Gå til innhold
Fiskersiden

Noen som har denne snella: SHIMANO TLD 20 (2-SPEED) ? Hvor mye snøre går på?


braendaas
 Share

Recommended Posts

Fiske håkjerring?

På min har jeg litt over 1000 meter 0,28 (eller var det 0,25) av multilinen som Leidland hadde - bygger vel omtrent som tilsvarende i Powerpro så vidt jeg vet.

Du sier lite om fiskeplanene dine, men ut fra stangen på 30 lbs antar jeg det ikke er håkjerring og om man passer på knuter og skjøter holder f.eks 0,28 i massevis til ca alt fiske her hjemme foruten om kanskje håkjerring og det kan være greit å ha litt å gå på om man sikter på 150+ på kveite også, selv med 0,25 har du mye å gå på. Sjekk bruddstyrken på den og still bremsen på halvparten og forsøk å dra ut sene - så hardt bremser du sjelden for å si det sånn og da har du omtrent halve bruddstyrken igjen å gå på...

Uansett har du noe å gå på og regne fra når du vet det går på ca 1000 meter av 0,28 i tillegg til at jeg har rundt 50 meter med 0,60 mono i bunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okai, så 0,50mm er kanskje litt drøyt.

Noen som har på 0,39mm som kan fortelle hvor mye som går på?

Er det litt lite med en rull på 270m eller bør man ha mer?

Fireline 0,50mm har jo en bruddstyrke på ca 50kg og 0,39mm har ca 30 kg, vil det si at man kan ta fisk opp til bruddstyrken på snøret eller kan man ta tyngere?

Mvh Arve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okai, så 0,50mm er kanskje litt drøyt.

Noen som har på 0,39mm som kan fortelle hvor mye som går på?

Er det litt lite med en rull på 270m eller bør man ha mer?

Fireline 0,50mm har jo en bruddstyrke på ca 50kg og 0,39mm har ca 30 kg, vil det si at man kan ta fisk opp til bruddstyrken på snøret eller kan man ta tyngere?

Mvh Arve

0.50 er ekstremt drøyt.

0.39 er også veldig drøyt. Med mindre du vil fiske håkjerring, men det vil du ikke siden du snakker om 270 meter. 270 meter er lite for denne snella og det bruksområdet den er tiltenkt. Når det gjelder bruddstyrke... det har blitt landet håkjerring på over et halvt tonn på snøre med bruddstyrke på 30-40 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okai, da har jeg fått en pekepinne på hva slags snøretykkelse jeg burde ha.

Spørsmålet er da: Går jeg i sportsbutikken og kjøper 2 spoler på 270 meter til 395stk og skjøter de og sveiver de på selv eller burde jeg gå et annet sted å kjøpe og få ferdig spolt på og kanskje slippe skjøten?

Annbefalinger?

Holder til i Porsgrunn så hadde jo vært fint om det gikk Ann å få tak i noe i nærheten (Porsgrunn, Skien, Brevik, Langesund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okai.

Er Power Pro Green Moss veldig likt FireLine Flame Green med tanke på slitestyrke, knutestyrke og bruddstyrke?

Bør jeg tenke på hvilken farge snøret har, i forhold til hva jeg skal fiske, hvilken farge brukes til hvilket fiske eller spiller det ingen rolle?

Lurte også på om det er noen klare fordeler ved a kjøpe en stor rull (1000m+) isteden for 2 på 300m med tanke på at du slipper å skjøte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okai.

Er Power Pro Green Moss veldig likt FireLine Flame Green med tanke på slitestyrke, knutestyrke og bruddstyrke?

Bør jeg tenke på hvilken farge snøret har, i forhold til hva jeg skal fiske, hvilken farge brukes til hvilket fiske eller spiller det ingen rolle?

Lurte også på om det er noen klare fordeler ved a kjøpe en stor rull (1000m+) isteden for 2 på 300m med tanke på at du slipper å skjøte?

Jeg har gått bort fra Fireline etter mange års bruk av denne. Har gått over til Power Pro og er meget fornøyd med denne.

Snørefargen har ingen betydning for fisken, men jeg bruker gult som er lettere å se i dårlig lys.

Største fordelen med storspoler er prisen. En knute er jo alltid et svakt punkt.

Jeg har kjøpt mine storspoler her:

http://shop.ebay.com/merchant/irwilley_W0Q...QQ_fromZQQ_mdoZ

Han har sendt som gave og lav kost og jeg har sluppet moms.

Gå for 30lbs (0,28 mm). Holder til det meste.

Endret av nordmøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Okai.

Er Power Pro Green Moss veldig likt FireLine Flame Green med tanke på slitestyrke, knutestyrke og bruddstyrke?

Bør jeg tenke på hvilken farge snøret har, i forhold til hva jeg skal fiske, hvilken farge brukes til hvilket fiske eller spiller det ingen rolle?

Lurte også på om det er noen klare fordeler ved a kjøpe en stor rull (1000m+) isteden for 2 på 300m med tanke på at du slipper å skjøte?

Själv kör jag med power pro gul eller röd, lättare att se en färgad lina. Lagom dimension är 0,19-0,23, räcker gott för Norgefisket och tar inte ström. Tycker du ska lägga på 500 meter flätlina och billig nylon under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

tar opp noen spørsmål i en tråd jeg tror passer...

Har en tyrnos 16II som er oppgitt med 20lb/520yards

tror dette blir sammenligningen i powerpro 0,23mm/475 meter (kan dette stemme?)

