Gå til innhold
Fiskersiden

Z hos Lopez- Havfisketips-


Martin Lopez
 Share

Recommended Posts

Alt etter forhold og kjeften på artene jeg jakter etter, dog kan en liten fisk sitte på en stor krok og en stor en ta på en liten. Man greier det meste om man satser fra 2 og oppover. Her er det en liten fløyfisk og en stor svartkutling som satt på samme krokstørrelse som en brosme på 7 : 2er semisirkel 0,50 mono

2011-08-27.jpg

Takk for svar :) hørte at det var litt forskjell på Owner og Varivas. Hvilken krok str. bruker du etter brungylt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uten at jeg vet det for sikkert vil jeg tro at størrelse 2 og 4 skulle passe fint til brungylt hvis du skal bruke varivas semisirkel.

Det stemmer :) Disse størrelser passer til de fleste små. Jeg bruker ikke under 2, dog mer fordi jeg og som tidligere ivrig fluebinder og isfisker har stor nok arsenal av små kroker som jeg trimmer om til semisirkel. Til de største arter (lange-brosme)og når jeg bæljer nok med agn er det fortsatt VMC fra 9/0 til 11/0 med påmontert svivel(se tidligere poster) de jeg syns passer best som "arbeidskroker"

Annet

Har mekket meg en utradisjonell toppshotkonsept og uten bruk av mono som jeg også skal dele med dere. Beregnet hovedsakelig for oss som er ivrige brukere av innlinere, og som selvølgelig også kan brukes av dere som fortsatt bruker tradisjonelle stenger med ringer.

Enkelt å få til , bygger lite og har lang levetid (tåler juling)

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg laget mitt første Lopez glidetackle med "dinglekrok" :) Det ble bra, men det tar litt tid..... Skal bli et vinnertackel i NM :)

Flott ! Den tiden du har brukt hjemme kommer du til å spare ut i feltet så det holder :) Ut i feltet skal det fiskes, ikke brukes tid til å binde tackler ;)

En liten tips: Du kan også bruke den nederste glidebeslaget til å feste søkke om det er nødvendig å ha glideslep langs bunnen. De er bare å flytte loddet fra nederste delen av stammen over til glidebeslaget. Da monterer du slep der loddet var opprinnelig. Fester du en liten lodd (10 gr.) øverst i stammen , kan du også fiske med flere kroker langsbunnen ved å la den synke horisontalt. Da får du flere glide slep langs bunnen. Effektivt !!

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da legger jeg frem versjon3 av "Kirurg svivel "splintnagel" PN " . Man begynner med en handletur til Biltema og handler rustfrie splintnagler som finnes i flere størrelse.

deler%20til%20oppgradert%20kirurg.jpg

deler%20til%20oppgradertkirurg-%20brettet.jpg Få tak i noen greie rustfrie tønne svivels og bøy " leggene" i ca. 90 graders vinkel.

Tre på svivelen

deler%20til%20oppgradertkirurg-montert.jpgBruk den tradisjonelle kirurgknuten og dra stram godt til. Pass på å avrunde eventuelle skarpe kanter .

kirurgboom%20med%20slanger.jpgTre på litt slange som igjen låser "leggene" på langs av stammen

lopez%20kirurgboom-%202versjon.jpgLitt mer "jollete" utgave som jeg lagde til meg selv.

Som det forstås på bildene er denne 3. versjonen "idiot sikker" , sena kommer aldri til å skli ut, samt at man får en liten og nett boom.

Jeg laget en slikt på 0.90 suffix mono.

Jeg bruker 0.32 eller noe sånn multi.

Satt kroken fast i bånn og måtte slite snøret løst. den røk akkurat i splint knuten.

Vet ikke om det er noe med knuten eller hva, men egentlig skulle multien røket lenge før monoen.

Akuratt i dette tilfellet er jeg happy det var monoen som røyk, men hadde ikke vært så happy om det var en kveite ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget en slikt på 0.90 suffix mono.

Jeg bruker 0.32 eller noe sånn multi.

Satt kroken fast i bånn og måtte slite snøret løst. den røk akkurat i splint knuten.

Vet ikke om det er noe med knuten eller hva, men egentlig skulle multien røket lenge før monoen.

Akuratt i dette tilfellet er jeg happy det var monoen som røyk, men hadde ikke vært så happy om det var en kveite ;)

Slik kan skje med alt :) men som du sier, vannskelig å legge fingeren på hvorfor det skjedde nettop ved splinten. Jeg har aldri mistet storfisk når jeg brukte slike småboom, dog er jeg nøye med å sjekke at det ikke finnes grader i metallet. Når bruker jeg hovedsakelig SvivelPN og Elastotube som boom rett og slett fordi det er enklere å knyte, samt at svivlene jeg bruker er gradfrie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ikke noen bilder av topshot-patenten?

