Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan fiske lagesild?


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Ser det skal finnes lagesild i et vann i Birkeland (Berse) hvor jeg er i av og til. Og da kunne det selvsagt ha vært moro og fisket etter dem og sett og jeg klarte å få en.

Leser at den sommerstid går høyt i vannet og spiser plankton - men er det mulig å få den til å ta på kunstagn eller agn?

Tenker på en maggot på en liten krok fisket høyt i vannet, eller små "myggfluer" fisket med fluestang f.eks

Ser det er noen som har lagesild på artslisten, så umulig kan det jo ikke være.

Noen som har tips? Eller tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har tenkt å prøve med hekle med veldig små fluer i forskjellige utgaver. Må bare gidde å lage hekle først :) Men om eg kommer til å lykkes med denne taktikken er en helt annen sak.

Eg har ett vann 3 minutt fra der eg bor som er full av lagesild. Egentlig en skam att eg aldri har prøvd seriøst etter den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dupp+ flue eller "fluehekle" er kanskje tingen?

Er lagesilda mer aktiv natterstid eller vaker den (spiser) midt på dagen også?

Hvis noen vet

Fant forresten en tråd om dette fra før uten at det hjalp så mye:

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?...116entry50116

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det hadde vært fint om de med denne på lista kunne kommet med litt info.! Jeg prøver etter den selv.

Har prøvd så vidt med markframent og gulp-maggot, men uten hell.

Kommer rett fra prøvefiske i østfinmark, og jeg kan røpe at omentrent all lagesild ble tatt på 0-6m dyp nå under planktonblomstringen. Hva man skal bruke som agn er jaggu ikke greit.. men jeg vet at det faktisk er observert fisk i mageprøver på større lagesild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Nå nylig? Isen er ihvertfall tykk nok på Orrevannet til å gjøre ett forsøk. Får se til helgen, men tviler på om det blir tid.

Isfiske på Orrevannet kan vel kalles ekstremsport om dagen. Ha på refleksvest og pass deg for han her:

orrevannet13a_332132m.jpg

http://www.aftenbladet.no/lokalt/jaeren/1143007/ndash_Ikke_et_eneste_skilt_ved_Orrevatnet.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at tråden min fra 2005 ble linket inn her. Dessverre har det blitt 2010 uten at lagesild har kommet inn på lista mi (i det minste har jeg heller ikke prøvd på disse nesten 5 årene). Forskjellen fra 2005 er imidlertid at det er ennå færre ferskvannsfisk jeg mangler på lista nå, så lagesilda er stadig mer aktuell å prøve å få. Planen nå er hekle med små kroker, noen med maggot og noen uten. Og Trøskenbrua i Særp er fremdeles plassen jeg har blinket meg ut. Plan B er Øymark/Aremarksjøen hvor jeg vet det også er mye lagesild. Skulle gjerne hatt flere alternativ, så jeg følger jo spent med på om noen har et tips eller tre da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde i Lågen i høst. Fisket med kroker str 24 agnet med pinkies. Strømmen var sterkere enn jeg trodde der jeg prøvde meg så det var vanskelig.

Dessverre noen dager for sent, det var nesten ikke fisk i elva. Noen dager tidligere hadde det stått mye sild i ei stille evje hvor jeg kunne klart å gjennomføre et slags forsøk, der var det tomt da jeg var der.

Jeg hadde en lengre samtale med den eneste gjenværende "yrkeslagesildfiskeren" på Fåberg, han drev med det tradisjonelle fisket med langskaftet håv.

Fiskeren hadde en genuin interesse for lagesilda og hadde levert eksemplarene de har på norsk skogmuseum på Elverum.

Han berettet at i henhold til forskerne tok ikke lagesilda til seg næring under gytevandringen, så det er nok langt riktigere å prøve nå :D

Det er vel kanskje rimelig å tolke dette som at de tar til seg næring i svært liten grad?

Dere har vel allerede forstått at jeg blanket...

Jeg vekslet noen ord med endel folk som var nede ved elva og de fleste syntes forsøket mitt var spennende og morsomt, men ingen hadde trua....

