Gå til innhold
Fiskersiden

Z hos Lopez- Havfisketips-


Martin Lopez
 Share

Recommended Posts

Er det ikke større sjans for at svivelen vil gli ut og snøret havne ytterst i øyet på knuten? Da ser jeg ikke helt hensikten med et svivelbasert paternoster lenger. Da foretrekker jeg heller førsteutgaven hvis hensikten er å få et stabilt øye uten bruk av crimps. Mitt førstevalg vil uansett være crimping med perler hvis jeg absolutt skal svivler langs stammen. Mindre knuter = sterkere snøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke større sjans for at svivelen vil gli ut og snøret havne ytterst i øyet på knuten? Da ser jeg ikke helt hensikten med et svivelbasert paternoster lenger. Da foretrekker jeg heller førsteutgaven hvis hensikten er å få et stabilt øye uten bruk av crimps.

Det er nevnt i post 19 og etter at jeg testet den i praksis, ja den henger. Jeg fortsetter å bruke den opprinnelig , da menningen var enkelheten og har ikke hatt problemer. Men igjen : man bør være nøye med knuten- sene og svivelen man bruker.

Kommer til å legge frem noen bilder av en grei konsept ( som alle kan lage selv )til formålet og som sansynligvis kommer til å glede flere at de som er skeptiskesmile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nevnt i post 19 og etter at jeg testet den i praksis, ja den henger. Jeg fortsetter å bruke den opprinnelig , da menningen var enkelheten og har ikke hatt problemer. Men igjen : man bør være nøye med knuten- sene og svivelen man bruker.

Kommer til å legge frem noen bilder av en grei konsept ( som alle kan lage selv )til formålet og som sansynligvis kommer til å glede flere at de som er skeptiskesmile.gif

Men på mange måter vil jeg tørre og si at din er sikkrere en den andre som er postet. For med din verson holder knuten "tønnen" og øyet på swivelen i klem, slik at den ikke kan bevege seg ut i selve øyet. Mens på den andre versonen kan stålet følge knuten rundt slik at den havner i øyet, hvis du skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men på mange måter vil jeg tørre og si at din er sikkrere en den andre som er postet. For med din verson holder knuten "tønnen" og øyet på swivelen i klem, slik at den ikke kan bevege seg ut i selve øyet. Mens på den andre versonen kan stålet følge knuten rundt slik at den havner i øyet, hvis du skjønner.

Den kan aldri havne ut i øyet, da knuten i prinsippet er helt identisk med Explorer1 sin, bare at den har et snøre igjennom øyet på svivelen, ser jeg manglet den detaljen på illustrasjonen.

Kirurgknuten er jo kjerringknute x 5, LOCO er akkurat samme + at svivelen er tredd på snøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan aldri havne ut i øyet, da knuten i prinsippet er helt identisk med Explorer1 sin, bare at den har et snøre igjennom øyet på svivelen, ser jeg manglet den detaljen på illustrasjonen.

Kirurgknuten er jo kjerringknute x 5, LOCO er akkurat samme + at svivelen er tredd på snøret.

Kan hende vi har gått glipp av noe Carl Oscar ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

89175_s.jpg89176_s.jpg89299_s.jpg

Legger de etter hverandre

Prøvde på nytt og ja, den holder begge "legger". Merkelig nok sklir denne lettere ut av leggene en den opprinnelig- dog gjør det ikke noe skade da den holder seg på plass i selve "øyet".

Det blir opptil enhver å "ta sjanse"

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg gjorde dette feil i dag, men for meg så Carl Oscar sin metode ut til å funke perfekt. Den ble dog ikke utsatt for de store prøvelser under fiske. Jeg tredde sena gjennom virvelen, laget kirurgknute og åpnet kirurgknuten midt i og tredde hele virvelen gjennom der og strammet til.

Jeg kan ikke skjønne hvordan dette skal kunne skli. Utøvde ganske mye vold på den for å teste og den satt perfekt vinkelrett på sena.

