Gå til innhold
Fiskersiden

Z hos Lopez- Havfisketips-


Martin Lopez
 Share

Recommended Posts

Testet dette ut igår og det virket knall.

1 lange på et par kg, masse små sei og en sei på 2-3 kg.

Har ikke de fancy perlene dine, så svivelen datt av slangen. Hva heter de perlene? Rekner med de må bestilles på internett.

Når du fester rapala løkka i svivelen, og tar den av. Da får sena en bend/knekk der den satt fast. Er sena svekket eller er den bare å bruke igjen? Noe erfaring der? Eller knyter du alt nytt til neste fisketur?

Ellers var jeg plaget med at den nederste kroken festet seg i pilken. Men det blir løst ved å lage en ekstra stoppknute/kortere sen på kroken eller som du; bruke lodd.

Takk for at du deler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet dette ut igår og det virket knall.

1 lange på et par kg, masse små sei og en sei på 2-3 kg.

Har ikke de fancy perlene dine, så svivelen datt av slangen. Hva heter de perlene? Rekner med de må bestilles på internett.

Når du fester rapala løkka i svivelen, og tar den av. Da får sena en bend/knekk der den satt fast. Er sena svekket eller er den bare å bruke igjen? Noe erfaring der? Eller knyter du alt nytt til neste fisketur?

Ellers var jeg plaget med at den nederste kroken festet seg i pilken. Men det blir løst ved å lage en ekstra stoppknute/kortere sen på kroken eller som du; bruke lodd.

Takk for at du deler!

Bare hyggelig å dele :) Det som teller er at dere får nytte av disse små triksene også. Det bør være en vis samspill med alt som monteres, sene dim., vekt, hastighet du lar det synke, lengden på utstikkere, plasseringen av stoppeknuter, osv. osv. Litt helhjertelig trenning og alt kommer plass etter hvert.Når det gjelder selve løkka mot svivelens øye, prøv å strekke denne (pararell med øyet) før du dytter på slangen, unngår knekk.

Det er flere som spør etter disse radperler. Det er veldig anvendelige og derfor har jeg selv tatt inn en stor parti med flere farger- Fås hos meg.

Innen kort tid kommer jeg med flere triks der jeg bruker disse perler til bland annet å lage elastiske spinneblader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at tråden begynner etter hvert å bli en salatmiks med mye som er ment til å inspirere dere til selvlaging. Legger allikevel merke til at jeg har utelatt å komme med noe som nettop gjelder selve fisken som vi strever så mye for å fange. Jeg spiser det meste av det jeg fanger, jeg fanger det meste når jeg skal spise ...

Derfor ønsker jeg å inspirere dere med denne spesielle retten som opprinnelig ble utviklet av chilenske fiskere, som ønsket å ha enkle måter å tilberede fisken til sjøs under arbeidsdagen. Sunt er det også. Vi bor i en priviligiert del av verden når det gjelder mulighetene vi har til å fange eget mat, især sjømat. Opprinnelig heter selve retten Cevice, som egentlig og om man ønsker å fornorske det , kunne det ha blitt kalt for : "Syrekokt fisk". Tror ikke mange av deres venner hadde kommet til middag om retten ble kalt det :rolleyes: Derfor har jeg valgt å kalle denne med mitt eget vri for :

"Tapas del mar" (havets tapas)

IMG_0864.JPG

Man kan si at det meste av fisk kan brukes til formålet, dog er hvitt fisk det jeg har brukt mest til dette. Har prøvd med hyse også , men hysa har dessverre alt for mye bismak av mudder, især på vår kant av landet. Ellers fremmer jeg brosme,torsk,sei,hvitting,lange, samt små fileer av sypike, øyepål og lusuer (kjempegode).Knur er eksklusiv til formålet...Det som er veldig grei med retten er varmebehandling av fisken er utelatt, noe som gjør at man egentlig kan tilberede retten overalt, så sant du har med det du trenger, og det er ikke mye.