Han fortalte at han hadde hørt om en person som hadde fått lagesild på stang. Denne hadde fått to lagesild på flue på en tur etter harren.

Dette var etter all sannsynlighet fisk som hadde blitt stående igjen i elva istedet for å gå ned igjen i Mjøsa som den normalt gjør etter endt gyting.

Kanskje er fiske ved Lillehammer etter endt gyting måten å prøve på? Jeg vet ikke, men den må da være sulten da......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at tråden min fra 2005 ble linket inn her. Dessverre har det blitt 2010 uten at lagesild har kommet inn på lista mi (i det minste har jeg heller ikke prøvd på disse nesten 5 årene). Forskjellen fra 2005 er imidlertid at det er ennå færre ferskvannsfisk jeg mangler på lista nå, så lagesilda er stadig mer aktuell å prøve å få. Planen nå er hekle med små kroker, noen med maggot og noen uten. Og Trøskenbrua i Særp er fremdeles plassen jeg har blinket meg ut. Plan B er Øymark/Aremarksjøen hvor jeg vet det også er mye lagesild. Skulle gjerne hatt flere alternativ, så jeg følger jo spent med på om noen har et tips eller tre da;)

Hei Ole Håkon, jeg vet en hot spot til deg på aremarksjøen.

Bare å ringe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagesild eller siklöja som den het på Svensk er en utpreget planktonspiser av slektet Coregonus (sikar)

Lagesild er en pelagisk fisk og må søkes i dei frie vannmassene. Den spiser året rundt men det er lite plankton

at finne i denne tiden på året. Men, der finnes fjærmygglarver og annet smått og godt den kan spise på.

Av den grunnen kan den muligens oppsøke bunnregioner der fjærmygglarver er å finne?

Da den er planktonspiser er den vanskelig til å få på krok. Men jeg forestiller meg at den kan fiskes med

f.eks. fjærmygglarver av den typen en får kjøpt i dyre(akkvariebotikker (levende eller frosne).

Tips. fora med larver i borrhullet, kanskje alle reden dagen før. Eller bruk et lite portabelt ekkolod for å lokalisere

stim av lagesild. Da du har funnet et stim ("beitesfiskstim) forar du med larver i hullet og fisker etter en liten

tids vente.

Bruk meget små krok, kanskje den typen som er for konkurransemeite i str 18-24 ca. Tynnt snøre og noe lokkeblenke.

Har du flaks så kan du også få krøkle (Nors på svensk) av slektet Osmerus, en artig laksefisk med agurk-lukt over seg

Begge artene er kanonmat for oss mennesker. Steikes sprød i steikepannen

my two cents.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fekk ett par timer til rådighet i dag, og gjorde ett forsøk på lagesild i Orrevannet. Eg var klar over att vannet er veldtg grunt, men blei litt overrasket når det bare var 1 meter fra isen og ned til bunn flere hundre meter fra land. Vannet er ikke akkuratt lite heller, så eg må nok snakke med lokalkjente før eg prøver meg igjen. Istykkelsen var ca halvmeteren. Nå er eg iallefall i gang, selv om det antageligvis går flere år til neste forsøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Fikk en abbor på Femsjøen i høst som spytta ut en lagesild. Det nærmeste jeg har kommet arten, men har heller aldri prøvd å få den. Trur ikke jeg kommer til å gjøre noen forsøk heller, men det er sikkert mulig hvis man prøver litt. Har flere ganger sett store mengder småfisk ved Trøskenbrua, men det var laue. Har aldri fått abbor i vanna ved Trøsken som har spytta lagesild, men de spyr ofte krøkle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om dom hade agn på mormyskan? Maggots? Stor/liten mormyska?

Jeg VET ikke. Disse gutta fisker nok vanligvis med rød maggot som agn, men de kan også ha brukt fjærmygg. Dersom de fisket på normalt fiskedyp i det området de var i kunne ikke mormyskaen være altfor liten.

Jeg kan prøve å få litt mere greie på dette i morgen da jeg snakker med en av dem.

Se forøvrig et av mine tidligere innlegg i denne tråden for et mulig tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.