Gå til innhold
Fiskersiden

Nybegynner i faget , trenger et utgangspunkt.


hroar
 Share

Recommended Posts

Skal på en dorgetur på Tinnsjøen i Telemark om en 14 dagers tid. Tinnsjøen er ganske stor og veldig dyp som sikkert de fleste veit ,og derfor sikkert ganske kald ennå.

Har satt av 500kr til innkjøp av wobblere og/evt bly .

Trenger litt tips før jeg brenner av en slik vanvittig sum.

-Hvilke farger ,størrelser, typer wobblere ville dere gått for med samme utgangspunkt ??

-Hvor ca dypt bør det fiskes ? Hvis ganske dypt er svaret ,går det an og sette på bly et par meter inne på snøret, og hvor tunkt bør det i så fall være ?

(litt) Stor ørret er målet .. Det skal fiskes til de fleste tider av døgnet ,men hovedsakelig kveld/natt.

Takker for alle svar

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri fisket i Tinnsjøen, men dette er det jeg ville gjort.

Woblere: Min favoritt er Tomic (som egentlig kalles "plugg", men navnet skjemmer ingen). Ellers er det greit med et lite utvalg Rapala, Bomber, Strike Pro etc i størrelser 8-12cm. Hvis budsjettet er begrenset hadde jeg kjøpt to 4" Tomic. En i blå/sølv og en Tubby (tykk variant) i grønn/gul samt en Strike Pro 10,5 i naturtro farge (sjekk hva slags byttefisk som er der), en Rapala Husky Jerk 12cm (jeg fjerner midterste kroken) i naturtro farge og en Apex 4,5" i sølv/ blå eller sølv/ sort. Men dette har mye å gjøre med Tro, Håp og Kjærlighet. :)

Bly: Her finnes det et vell av varianter. Enkleste måten å komme skikkelig ned er en blyparavan, som finnes i ymse vekter fra ca 30-90g. Disse fungerer faktisk veldig bra, koster lite (50-100,-) og er enklere i bruk enn Dipsy. (Som er en liten plastsak som fungerer som en woblerskje og drar redskapen ned). Aller enklest er pærebly på 15-50g montert med en gummistrikk 1,5-2m foran wobleren din. Med en eller annen blyvariant kan du også bruke såkalt skojern, feks Apex, eller dorgeskjeer.

Om natten kan du som regel droppe det tyngste blyet, eller kjøre helt uten bly. Dorger du med to stenger om natten, hadde jeg kjørt en ublyet med Tomic (som har en god siluett) og en Rapala med lett blying som start. Så er det bare å bytte wobler og bly til du får fisk eller går lei..... Jeg bytter som regel 1-2 ganger i timen. Også på dagen kjører jeg vanligvi med minst en stang i overflaten, men hvis vannet er over 12-13 grader bør du ha noe som går dypere i vannet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt og utfyllende svar !

I mellomtiden dukka denne tråden opp https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=47382

Ikke fullt så optimistisk nå lenger :) Men skit ,det er dit jeg skal og der båten ligger så skal følge opp tipset ditt og håpe på det beste..

Har vært å fiska i elva (ved Miland) tidligere, uten hell ,men i følge de lokale vi møtte der da var det ikke måte på hvor godt fisket skulle være både i elva og i tinnsjøen..

Rart dette her...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vurdert en Rapala Taildancer eller to og. Fisker ganske godt og den største modellen kommer greit ned på 7-10 m uten bly, avhengi av slepplengde og senetjukkelse.

til erik: Bytter du ut de to andre krokene på Husky Jerkene og? Slik at de forblir "svevende"? Har sliti litt me å justere mine egene med uorginale kroker. Holder visst ikke med en desimal på mikrovekta her jeg merka..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til erik: Bytter du ut de to andre krokene på Husky Jerkene og? Slik at de forblir "svevende"? Har sliti litt me å justere mine egene med uorginale kroker. Holder visst ikke med en desimal på mikrovekta her jeg merka..