Det lønner seg å fryse fiskefileene 1. og før den tilberedes. Både for å "sprenge" celene og for å ta knekken på eventuelle parasitter.

Til ca. 1 kg. med beinfri fiske fileer , som skjæres i terninger med sukkerbitt størrelser x 2 trenger man :

  • Saften av 3-4 lime
  • 1 chili , som hakkes i små biter. Ikke vær red for chili, det blir ikke så hot når den blandes med lime.
  • Rukkula salat
  • 1/4 rød løkk
  • Balsamiko edik
  • Salt & sukker
  • Agurk eller tomater
  • Lodderogn

Bland limesaften og chili i sammen i en bolle eller liknende(tett plastpose kan også brukes)og ha alle fiske erninger opp i. Det tar ca. 2 timer før fisken er "syrekokt".

I mellomtiden hakker du rukkula blader nesten til puré, denne blandes igjen med finnhakket løkk. Ha alt i en liten bolle og bland sukker, salt og balsamiko edik etter smak. La det godtgjøre seg like lenge som fisken.

Skår agurken i passe tykkelse (det skal knase) og legg denne på ett brett.

-Ta frem fisken og syl bort all limesaften.

- Ha på balsamiko blandingen opp på agurken

-Legg fisketerninger opp på igjen. Her kan du nå dryse på salt etter eget smak.Unngå pepper.

-Avslutt med en liten dart med lodderogn på toppen. Her bruker jeg en stor sprøyte som jeg fyller opp med rogn til formålet

Nå er "Tapas del mar " klare til å bli delt med dine gjester.

Legger til at om det skulle bli noen rester av fisken , så kan denne brukes iblandet i salat eller som jeg også til tiders gjør : Kok ris, legg på fiske terninger over den varme risen, stekt deg ett par speilegg og legg disse igjen opp på fiske. Nam-nam

Buen apetito !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjempegodt ut, Martin! Dette skal testes. Regner med at kveitefileter også kan brukes :)

Tror du syrekokingen kan ta knekken på parasittene? Regner med at pH verdien i kjøttet endres radikalt, men enkelte av disse parasittene er kanskje ikke så følsomme for dette siden de overlever i stadier inne i fordøyelsessystemet på både fisker (og pattedyr for de som har det som endestasjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjempegodt ut, Martin! Dette skal testes. Regner med at kveitefileter også kan brukes :)

Tror du syrekokingen kan ta knekken på parasittene? Regner med at pH verdien i kjøttet endres radikalt, men enkelte av disse parasittene er kanskje ikke så følsomme for dette siden de overlever i stadier inne i fordøyelsessystemet på både fisker (og pattedyr for de som har det som endestasjon).

Håper det smaker :) Ikke noe grunn til å ikke prøve på kveite ,nei. Når det gjelder parasitter og helse ting, vil jeg helst vite , ikke tro :) Jeg tror ikke at de som opprinnelig fant på retten døde nettop av parasitter :) Best å ikke ta sjansen, dog har jeg prøvd dette med ørret ut i bushen og jeg har fortsatt blod som renner inni meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møkkavær i dag og motivert til å skrive :) Fortsetter med å dele ennå flere små "gjør det selv" triks som kan være med på å øke fangstene. Jeg syns at det er nesten like moro å lage tackler som å fiske. En ting er i hverfall sikker : Det er stor glede å fange fisk med noe man har fått til selv :)

I tidligere poster har jeg nevnt forskjellige måter å bruke selvlysende slanger på. Fortsetter med ett par triks til i dag, denne gangen med ting jeg lager av skråskårede slangebiter.Begynner med livlige "lokkekroker"

Til formålet, dvs. å skjære disse kontrollert har jeg og med hell begynt å bruke flate sveisetenger(Biltema).På denne måten greier jeg å kjære kontrollert.

