Gå til innhold
Fiskersiden

Romania, Donau


Benny
 Share

Recommended Posts

Hei!, meg og en kompis skal en tur til romania til sommeren... tenkte spessielt å fiske i Donau, skal være der en uke. tenkte bare fiske i ferskvann. derfor lurte jeg på om noen har kjennskap til fiske i donau? (eller i nærheten)

Åssen stangstyrke, senestyrke, utstyr osv...

takker[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Benny,

Det er meget godt fiske i elvedeltaet til Svartehavet. Her er det lite vanlig turistindustri, men endel fishcamps. Og det er nesten gratis. 0,50 øre for en ferdigbunnet flue. Og øl`n; den er billig den!

Skitt fiske.

[ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte av en bekjent at det var genial fiske der, billig også....

men er det fiskekort der eller noen andre avgifter for å kunne fiske i Donau? skal jo prøve å få denne "cat fish" eller malle som den heter på norsk... da regner jeg med at jeg trenger ganske kraftig stang og sene. men er det billig å kjøpe fiskeutstyr i romania? kunne tenkt å kjøpt det der nede, sånn at jeg slipper å drasse det med på flyet....[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

Meget misunnelig, uten tvil ett heftig omraade. Skriv gjerne en liten raport og ta bilder...?

Selv har jeg Shakespear ugly-stick 12" som jeg bruker til malle. Billig og veldig robust stang som egner seg til fiske fra land med åpen haspel, da fortrinnsvis passivt meite ettersom stanga er litt kjeppete. skal du spinnfiske bør du nok gi litt ekstra for å få ett mer smidig alternativ. Til fiske fra båt bør stangen være kortere, rundt 10 ft. Åpen eller lukket haspel etter eget ønske. Min erfaring med maller er at de lar seg holde igjen. Bruk kraftige kroker, 6/0 er fint og gjerne 60lb fletta line. Det er store fisker, men med kraftig(ikke overdimensjonert), utstyr kontrollerer du fisken greit, bare hold igjen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for alle tips... skal huske å ta meg kamera, ta masse bilder og filme. Kan ikke vente til å få disse gigant fiskene, har alldri fisket i utlandet før, så dette blir en opplevelse jeg aldri kommer til å glemme![ :) ] men er fiskeutstyr billig der nede? har lest litt om romania, det er visst det billigste europeiske landet, så det er jo fint[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for alle tips... skal huske å ta meg kamera, ta masse bilder og filme. Kan ikke vente til å få disse gigant fiskene, har alldri fisket i utlandet før, så dette blir en opplevelse jeg aldri kommer til å glemme![ :D ] men er fiskeutstyr billig der nede? har lest litt om romania, det er visst det billigste europeiske landet, så det er jo fint[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sorry for at jeg spurte det samme spørsmålet "er det billig å kjøpe fiskeutstyr der" så ikke det siste innlegget... reiser ikke alene, skal sammen med en kompis, men vi er ikke kjent der nede.. og det landet er ikke akkurat kjent for å snakke engelsk[ :) ]

Men hvis jeg kjøper fiskeutstyr der nede, burde jeg kjøpe veldig kraftig stang osv...? eller kjøpe en litt lettere stang og bruke slurebremsen litt mer? er jo mer atig å fiske med en lettere stang, får jo litt mere figth...

Har tenkt å campe der en uke, det er vel ikke så mye "landeveis røvere"? tenker jo på dyrt utstyr.

Dumt spørsmål kanskje? er det greit å ha med myggneting? er kanskje mye mygg og dritt i lufta der.[} :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp Lonely Planet for Romania. Der står alt det du trenger å vite og mer til. Det er ett relativt trygt land, tiltross for at de er fattige. Lokalbefolkningen er vennlig (og når de skønner at du har penger så får du fort mange "venner").

Romania er et Nydelig land. Få med deg palasset til i hovedstaden. Det er gigantisk. Og bygget tiltross for at store deler av befolkningen sultet... mange av innbyggerne hater faktisk det byggverket så mye at de ikke orker å besøke det..