Lat som jeg er bruker jeg fortsatt originalkrokene, men jeg er flittig med bryne. Om den er "svevende" eller ei er mindre viktig for meg. Jeg fjerner en av krokene primært for at det skal være lettere å kroke av fisken. Hvordan går de med "dine" kroker? Jeg synes muligens de får litt større utslag sideveis ved å fjerne en krok, men jeg ser også at noen fjerner den forreste kroken og beholder de to andre (gjøres også på Bomber), eventuelt med en ekstra splittring på hver gjenværende krok. En ekstra splittring på hver krok kan utjevne vekteffekten av å fjerne den ene kroken, samtidig som det blir litt mindre sjangs for at fisken slår seg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de fisker bedre i svevende tilstand- Fine å stoppe med. Men det er no dritt at de har den krokremsa. Har prøvd litt forskjellig på krokfronten egentlig, men har forkjærlighet til oppsett med splittring/virvel/splittring og enkeltkrok. Med krok kun i forfestet får de en del hissigere gange. Klarer ikke å matche vekta helt med kun en kork så da blir det to enkle eller flyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JonT : "Ville vurdert en Rapala Taildancer eller to og. Fisker ganske godt og den største modellen kommer greit ned på 7-10 m uten bly, avhengi av slepplengde og senetjukkelse"

Mulig jeg skal vurdere den for det dypere fisket ,istede for og styre med bly . Da stanga jeg tenkte og bruke er relativt spinkel blir det vel en ekstra belastning og slepe på en tung klump med bly ..?

Er det butikker i oslo området som har et godt utvalg av disse wobblerne -tomic,bomber,strike pro,

Apex ? Ikke nettbutikker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det butikker i oslo området som har et godt utvalg av disse wobblerne -tomic,bomber,strike pro,

Apex ? Ikke nettbutikker. :)

har sett de fleste av disse wobblerne i ganske greit utvalg i 3.etasje på super g-sportbutikken i nærheten av oslo city/spektrum. er ikke noe kjent i oslo, så veit ikke gatenavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tungt bly blir selvføgelig en belastning, men det gjør de aller fleste dyptgående voblere og. Taildancerene flyter og det gjør at de er litt mer "brukervennelige" under praktisk fiske. Spesielt i startfasen når en ikke er så kjent med bånnforhold å sånt. At de fisker bra er jo ikke dumt det heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sett de fleste av disse wobblerne i ganske greit utvalg i 3.etasje på super g-sportbutikken i nærheten av oslo city/spektrum. er ikke noe kjent i oslo, så veit ikke gatenavn.

Storgata ja. Sentrums kanskje beste utvalg på dorgestæsj. Når det gjelder dyptgående woblere er jeg i utgangspunktet litt skeptisk. Som hovedregel synes jeg bly (eller dyprigg hvis man har det) er en bedre løsning, rett og slett fordi at "vanlige" woblere fisket slik har gitt meg mer fisk. Men Taildancer er vel omtrent den eneste dyptgående wobler jeg har fått ørret på. De dyptgående woblerene til Bomber har jeg faktisk aldri fått fisk på, uansett art.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Vurderte å lage ny topic, men sikkert like greit å slenge den under her.

Skal selv nå ut å trolle/flatline dorging, men vil kjøpe inn nytt utstyr. Har lest opp og ned i mente, men lett å gå seg vill ja.

Skal selv dorge etter laks og sikkert bifangst som sei. Bruker to stenger, da en på hver side. Vurderer å kjøpe inn utstyr til en bak også, men får bli senere ( da blir det nok workhorse 8" eller Kunnan IM6 classic interline + Daiwa 47). Bruker sufix 0,40mm line. Dorgefarten er noe usikkert, men ligger vel på 2,5-3 knop vil jeg anta.

Tenkte å bruke dypparavan ( 90g og 50g, type Normark), men er så videre litt usikker. Hva anbefales så videre av utstyr? Har igrunn bestemt meg for Tomic 4", 5" + Rapala 13cm orginal og hive på et par ekstra ringer før jeg har på owner treble krok str.4. Ellers tenkte jeg å feste senen direkte på ved hjelp av rapalaknuten, men usikker her. Virker dette som et greit oppsett eller er det noe annet ustyr jeg bør kjøpe inn i samme slengen? Dette med størrelse på svivler, splittringer og komboustyr er noe jeg ikke har tatt så tungt fram til nå, men kanskje noen har tips her i samme slengen ( blir selv litt usikker av alle valgmuligheten, se bra under swivel/splittringer på skittfiske...)

Ellers blir det vel benyttet fortom på rundt 1meter + sene på 40-50meter.

Endret av HBK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.