Gå til innhold
Fiskersiden

Håkjerringfiske


Recommended Posts

Arve peker på et viktig argument som så langt er benyttet lite i fht. å forsvare sportsfiske mot dyreverneres argumenter. Sportsfiskere fremskaffer faktisk mye kunnskap om fiskearter og fiskebestander som ellers ikke ville vært kjent, og som igjen kan gavne fisken.

Tilsvarende kan en se for seg når det gjelder å oppdage forurensningsepisoder i vassdrag. Ved å ha sportsfiskere der ute ved vann og vassdrag kan slike hendelser oppdages mye raskere enn hva som hadde vært tilfelle ellers. Utfordringen ligger bare i å kommunisere denne viktige samfunnsverdien av sportsfiske til både myndigheter og media.

De mest ivrige natur- og dyrevernerne burde også fått dette inn i hodet - vi plager ikke bare fisk, men vi følger også med på at fisken har det bra.

Ellers er vel denne type diskusjoner noe vi vil se mye mer av i fremtiden, er jeg redd for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med att disse aktivisterne ikke er klar over hvordan veldi mye sportsfiske bedrives utenlands for att nettopp bevare bestand og hjelpe forskere. Det er vel veldig få båter idag som driver med biggame fiske etter marlin haj tunfisk mm som ikke praktiserer merking og C&R.

Men jeg kan gott förstå ein del av de etiske spørsmålene også fra uvitende folk. Men det her med jakt og fiske trur jeg ikke du skjønner hvis du ikke er veldi intressert. Her er det jo ikke bara selve fangsten som er ein opplevelse men faktiskt og få se disse utrolige skapningene og prøve og lære seg litt mere om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg ser det er målrettet fiske etter en truet art for underholdningens skyld kjempeteit.

Risikoen for å skade dyret er tilstede, og hvis det er 10 stk håkjerring i området forsvinner 10% av bestanden når en av haiene evt slutter å svømme. "Verdiskapning" vil jo si at noen tjener penger på på dette sportsfiskeriet, og det gjør saken verre.

Mener man at arten er direkte utryddningstruet må den få være uforstyrret i habitatet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du er skeptisk Warraleh, skal prøve å belyse saken litt (tar meg den frihet Frederic).

Ja, håkjerringa er på rødlista over truete arter. For å kunne verne en art er man nødt til å vite noe om den! Som Arve påpeker i artikkelen, hadde bestandsdokumentering foregått på tradisjonelt vis (trål) ville ødeleggelsene vært langst større.

Det kanskje for få vet er hvor høyt vi som fisker etter den setter skånsom behandling av disse dyrene. Her er noen eksempler:

1. Det fiskes med kraftig utstyr for å ikke slite ut fisken unødig.

2. Det fiskes utelukkende med sirkelkrok, som tilnærmet alltid sitter ytterst i munnen og er lett å løsne med ei tang.

3. Det brukes tykk, gummibelagt wire som fortom for å skade fiskens slimlag minimalt dersom den skulle rulle seg oppover fortommen.

4. Ved båtripa sikres fisken med en mothakeløs krok i underkjeven og et tau rundt halen under måling

5. Det tas lengdemål og rundmål av fisken (for senere estimering av vekt, fra tabell utarbeidet av Havforskningsinstituttet). Fisken er aldri over vannet.

6. Fisken merkes med godkjent merkepistol og tags.

7. Fisken slippes så ut igjen så fort som mulig.

Tiden fra fisken er oppe ved ripa til den blir satt ut varierer, men det tar sjelden mer enn 5 minutter. Frederic er ansvarlig for behandlingen av håkjerringa når den er ved ripa, men alle som er med på slike turer vet hvordan dette skal foregå.

Fra 2008 (?) har Frederic merket hver eneste håkjerring og skate som har blitt tatt på båten hans. Det er få andre i Norge som fisker målrettet etter håkjerring. Det tas en og annen som bifangst på tigraderen utenfor Langesund, samt at det er tatt noen i Boknafjorden for mange år siden

Fra et stort merkingsprosjekt i Canada ble det dokumentert flere gjenfangster. I Trondheimsfjorden har det enda ikke kommet gjenfangster, men det skyldes nok det lave antallet som er merket til nå (ca 10?). Nå for et par uker siden kom det riktignok opp en merket spisskate fra en yrkesfisker, så det var en gledelig overraskelse.

Det tas ikke vevsprøver, dels fordi det ikke er noe pågående prosjekt rundt håkjerring nå, og dels fordi dette krever tillatelse fra fra DN.

Det bedrives som sagt ingen direkte forskning på håkjerring idag, men alle data blir lagret her på Vitenskapsmuseet - samt HI, for eventuelle fremtidige prosjekter. Arve skriver som kjent om skater i sin mastergrad, og bruker skatedata (vevsprøver og merking) fra MS Gotland i sitt prosjekt.

For å presisere, Frederic annonserer ikke turer. Det går på etterspørsel. Således er dette ingen profittsyssel for Frederic. Uten at jeg vet nøyaktig så er det vel dårlig avkastning når drivstoffutgifter og diverse er betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra: http://www.artsdatabanken.no/Article.aspx?m=39&amid=1864

Faktainformasjon

Antatt andel av europeisk bestand: Helt ukjent

Antatt andel av global bestand: Helt ukjent

Nåværende bestand som antatt % av max. bestand etter 1900: Helt ukjent

Global rødlistestatus: NT

At vi trenger å vite mere om denne arten er åpenlyst. Den lever på et "håpløst" habitat, som vanskeliggjør forskningen. Det eneste alternativet jeg kan se som bedre for håkjerringa er undersøkelser med ROV. Men om dette i det hele tatt lar seg gjøre vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra: http://www.artsdatabanken.no/Article.aspx?m=39&amid=1864

Faktainformasjon

Antatt andel av europeisk bestand: Helt ukjent

Antatt andel av global bestand: Helt ukjent

Nåværende bestand som antatt % av max. bestand etter 1900: Helt ukjent

Global rødlistestatus: NT

At vi trenger å vite mere om denne arten er åpenlyst. Den lever på et "håpløst" habitat, som vanskeliggjør forskningen. Det eneste alternativet jeg kan se som bedre for håkjerringa er undersøkelser med ROV. Men om dette i det hele tatt lar seg gjøre vet jeg ikke.

Meget godt poeng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.