Gå til innhold
Fiskersiden

I vill kamp med havål


 Share

Recommended Posts

Tja, jeg vet ikke helt jeg - til en forandring så holder jeg litt med NOAH

Må vel være en første gang for alt :)

Forøvrig så viser vår venn, legen, at han ikke kan noenting om slanger heller... for vi har da vitterlig 3 slanger i Norge :P

Lo godt da jeg leste den der jeg og. Buormen kan vel svømme og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt urolig jaktetikk han godeste legen. han skjøt altså mot noe han så bevegde seg uten å se hva det var. har han full oversikt om han er aleine å dykker på den plassen? kan vel tenkes at det hadde vært noen andre som hadde startet et dykk etter at han var gått i vannet? så da er i teorien i fare for å harpunere andre dykkere å da, hvis han synes det er greit å skyte på store ting som beveger seg nede i sjøen? selvfølgelig noe søkt detta men.

ville ikke hatt han fyren der på jaktlaget mitt(hvis jeg hadde hatt noe :( ). forøvrig utviser han en vanvittig dårlig kunnskap og resåpekt for naturen. får mindre og mindre respekt og forståelse får undervannsjakt. men skal ikke dømme alle over en kam...( :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drevet selv med fridykking ( merk uten surstoff) siden jeg kunne svømme og har selv fanget en god del havål . Seriøse fridykkere behandler fangsten og bytten på samme måte som seriøse sportsfiskere som ønsker å fange fisken til mat. Jeg driver som sportsfisker nå og har sett betydelig flere sportsfiskere som behandler fisken med mindre respekt en jeg har sett fridykkere. Bare se hvor mange som la makrellen dø av seg selv..

Min 1. reaksjon når jeg flyttet fra Gran Canaria og i forbindelse med undervannsjakt var at i Norge er det tillat å bruke flaske under fangst. Der nede er det strengt forbudt å ta noe som helst levende om du har flaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanligste under UV-jakt i Norge er nok fridykking, selv om det sikkert er noen som svømmer rundt med harpun under flaskedykk også...

Jeg er enig i at man absolutt ikke burde skyte mot noe man ikke vet hva er, og sånn sett har denne undervannslegen utvist dårlig jaktmoral. Derfra til å anmelde ham for brudd på dyrevernsloven er det dog et langt steg. Dette er nå en gang slik UV-jakt foregår, man skyter med harpun og drar byttet med seg opp til overflata. Noah er, som ofte før, på jordet etter min mening. Bortsett fra at han ikke visste hva han skjøt på (noe som absolutt er ille) er ikke det han har gjort særlig annerledes enn det UV-jegere rundtforbi gjør... Skulle Noah vært konsekvente her måtte de begynt å anmelde alle oss også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av greja var jo også det at ha lot den ligge der i flere timer og at den fortsatt levde når han kom ned igjen...

Uansett synes jeg det er trist at han blir fremstilt som en "helt", men sånn er nå det med den saken... Det skal være litt dramatisk og spektakulært for at det skal være interessant for folk å lese. Hvem hadde gidde å lest det om det bare sto: "Mann fanget stor havål med harpun!" Ikke veldig spennede...

Endret av tweek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av greja var jo også det at ha lot den ligge der i flere timer og at den fortsatt levde når han kom ned igjen...

Uansett synes jeg det er trist at han blir fremstilt som en "helt", men sånn er nå det med den saken... Det skal være litt dramatisk og spektakulært for at det skal være interessant for folk å lese. Hvem hadde gidde å lest det om det bare sto: "Mann fanget stor havål med harpun!" Ikke veldig spennede...

Ja, den er jeg med på, det var litt drøyt. Hadde i grunn gått meg hus forbi. I flere timer altså? det gjør det jo noe verre, skal gå med på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett fra min side er det verste han gjorde å harpunere noe han ikke sikker viste hva det var ( det blir som om en jeger hadde skutt på alt som rørte seg i skogen) Han får være glad at det ikke var en stor murene ( finnes ikke i Norge) som ikke er noe man køder med når de er sårede . Havålen kunne faktisk ha skadet ham stygt (de tuller man ikke med og skal treffes på riktig sted og rett skudd) i verste fall påført ham døden da han også gjorde noe som er amatørmessig : Å dykke alene , noe han også som lege burde ha vist

Å vente noen timer før han dykket ned igjen til ålen kan ha vært livsnødvendig ( for ham)og er hendelig uhell på lik linje som de gangene vi mister stor brosme eller lange noen få meter i fra båten. Disse kommer også til å dø sakte etter å ha blitt " sprengt" på vei opp noen hundre meter. Dessverre har ikke vi sjanse til å avhente disse senere, med mindre at de flyter synlige til overflaten .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver med uv-jakt (fridykking) selv i tillegg til fisking og jeg må si at det satt på spissen er mer humant enn fisking. Siden du ser fisken kan man velge ut den ene fisken man vil ha og når den er truffet blir den drept og sløyet på pila. Man slipper unødvendig plaging av sypiker og annen tullefisk...