Begyn med å skjære lengden og hold biten i ønsket vinkel klemt i kjevene på tangen

IMG_6722.JPG

Hold fast i den ene enden og før en skallpell blad langs kjevene

IMG_6724.JPG

Det bør være så pass kort hode at du greier å tre slangen . Fin frem en bit med kulelenke, 2 eller 3 kuler.

IMG_6673.JPG

Tre deretter den tynne delen inni slange. Plasser "øyne" før du strammer.

IMG_6676.JPG

Ikke noe i veien for å bruke perler til formålet.Her bruker jeg sene som brennes i endene for å holde perlene på plass.

IMG_6732.JPG

Stram godt og dytt derettter ønsked krok. Press så pass at du kjenner krokøyet frem mot hodet.

IMG_6680.JPG

Lag en liten snitt med skallpel der kroken øye er. Frigjør kroken øye deretter

IMG_6682.JPG

IMG_6687.JPG

IMG_6737.JPG

IMG_6734.JPG

Monter lokkekroken helst på ei løkke. Nå jobber den fritt og er klar for å gjøre jobben , litt agn skader aldri .Denne måten å montere attraktor har vært veldig givende montert "som tirreslep" under eller etter en pilk like over bunnen. De fleste arter faller for den :) Den beveger seg faktisk som ei lita balanse..

IMG_6692.JPG

Samme måte å bruke skårede slangebiter kan brukes til å lage elastiske og selvlysende spinner blader eller propeller om du setter på flere blader, kun ved å tre disse på radperler eller perler som passer til selve slangen.Avbildet slep-utstikker med spinnerblad.

IMG_6744.JPG

Når jeg meiter med større kroker bruker jeg også metoden for å lokke litt ekstra ved agnet. Ypperlig også som pilk krok

IMG_6695.JPG

Håper dere får nytte av noe denne gangen også :) Litt senere kommer jeg med flere triks. Det er bare å holde tråden

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den luringen med kulelenkeøyne skulle jeg jaggu tatt sjøørreten på i elva med fluestanga,,,garantert! :)

Ja, selvfølgelig :) dog hadde jeg 1. bundet litt kontrastdubbing på kroken, feks. rødt eller oliven. Den funker til de fleste fiskearter, og om man har lyst til å lure gjørsen eller gjedda om kvelden-natten kan man også bruke den ene avbildet med spinneblad. Da legger man på litt vekt i form av søkke før kroken.

Til isfiske etter abbor og røye, kan man bruke de tynneste slanger, samt wolframkuler istedenfor plastperler som øye.Har laget meg en god del "jigg-sluker" som kan kastes lang og svømmer veldig livlige.Her bruker jeg bare olivettisøkke og slange som råvare.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

den lokkekroken så spennende ut!! :rock:

Det syntes også denne gjengen med pene lusuer opp til specimen vekt. Det ble markant større size på individene når jeg monterte ett rad med flere varianter av lokkekroken med kulelenkeøyne vs. ett par runder jeg tok på samme plassen med kun agn på krokene . I dette tilfelle brukte jeg 0,50 stamme m/ 0,40 utstikkere.

IMG_6910.JPG

Pen gjeng , de fleste over 400 gr. + 1 over specimen vekt som blir til en nydelig festmiddag :)

IMG_6929.JPG

Det er flere som spør om hvordan jeg knyter den forbedrede løkka samt en ny variant (sterkest etter mye testing)jeg har for å lage stoppepunkter i tackelstammen.Skal ta meg tid til bilder som viser disse.

Den "Svevende glide SvivelPN" med påmonterte "dinglekroker" anbefales på det sterkeste!! Især til dere som er like glad i artsfiske som meg :) , og ikke minst til konkurranse.Ja, det tar tid å lage disse, men tiden du bruker hjemme sparer man derute i feltet. Der skal tiden brukes for å fiske !!