Hvis du ser på tegning nr 2 i post 32, bør det framkomme at sena legges rundt begge leggene i tillegg til gjennom øyet.

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da legger jeg frem versjon3 av "Kirurg svivel "splintnagel" PN " . Man begynner med en handletur til Biltema og handler rustfrie splintnagler som finnes i flere størrelse.

deler%20til%20oppgradert%20kirurg.jpg

deler%20til%20oppgradertkirurg-%20brettet.jpg Få tak i noen greie rustfrie tønne svivels og bøy " leggene" i ca. 90 graders vinkel.

Tre på svivelen

deler%20til%20oppgradertkirurg-montert.jpgBruk den tradisjonelle kirurgknuten og dra stram godt til. Pass på å avrunde eventuelle skarpe kanter .

kirurgboom%20med%20slanger.jpgTre på litt slange som igjen låser "leggene" på langs av stammen

lopez%20kirurgboom-%202versjon.jpgLitt mer "jollete" utgave som jeg lagde til meg selv.

Som det forstås på bildene er denne 3. versjonen "idiot sikker" , sena kommer aldri til å skli ut, samt at man får en liten og nett boom.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl Oscar sin metode ut til å funke perfekt. Jeg tredde sena gjennom virvelen, laget kirurgknute og åpnet kirurgknuten midt i og tredde hele virvelen gjennom der og strammet til.

satt perfekt vinkelrett på sena.

Det er ikke alltid ett bilde er bedre en tusen ord- Det beviste du nå med en enkelt forklaring , vanskeligere er det ikke. Carl Oscars metode funker perfekt og sitter vinkelrett. For meg og etter å ha testet er den "friskmeldt" wink.gif og sklir ikke ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ikke bilda av din nyskapende "Kirurg svivel "splintnagel" PN " xplorer1. Er veldig spent wink.gif

Da skal det være i orden nå. Håper noen av dere får glede av denne versjonsmile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enkelt og greit.

Min første tanke er at splittnaglen vil gli ut, men har jobbet masse med slike splittnagler og det skal en del kraft for å rette de ut.

som "standard" er desse avrundet langs stammen, du har ikke gjort noe med de? tenker på at du sier at en skal avrunde skarpe kanter, så tenker du på om den er skadet/hakk der knuten er?

Og slangene som er langs senen, du har ikke festet desse? Det er spennet til pinnen som holder de på plass?

Fin guide til en enkel bom, kan vel lage en større bom med større splitnagler også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang fortom vil du montere på en slik bom? Siden du har så mye attraktorer på den bør vel ikke fortommen være for lang? Hva tenker du om dette?

Jeg likte den veldig godt da den ser fin ut og er enkel å montere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, splint konseptet er sikker, enkelt å montere og lage selv ( var menningen) Jeg bruker lange slep kun etter boom, på kirurgsvivel pn bruker jeg maks rund 20 cm. Når jeg nevnte det med å avrunde kantene , gjelder dette enden av splintene.

Allikevel og for å ikke gjøre det så komplisert med så mange deler, så stemmer jeg for "LOCO kirurgsvivel PN" alternativet med tønnesvivel til vannlig havfiske og som alternativ til den tradisjonelle løkke pn.

Takk til Carl Oscar for å komme med forbedringen eller rettere sagt "forsikringen"smile.gif . Dette kaller jeg "Team work" her på FS og det ser ut som om det er blitt skapt en ny og grei måte å binde takler på.