Sjefen lar meg ikke jobbe med noe annet en det som er plannlagt nå ;) Skal se om jeg greier å overtale ham til å ta noen bilder av opplegget ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 7 months later...
  • 3 months later...

Jeg ønsker også å legge til flere ting & tang i denne tråden ( toppshot konseptet også) , men føler at jeg må være mer dedikert slik at det føles riktig og ekte fra min side, men må dessverre fortsatt referere til post 159 :)

@ Ølgylt : Noteres , men det er ikke sikkert at en haug (for deg) er det samme som en haug for meg ;) - Send PM om "spesielle" varer inntil videre-Resten blir å handle hos www.skittfiske.no Kommer flere varer til neste sesong :)

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Martin,

har alltid vært litt misunnelig på de som fikk tak i kryssperlene dine. Ettersom det kan bli vanskelig å få tak i flere laget jeg min egen patent av 'hyllevarer'. De sklir uanstrengt på hovedlina, slik at jeg kan lage glidende p/n tackel.

Løsningen var å skjære en 'slisse' i den store gummiperla, og tre svivelen inn og låse den med en krympehylse tvers gjennom hullet. Har sikret hylsa inne perla med en dråpe superlim. (monteringen som er vist er ikke glidende, men den kan rotere fritt på hovedsena). Du drar kanskje kjensel på den grønne gummislangen som er brukt som avstiver? :)

DSC_0388_zpsf21b92e8.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Pål : Flott opplegg som virker like greit :) Apropo Krysperlene, er det like før jeg blir lynsjet av tidligere kunder !!! Mange som ønsker disse...og skal prøve å få det til :)

Istedenfor å slisse ( som sveker materialet ) , råder jeg på det sterkeste å bruke hulltang , og bruk rett hull Ø tilpasset svivelen du ønsker å bruke. Jeg pleier også å gjøre dette når jeg har gått tom for Krysperlene , dog med Elatstotube.

Om du ser på bildet , kan du se at svivelens øye kan sees på andre siden av slangen. Om du trekker øyet inn og gjør det samme som siste bilde, oppnår du samme effekt, dog ikke så etterlysende som Krysperlene.

IMG_5764.JPGid1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, du får lage noen småserier og auksjonere det ut her på FS ;)

Jeg har fortsatt noe Lopez stasj på lager, men kan lett forestille meg at det blir dårlig stemning når det er tomt der, ja...

:) Jeg misliker faktisk auksjoner med det jeg lager. Det er ikke kun de som kan betale mest for varene , som jeg ønsker skal få fiske med disse. Jeg ønsker at flest mulig kan få bruke det jeg lager, men inrømmer at det er tøft ( og er blitt tøffere) å være produsent i Norge...

Det å ha så mange fine urealiserte produkter er det som sliter mest i sjelen ...men, men , det er baksiden av å ha en slik hjerneskade som min, der ideene og produkter bare plopper ut av hodet :)

Edit : Har ikke glemt dine "Deep Sea Magnet", og du skal også bli kjent med "Deep Sea fokus" men nå er jeg igjen i klørne til (globalt) industri utvikling... ( Spennende også) og som er med på at jeg holder ut med produksjon av fiskegodterier :)

Jeg gir ikke opp drømmen med norske produkter ennå , nei .

Om det kommer noen Limited Editions, so skal du ikke se bort i fra at de ryker fort.

:) Håper du har hatt hel med det du har handlet hittil , og ja, alt som blir produsert ryker fort...ikke bare limited edition. Skal gjøre mitt beste for å å få det til og holde ut :)

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Håper du har hatt hel med det du har handlet hittil , og ja, alt som blir produsert ryker fort...ikke bare limited edition. Skal gjøre mitt beste for å å få det til og holde ut :)

Hvis avataren min kan gi en pekepinn så har jeg noen veldig gode opplevelser med taklene bygget opp med lyspluggen og selvfølgelig 5mm slange. Det er det beste selvlysende materiale jeg har vært borti. De taklene har nye perser på lange og brosme fra 2012 og mange fine eksemplarer over 10 kilo. fisken på bildet er 10.5kg og var første brosme jeg har sett og fått over 10. Siden har det blitt mange fine turer med med 13.1 kilo som ny pers på lange og 11.5 på brosme. Alt dette på ett og samme takle. Alle produktene dine faller i fisk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit : Har ikke glemt dine "Deep Sea Magnet", og du skal også bli kjent med "Deep Sea fokus" men nå er jeg igjen i klørne til (globalt) industri utvikling... ( Spennende også) og som er med på at jeg holder ut med produksjon av fiskegodterier :)

Jeg gir ikke opp drømmen med norske produkter ennå , nei .

Ja takk! Neste ekspedisjon på ekstreme dybder blir i slutten av april ;)

Jeg har ihvertfall ikke noe i mot å betale litt ekstra for skikkelig kvalitet. Er så luta lei billig dritt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.