Skitt fiske.

[ :) ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får jeg kjøpt Lonely Planet for Romania? skal ta en tur til Grev Drakula sitt slott, det er jo en ting som er interesangt.

Ang. guide, til fisking, er det lett å få tak i? i såfall er de billige?? er det lett å fiske fra land, eller lønner det seg med båt? hvis det er mulig å leie en båt for uken, er det billig? er det også fiskekort der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært i Romania, men tror nok det kan være en god ide å fikse utsyr på forhånd. Hvis du skal fiske malle bør du ha utstyr som tåler malle. Fiskene blir fort over 50 kg og det krever i utgangspunktet mer enn stram slure, tro meg...Ta en titt på anbefalingen ovenfor, tror den er grei nok selv om du strengt tatt ikke trenger 60lb fletta lina. I ett delta omraade er det ofte mengder med sunkne trær og andre hindre på bunnen. En overdimensjonert line/sene kan ofte være en sikkerhet og da fiskene i tillegg kan bli over 100 kg så er for tykk sene det siste du skal bekymre deg for. Snella må være stor, type største eller nest største sort, for å romme all sena. Du bør nok ikke ha mindre enn 100 meter sene på spolen. Etter min mening klarer du deg godt med en rimelig versjon, men det boer ha rett kapasitet.

Mallene som karpene, trives godt i nærheten av nedsunkne trær, stokker o.l, og jeg vil anbefale maks brems. Gi ihvertfall så lite sene du tør. Selv har jeg fått flere fisk på helt enkelt bunnmeite i kasteavstand fra land. Forholdene kan selvfølgelig være annerledes dit du skal, men det er lite som tyder på at man må midtfjords for å få disse fiskene.

Utstyret og selve fisket blir nok det minste problemet. Bruk tid på å finne ett område eller spesifikt sted som du kan fiske på/fra. Skaff deg kart og les det som testamentet til en gammel onkel fra Amerika.

Hvis dere faar fatt i en guide, kan det være gull verdt.

Håper dette kan hjelpe litt på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar sollien[ :) ]

men så ikke den anbefalningen du sa... har ikke mengder med penger til fiskeutstyr, så litt på nettet etter norske priser på mallestenger, det var dyre saker!! fra 1500kr-uendelig (vertfall godt over lommeboka mi) men finner jeg noe billig og bra, så er jo det knall![ :D ]

Er ikke en ekspert i fisking, så forstod ikke alt du skrev ang. fiskesene osv.. men skjønte jo at det kreves en kraftig stang og sene. men "tvinnet sene" mener du fireline? den senen som ikke er nylon..

Tenkte ta meg en tur til nermeste lokal sportbutikk og spørre om råd/tips og se på stenger og sener osv... sammenligne med priser og sånn.

Men hvis noen kan anbefalle utstyr så er det bare og kjøre i vei[ :D ][8D]

Takker for alle svar, det har vært til stor hjelp!![ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Kikk en gang til. Stanga heter Ugly-stick og kjøper du den på nettet, boer du kunne finne den til under 1000 kr, trolig under 100$, men frakten kommer vel i tillegg.

Ja, som Fireline, men det finnes flere merker. Du skal forøvrig klare deg godt med 0,60mm vanlig nylon, men vil trolig kunne kaste noe lenger med fletta line.

Mallefiske er ganske heavy, men behøver ikke være for teknisk komplisert, snarere tvert om. Selve fisket kan gjøres enkelt.

Vil du skaffe tips og vink hjemmefra, bør du nok heller snakke med Avkroken evnt. Jan Leirud om utstyr. En gjennomsnittlig sportsfiske-butikk kommer du ikke langt med. Nettet er nok stedet du vil finne mest brukbar info. Husk at du kan komme langt med lite og at det viktigste vil bli å få presentert agnet der det er malle!

For å forberede deg på å fighte malle, som jo er en nødvendighet om du vil få fisken på land, kan du jo spørre en kompiss om han, ikke spør henne, gidder å leke malle (uten krok). I vekt vil det være en representativ motstander...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.