Det som er grei ved å bruke " Splintnagel kirurgsvivel pn" er at man kan bruke konseptet for å "erstate" den tradisjonelle metall Lboom om man ønsker det og ved å bruke sterke rustfritråd eller sveisertråd. Da kan man selv bestemme lengden på boomene og ikke minst plassering av disse langs selve takkelstammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genial! Helt perfekt at du får en liten bom i tillegg, og samtidlig idiotsikker. Skal en tur på biltema etter jobb tror jeg! smile.gif

Skal sende noen av disse oppover slik at dere får kjøre dere med lysingfiske men husk å bruke " LOCO knuten"wink.gif

100063.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kanskje kjørt krympeslange på stussene på splitnaglen. Ser ut som dette tacklet utvikler seg for hver dag som går smile.gif

Ja, det går selvfølgelig men man bør være forsiktig med varme og monofilament ( aldri over 80 grader). Og du har rett , utviklingen går fremover og kom ennå på en ting i dag og for å gjøre det ennå enklere ut i feltet ( 1. versjon med tønnesvivel)

Det viser seg at når man 1. trer på sena via øyet til svivelen ( genial enkelt fra Carl Oscar) er ikke noe i veien for å bruke samme fremgang som når man binde den tradisjonelle opphengsløkka og strammer forsiktig til leggene i svivelen låser seg, om dere forstår hva jeg mener.

Fordellen med denne er at man sliper å tre på endene av hovedfortomen, slik som man er avhenged av for å lage kirurgknuten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl Oscars Knot is just a standard "opphenger knute" with the swivel on first... tighten it up too much and the swivel eye is drawn into the knot and the LOCO as its called is the result. I've done this a million times by accident.

Works just fine tho.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl Oscars Knot is just a standard "opphenger knute" with the swivel on first... tighten it up too much and the swivel eye is drawn into the knot and the LOCO as its called is the result. I've done this a million times by accident.

Works just fine tho.

Jo, slik oppfatet jeg det også men misforsto tegningen . Slik du nevner og ved å dra løkka slik at den sklir, henger svivelen på utside.Med Rapphaugs konsept og rett knyttet ( se Nanablags forklaring) sitter svivelens legger vinkelrett med selve stammen.I posten ovenfor nevner jeg også at det går an å bruke opphengsknuten ( med vilje)ved å dytte svivelen inn før man trekker til.

Apropó svivel : Snarest mulig legger frem noen bilder med andre kreative måter å bruke svivel på , denne gangen i forbindelse med kroker som brukes til fiske med shads eller flapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt i går legger jeg frem bilder av konseptet jeg kom på med å bruke tønnesvivels også med kroker . Avbildet konsept er mest egnet til flapper eller til å feste på shads for sikker kroking. Kutter man en krok blir det å regne som tandem sett og er grei å feste fiskefileer.

IMG_3517.JPG Her har jeg brukt VMC PS Octopuskroker med str. 10/0 som lederkrok foran og 2 str. 6/0 ( som har stål som tåler å bli åpnet og lukket) som flapper kroker. Det er viktig at svivelen som brukes til flapperkrok har øye med mindre Ø en motthakkeren på lederkroken.

For å male videre på bruk av kirurgknute til pn & boomer og for å inspirere flere, lagde jeg disse fleksobeslag til bruk sammen med svivels og slanger.Stor fordell å kunne plassere disse hvor som helst i stamen samt at de også kan brukes som slepboom.

IMG_3529.JPGIMG_3535.JPGIMG_3540.JPG"Kirurg fleksoboom" spesifikk laget med egnet syrefast fjærtråd for å knyte med kirurgknute og låst med slange i selve stammen.

IMG_3524.JPGBøyd litt opp og etter ønsked vinkel mot takkelstamen

IMG_3495.JPG

Ferdig montert fleksoboom til bruk med slep. Den hvite slangen mot takkelstamen, deretter påmontert slanger som passer i hverandre , som på forhånd er tredd i utvalgt sene og knytet mot tønnesvivelen, i svivelen knyter man ønsked slep. Delen med grønn slange og svivelen er ment til å feste evt. sene mot søkke.

Om man liker å bruke spinnerblader, kan man tre på perle og spinnerblad, helst montert i egnet beslag som ikke ødelegger sena over den hvite slangen og i selve takkelstammen. Det øker lokke effekten ned i dypet.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.