brukes for å frakte sporlogger og waypoints mellom plotter og PC. Veldig surt å glemme igjen kartet i kortleseren på PCen når en skal på fisketur.

Ville gått for en modell med 640x480 punkters fargeskjerm:

http://www.lowrance.com/Outdoor/Products/GM6000C.asp

Billigere alternativ fra Eagle:

http://www.eaglegps.com/Products/GPS/Intel...elliMap500c.htm

Også denne modellen har separat GPS mottaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest La Dolce Vita

sitat:Har selv kjøpt Garmin 276c med bluechart, men denne er jo portabel

Robban, 276an kan du ju skruva fast i båten. Sen att du kan ha den i fickan och i bilen gör den ju bara mobil[ :) ]. Har 176c och den e klockren. Fick jag nu bara låst upp dom j..la Blue Chartsen så...

/LDV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blue-Chart som Garmin bruker er meget detaljert, akkurat som et sjø-kart, ta en tur til forskjellige leverandører og se forskjellen.

Gps signaler trenger igjennom glassfiber, (håper jeg uten å bli arrestert) så antenna kan trygt ligge inne, sparer et par kroner på det og er mer portabel. (min gps antenne til Tom-Tom navigator ligger inne i bilen og varsler fint om radarkameraer:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GPS signaler går igjennom glassfiber, men signalene dempes. I tåke kan dette medføre at GPSen ikke virker. Det reklameres med at GPS ikke påvirkes av tåke, det gjelder desverre ikke så langt mot nord som her. Satelittene går i sørligere baner, det medfører at signalene får en mye lenger vei igjennom atmosfere og eventuellt tåke her enn lenger sør. Monter antenne på ute på et punkt hvor sikten til himmelen er åpen i alle retninger.

Jeg har hatt problemer med å få fix i tåke med GPS antenna liggende bak vindskjermen i konsollen. Den kom inn til slutt men det tok svært lang tid. Etter at jeg monterte den på toppen på bøyla rundt konsollen har allt funket utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.