Denna legen dreit på draget når han ikke klarte å drepe fisken på dypet, men han måtte da opp ellers hadde han jo strøket med selv...

Fordommer mot undervannsjegere (ikke dykkere som jakter, to forskjellige ting) er litt søkt. Fiskere har mange flere svin på skauen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fordommer flest er fordommer mot UVjakt bassert på uvitenhet eller misunnelse. Som du skriver Seth : UV jegere kan faktisk velge ut fisken og jeg har hittil ikke mistet en fisk jeg har skutt og mistet mange som har gleppet krokfeste.

Kampen jeger -byte er også mer fair under fridykking og fisken har alltid størst sjanse til å slippe unna i dens element. Jeg ser selvfølgelig bort i fra at det også finnes , som i alle felt, cowboys som ødelegger for de som driver seriøst.

I mitt miljø har også de fleste byttet harpunen mot kamera , nesten på lik linje som sportsfiskere som driver mer og mer med C&R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fordommer flest er fordommer mot UVjakt bassert på uvitenhet eller misunnelse.

Det skulle jag vilja si er en fordom mot dem som har fordommer mot UV-jakt :)

Jag har ikke møtt veldigt mange uv-jægere, men dom få jag har møtt har varit ganske uvitende om fisk generellt, hva som er forsvarligt uttak osv. Og når man i tilläg läser ting som dette är det kanske ikke så rart man høyer øgonbrynen?

Og det att han måtte opp p.g.a oksygenmengden og siden vente noen timer synes jag det blir feil att karakterisere som ett uhell. Han er en dykker, og har garantert koll på hva han har kvar. Hvis han var lav på oksygen burde han heller ikke tatt skuddet på fisken. Men här är det mulig jag er uvitende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Dan. Jeg dykker selv, men har inget behov for og skyte på alt som rører seg rundt meg.

Ellers så skyter jeg ikke på alt som rører seg av nysgjerrighet når jeg jakter i skogen heller.

En ting til som jeg må si om dykkere er at de kan visuelt plukke ut sine mål. Vi ser ingenting,men gir fisken valget om å falle for våre fristelser. Ergo er det mye lettere og ta ut større kvantum av gitte arter ved UV-jakt. Ikke det at sportsfiskere ofte får ekstremt stort magemål ved godt fiske, men har sett mange stygge bilder med dykkere poserende med en hel familie rødspetter og andre flatfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At uv-jegerne du har møtt ikke veit så mye om fisk kan bero på at de er ferske, er jo en ung sport her til lands. Få som er eksperter første året de fisker også. Flere av mine dykkekompiser er også veldig gode allround fiskere med gode fiskekunnskaper. Vi er alle enige om at det er mye mer human behandling av fisk siden den blir avlivet med en gang. Man slipper å seigpine en fisk opp fra 300 meters dyp. Jeg ser ikke forskjellen på å skyte 5 lyr til mat og å fiske 5 lyr til mat. Da er det faktisk værre med de ekstra 8 lyra man leker med før man hiver dem på sjøen igjen. Og vi gidder ikke skyte fisk vi ikke skal spise, dem tar vi evt bilder av. Har vi skutt fisken vi skal ha trener vi på selve dykkinga isteden. Men selvfølgelig finnes det svin på skauen. Det gjør det over alt. Ikke alltid et like pent syn de fiskekassene som kommer inn under seriøse havfiskekonkurranser;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Det skulle jag vilja si er en fordom mot dem som har fordommer mot UV-jakt wink.gif"

Den var god Dan. Jeg burde egentlig formulere det slik at det beror på uvitenhet og mer riktig ord : egoisme

Som Seth nevner i posten ovenfor er de fleste seriøse UVjegere også sportsfiskere med gode kunnskap om fiskene og det som er viktig summa summarum er ikke å "slås" med argumenter oss i mellom. Vi er enige at det finnes tilfeller av svineri på begge sider og at det faktisk finnes flere sportslige måter å fange fisk på en med en krok i enden av snøret.

Så lenge man driver " etisk" og med respekt for disse levende vesener som vi er så glad i å fange , bør man respektere begge deler . både UV jakt og OV fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.