Har fargen på sena noe som helst å si uten at det er lettere å se en gul kontra mørkgrønn sene?

Hvor mange meter mono bør være innerst på snella og hvilken kvalitet?

Hvor mye toppshot og hilken kvalitet/størrelse (forhåpentligvis fisk over 10kg ((HITRA I MAI!!!))

Har prøvd endel søk men det er litt vannskelig å finne fram hvis man ikke setter av en dag til å bla i poster...

Kommer sikkert endel oppfølgingsspørsmål..

På forhånd takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter endel leiting fant jeg svaret på noen spørsmål blant andre denne kjekke tabbelen

PowerPro-tabell:

0,10 mm 5 kg

0,13 mm 0,005" 8 lb 8 kg

0,15 mm 0,006" 10 lb 9 kg

0,19 mm 0,008" 15 lb 13 kg

0,23 mm 0,009" 20 lb 15 kg

0,28 mm 0,011" 30 lb 20 kg

0,32 mm 0,012" 40 lb 25 kg

0,36 mm 0,014" 50 lb 30 kg

0,41 mm 0,016" 65 lb 40 kg

0,43 mm 0,017" 80 lb 48 kg

0,46 mm 0,018" 100lb 55 kg

0,56 mm 0,022" 150lb 75 kg

0,76 mm 0,030" 200lb 95 kg

0,89 mm 0,035" 250lb 125 kg

Toppshot: ikke et must men kjekt å ha ved fiske på kjiipe bunnforhold...

Og en diskusjon om farge der det ble konkludert med at moss green er minst synlig i vannet (svenskt alt om fiske test)

da gjenstår det bare

-Hvor mange meter mono bør være innerst på snella og hvilken kvalitet?

- Nytt spørsmål: Hvem krysslegger!!(dette er vel viktig for havfiskesneller) powerpro i Oslo?

Dagens visdomsord: Den som leter/søker skal finne...

Endret av Arctander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal fylle hele snella med multi trenger du vel bare å legge på noen meter mono,ville tatt slik at det dekte bunnen på spolen.

Veit ikke hvem som legger på i Oslo,men ville gjort det selv. Jeg pleier å duppe hele spolen i vann og legge det så stramt jeg bare greier på snella.

Hvis ikke kan det skjære ned i spolen under belastning og spolen "krymper" når du har fisket en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tar opp noen spørsmål i en tråd jeg tror passer...

Har en tyrnos 16II som er oppgitt med 20lb/520yards

tror dette blir sammenligningen i powerpro 0,23mm/475 meter (kan dette stemme?)

Har fargen på sena noe som helst å si uten at det er lettere å se en gul kontra mørkgrønn sene?

Hvor mange meter mono bør være innerst på snella og hvilken kvalitet?

Hvor mye toppshot og hilken kvalitet/størrelse (forhåpentligvis fisk over 10kg ((HITRA I MAI!!!))

Har prøvd endel søk men det er litt vannskelig å finne fram hvis man ikke setter av en dag til å bla i poster...

Kommer sikkert endel oppfølgingsspørsmål..

På forhånd takk!!

Skal du bruke 0,23 mm PP må du nok belage deg på å legge på over 900 meter om du skal fylle den fra bunnen. Shimano oppgir at det skal gå 708 m med 50 lbs (0,36 mm) på denne snella. Mitt forslag er at du kjøper en storspole på eBay (adresse finner du lengre opp i tråden) om du skal fylle fra bunnen, eller en 500 yds over mono. Legg da hele multirullen på snella, fyll opp med mono. Ikke skøyt de to sammen foreløpig. Spol begge av før du legger på monoen igjen og avslutter med å skøyte multien og mono før du legger på multien. Jeg ville brukt en mono med litt høyere bruddstyrke enn monoen.

Har ikke merket forskjell i bruksegenskapen på fargene til PP. Derimot på Fireline er det pussig nok stor forskjell på gul og grå.

Selv bruker jeg altid 10 meter topshot. med en bruddstyrke tilsvarnde eller litt over bruddstyrken på PP. Det skal nok holde til det meste du kan få der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for seriøse og morsomme useriøse svar.biggrin.gif

Trodde selv at tabbelen var en omregning av mono lb til powerpro multi...

Da kan jeg jo godt gå opp til 0.28 noe som bør takle stoor fisk.

Plan A: ca 30 meter god mono typ 0.60 innerst

fyll opp med 0,28mm powerpro

hold av plass til 10 meter 0,90mm toppshot

Er fortsatt usikker på å fylle snella selv, hva om jeg spurte i butikken (stram line ve døstbanehallen f.eks) om å fukte powerprolina i vann for så å fylle den stramt på (de kan vel justere trykke på disse "linemaskinene"?) vil det være godt nok? og krysslegger maskinene sena slik at den ikke skjærer seg inn ved tung fisk? Om det koster 400 eller 800 er ikke sååå stor forskjell når det handler om storsei på over 10kg (he heblush.gif )

Takk igjen godtfolk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som en ok plan det der :)

Selv bruker jeg Sølvkroken Extreme Sjøfiskeline 0,70mm med oppgitt bruddstyrke på 25kg som topshot. Dette har fungert for meg til fisk over 23kg uten problemer.

Kan tenke meg du får beskjed om at det ikke er nødvendig å fukte multien før du legger den på om du går til en butikk for å få det gjort. Du finner sikkert flere tråder her på forumet om hvordan du gjør det selv ved bruk av søkefunksjonen.

Endret av nordmøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.