Flere pene som som lot seg tiltrekke,blandt en god del pen torsk (opp til 6 kg)hyse(er blitt en plage her nede)stormakrell,lange,knurr,øyepål,pen hvitting,kolmulle og små lysing.Alle med samme takkelstamme (0,50)

IMG_6920.JPG

Tatt på rundt 80 meter- Blåkjeften også !! Aldri fanget blåkjeft så "grunt"

IMG_6925.JPG

"Liten" BK tatt på 80 meters dybden og i samme området som lusuer og brungylte !! Ja, denne fisken overrasker meg stadig, fete er de blitt også !!

IMG_6906.JPG

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snaksent de lokke sakene der!

De lokker og anbefaler deg å knyte deg noen før NM i Drøbak :) Det er mye kolmulle nå, i hvertfall på våre trakter. Artig å knekke kodene på denne arten også , for så å dra 4 og 4 av gangen :) Nydelig mat var disse også, og i nærheten av lysing i smak.

IMG_6934.JPG

Alle "kroket seg selv". Jeg tror at den glidende efekten i takkelen samt den "dinglende kroken er med på å minimere motstanden når fisken "suger i seg" agnet. Kan hende det er noe å prøve med den sære seien i Drøbaksundet ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lokker og anbefaler deg å knyte deg noen før NM i Drøbak :) Det er mye kolmulle nå, i hvertfall på våre trakter. Artig å knekke kodene på denne arten også , for så å dra 4 og 4 av gangen :) Nydelig mat var disse også, og i nærheten av lysing i smak.

IMG_6934.JPG

Alle "kroket seg selv". Jeg tror at den glidende efekten i takkelen samt den "dinglende kroken er med på å minimere motstanden når fisken "suger i seg" agnet. Kan hende det er noe å prøve med den sære seien i Drøbaksundet ??

Tror det må prøves ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møkkavær i dag også og lyst til å skrive :) Som jeg nevnte i post 138, legger jeg ved bilder av stoppeknuten jeg har mekket til "GlidePN" og for dere som har lyst til å bruke denne. Den har jeg valgt å kalle for "Brilleknute" og kan faktisk brukes til flere formål (kommer senere) "Brilleknuten" er faktisk betydelig sterkere en kirurgknute og etter flere praktiske tester på verkstedet.

IMG_6995.JPG

IMG_6997.JPG

IMG_6999.JPG

IMG_7001.JPG

IMG_7003.JPG

Dytt inn en slangebit som "støttdemper" hvergang og før ny stoppepunkt knyttes

IMG_7006.JPG

Bare spør om noen lurer på noe. Ila ettermidagen legger jeg også frem bildene av den forbedrede løkka som jeg nå bruker til "dinglekroker" bla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterhvert som årene går og vi tilegne oss mer erfaring, er det lett å gjøre ting annerleddes. For meg personlig og som har dette nesten som yrke, er det viktig at ting som brukes mye og ofte, holder til formålet, samt at det skal være enkelt å bytte -gjøre om taklene rask derute i feltet og mens fisken er "i bettet" . Derfor forberedder jeg det meste på land og under kontrolerte forhold. Som tyskerne godt plassert sier : Bra forarbeid , halverer jobben til ett godt resultat...

Vel, jeg benytter nå hovedsakelig hovedstammer á la "SvivelPN" , "GlidePN" eller en kombinasjon av begge. Det hadde ikke vært mulig å benytte seg av disse om mulighetene til å bytte rask på selve opphenger ikke hadde vært til stedet. Som regel har jeg brukt løkke i den ene enden som skal tres på svivelen, nå bruker jeg løkke så å si i alle ender, også i selve hovedstammen.

Jeg har "parret" ett par sikre knuter til formålet og lager nå denne , som jeg velger å kalle for "fiskeløkka". Her er den, steg for steg, for dere som kunne tenke dere å prøve:

Det begynner som en tradisjonell "Rapalaløkke" . Istedenfor krok, kan selvfølgelig også svivel tres på, til bruk i endene av takkelstamme.

