Gå til innhold
Fiskersiden

Walleye / Sander


Recommended Posts

I Nord-Amerika forekommer det også en annen slektning av gjørs, sauger (S. canadense). Disse tre artene gjørs er nesten umulig å se forskjell på. Hos sauger er mønsteret i piggfinnen mer stripet sammenliknet med gjørsens fint marmorerte mønster. Hos walleye er mønsteret som regel vagere, nesten mer ensfarget grå, med en mørk flekk i bakkant som hos abbor. Walleye pleier også å ha hvite spisser på halefinnen. For øvrig er walleye mest knyttet til bunnen, mens sauger er en mer pelagisk levende fisk. Utsetting av sauger i mindre vann har alltid slått feil, og den trives best i store innsjøer og kraftverksresevoarer. Både sauger og walleye er populære sportsfisk i Nord-Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at det er to forskjellige arter, ser at ordet variant kunne bli litt feil i vitenskapelig sammenheng.

Var inne på aof sin fisk på 5 språk i stad, og da stod det vel Stizostedion på Sander, retta du på det nettopp. (eller var det jeg som ikke så i stad, at det sto Sander?)

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god informasjon! MÅ man leie båt i Akersvannet (Slik som i Skogseidvannet) eller kan man komme med sin egen båt? (Går ut fra at det er Akersvannet utenfor Tønsberg det er snakk om.)

Hvordan fisker man Gjørs? Jigging, og meite med agnfisk har jeg hørt skal være bra fangstmetoder. Noen flere tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gös Jonas sin gösskola kan vel leses. Tror den finnes på nett og, er ikke sikker. Meite, jig og wobblere er vel det som brukes. Sjekk svenske tidninger og internett sider. Vet at mange gjørsfiskere sverger til gule wobblers, eller fluroiserende.

Har selv fått gjørs på Rapala Countdown 7, i makrell farger. SOm jeg har mista, og finner ikke igjen i noen butikker (dette var en av disse det bare stod special på, les feilproduksjon, sikkert...)

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Storlaxen

Takk for god informasjon! MÅ man leie båt i Akersvannet (Slik som i Skogseidvannet) eller kan man komme med sin egen båt? (Går ut fra at det er Akersvannet utenfor Tønsberg det er snakk om.)

Hvordan fisker man Gjørs? Jigging, og meite med agnfisk har jeg hørt skal være bra fangstmetoder. Noen flere tips?

I akersvannet kan du ikke ha med egen båt, det leies ut båter for kr 100,-(om jeg husker rett). Det er elendig standard på båtene så ta med egen dregg om du trenger det. 30,- i fiskeavgift kommer i tilleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjørs ellers også i Isesjø, Sarpsborg (naturlig utbredt), Borrevannet, Horten (svært liten populasjon, utsatt), Nærevann, Ski (nylig oppdaget, utsatt, god bestand). Mislykkede utsettinger i Kolbotnvann og Årungen. Jeg har hørt rykter om gjørsfangst i Lyseren også, den skal ha blitt satt ut der i sin tid. Noen som vet mer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.