IMG_7008.JPGIMG_7010.JPG

Her kan du allerede bestemme størrelsen på løkken. Jeg bruker pekefingeren som "mal" når jeg ønsker alle like store.

IMG_7011.JPGIMG_7013.JPG

Surr 3 ganger nedover og deretter oppover (som tunaknuten) og før tappen inni knuten, samme veien som den gikk inn i 1. runde.

IMG_7016.JPG

Nå kommer det ett steg som er veldig viktig og der jeg ser mange feiler: Ikke dra i selve kroken eller beslag når du strammer.Slik gir usikre knuter !! Stikk fingeren i løkka og stram i enden av fortommen mens du roterer med fingeren. På denne måten kan du tydelig se hvilke av sidene ( 1 - 2 i bildet)du må dra mest i for å trekke knuten jevn. Man må selvfølgelig fukte før man strammer til ordentlig

IMG_7018.JPG

IMG_7019.JPG

Nå er selve knuten stramt til og løkka klar til bruk. Bindes den riktig , så bygger denne veldig diskré. Kapp bort tampen , men ikke for nær knutten. Tre deretter på en passe slangebit, som både beskytter og lokker fisken til agnet. Her er kroken i bruk "dinglende"

IMG_7023.JPG

Om det er behov for tandemkrok sett, kan man bruke akkurat samme konsept ved å la tampen av sena være litt lengre for så å lage ennå en løkke med krok. Her mekket jeg litt med bilder

IMG_7022.JPG

2011-09-041.jpg

I den andre enden av ophengeren, samt endene av takkelstammen, lager jeg akkuratt samme type løkke.

Håper at dere har bruk for disse.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om en ikke skal lage opp et par stammer og teste. Jeg har en del radperler liggende. Og retsen av stasjen også, men er litt usikker på om jeg skal bruke sirkel eller ikke. Fisker lite med sirkel, har noen semicirler og vanlige, men rapper vel til med de og tenker jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om en ikke skal lage opp et par stammer og teste. Jeg har en del radperler liggende. Og retsen av stasjen også, men er litt usikker på om jeg skal bruke sirkel eller ikke. Fisker lite med sirkel, har noen semicirler og vanlige, men rapper vel til med de og tenker jeg....

Jeg er selv ikke komfortabelt med sirkel. Det passer rett og slett ikke til min måte å fiske , selv om jeg har fisket aktiv med disse. Det finns også en god del arter der sirkel rett og slett ikke tar tak i kjeften .Greie (ikke noe mer) om man fisker veldig dypt (men langt ifra nødvendige)og om man har god tid eller til line , men til vannlig fiske er for meg semisirkel perfekt. Har til og med begynt å trimme Jkroker på samme måte...Jeg greier å kroke , samt å holde flest fisk på semisirkel. Det er det som teller for meg :)

Veldig individuell dette med kroker. Jeg har ihvertfall lært meg at krokene er noe av det viktigste av utstyret.Her bør man ikke spare. Vi bruker tusenvis av kroner på det som er over vannet, vi bør kanskje bruke litt mer på det som er under istedenfor, det er tross alt det som fisken ser, og det som holder fangsten frem til oss når vi 1. har lurt fisken til å ta agnet.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan krok str. av Varivas bruker du til de forskjellige artene?

Alt etter forhold og kjeften på artene jeg jakter etter, dog kan en liten fisk sitte på en stor krok og en stor en ta på en liten. Man greier det meste om man satser fra 2 og oppover. Her er det en liten fløyfisk og en stor svartkutling som satt på samme krokstørrelse som en brosme på 7 : 2er semisirkel 0,50 mono

2011-08-27.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må prøve å knyte opp noen før vinteren. Ser spennende ut å bruke på isen når man fisker med flere stenger og ikke rekker å gjøre tilslag til enhver tid.

Ikke nevn ordet vinteren ennå :) !! Da får jeg lyst til å planlegge fisketur til G. Canaria og familien dernede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.