Gå til innhold
Fiskersiden

Blekatur


Wiggy
 Share

Recommended Posts

Etter noen år med gode intensjoner, ble turen til evje, mer nøyaktig syrtveitsfossen, gjort. Som person er jeg meget instressert i å fange forskjellige typer laksefisk, særlig en fisk så uvanlig som bleka. Målet var å fange denne meget sjeldent relik-laksen og opplever denne sølvefisken på nærthold. Etter en del e-post frem og tilbake med DYM og noe telefoner på selve dagen, følte jeg meg temlig forbredt. En svipptur innom intersport, evje for å kjøpe fiskekort, anbefalte fangstsikre sluk og litt turmat (søt og sur kylling hvis du lure), så var jeg mer enn klar for å fiske.

87176_s.jpg

Som man kan se i bildet var det ganske mye vann, så fiske på den halve øya var utelukket. Jeg måtte ta turen over demningen og heller fisker de kulpene på vestsida av elva. Mens jeg gikk bortover demningen, var det umulig å unngå noe kast til de vakende ørret. De var mildt sagt bitevillige og fikk flere på korttid. På hvert kast og hvert napp ble hodet mitt fylt av tanker om den ettertrakte bleka, men hver gang ble litt skuffet.

87178_s.jpg

87179_s.jpg

Det som var ganske uvanlig, var den nydelig røde fargen langs sidene på ørretene. Noe som jeg har kun sett på hardangervidda før dette. En fin forandring fra den hverdagelig brunørret langs kysten.

87181_s.jpg

87183_s.jpg

87185_s.jpg

Kulpene var mange og ørretene kom nok så regelmessig, og fortsatt ingen bleka. Jeg fisket kanskje frem til 800m nedenfor demningen. Det som var meget snodig, var at etter ca. 600m sluttet disse bitevillige fisk.

Etter min 3 timers fiskeøkt var jeg sulten og tørst. En time brukt til litt spising og avslapping var jeg klar å ta frem flua. Siden jeg hadde observert en del vårflue hele dagen følte jeg at en superpupa var nok ikke et dumt utgangspunkt, og det viste seg til å stemme.

87186_s.jpg

87187_s.jpg

Jeg jobbet med nedover og fikk enda flere fisk og napp enn med sluken. Fiskene klarte ikke å få nok av den flua mi. Stille-drift, drift med litt bevegelse, fiskene ville ha den flua uansett. Jeg fisket til klokken viste hjemover tid, og satt i bilen glad med at jeg kunne oppleve denne nydelig plassen og med dagens fangst, men en del skuffet over at bleka ble fraværende.

En ting man kan vedde på, det er at ’I’ll be back’.

Takk DYM for alle tipsene.

Et spørsmål til DYM. Jeg søkte etter ditt bilde av en bleka du fikk for en tid tilbake https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=35191&st=0&p=409943&hl=bleka&fromsearch=1entry409943 og lurte på om hvis denne fiskene er faktisk en bleka? Alt med hvordan fisken oppførte seg var annerledes. Den tok flua betydelig mer aggresiv og kjempet hardere og mer dyp gående enn alle de andre ørretene. Kanskje jeg har fått meg en bleka alikevel rolleyes.gif

87189_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med Bleke ;) Ser ut som du har fått en som har klekket naturlig i elva siden fettfinnen ikke er klippet! Du fikk den på flue midt i strykene? Får du først en så kan det lønne seg å fiske mer på samme plassen da de ofte står i små stimer.

Mer infoz om blant annet fettfinneklipping fra et prosjekt i 2005 her: http://www.dirnat.no/multimedia.ap?id=25703

Edit:

Synes forresten ørretene du fikk var litt stusselige i forhold til de jeg pleier å få nedenfor dammen. Fiske og kakke mer ørret i Otra folkens!!

Endret av DYM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekket du inni fiskene? sist jeg fisket i otra var fisken full av vemmelige makk ;)

Ellers var det vel litt rart at ikke du fikk deg bekkerøye,eller er de blitt borte fra otra?

Uansett er det en vakker og spennende elv,men desverre for lite beskattet med tanke på størrelsen på fisken... her er det fornuftig å kakke ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger det noen fin (småbarnsvennelig) campingplass ved siden av Syrtveitfossen?

Man har Troll adventure, jeg tror det heter. Der har de mange små hytter ellers var det en camping plass litt lengre sydover mot evje. Begge to var en maks 5 min kjøretur fra fossen.

DYM - Helt konge! Jeg var meget usikker når jeg fikk den, men den så litt for 'brunørret' aktig ut. Jeg har gått nå en stund med en mislykket følelse, men nå er det noe annet cool.gif Jeg fikk til sammen mellom 40-50 fisk. Ingen større enn 300g med snittet på rundt 250g. De aller fleste var slanke. Og etter din anbefaling var de som ikke glapp ut av hånda på meg drept. Det var litt merkelig at jeg ikke fikk noe flere bleka da. Flue var uten tvil den mest effektive metoden og hadde minst 4-5 ganger mer napp og vak enn fast fisk. Men en ting man kan være sikker på, jeg kommer snart tilbake biggrin.gif

Endret av Wiggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger det noen fin (småbarnsvennelig) campingplass ved siden av Syrtveitfossen?

Det som kanskje er Norges FLOTTESTE camping ligger 10m med bil nord for Syrtveit, i søndre del av Byglandsfjorden. Her kan man leie båt og prøve seg på det gammeldagse oterfisket etter Bleke. Hvis noen tar turen opp i selve fjorden så si ifra så skal dere få tips om noen lokasjoner ;)

http://www.setesdal.com/index.php?m=produkt&m_action=vis_prod&id=54&parent=11&spraakSet=no

Den største ørreten i Syrtveitsfossen får man som regel i bassenget sør for fiskeanlegget. Fint å gå fra land på begge sider. Er også bleke der for oss slukfiskere :P På en "god" blekeplass kan man få opp til 30% bleke, andre plasser ingenting. Så de er fremdeles ganske sjeldne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lå på en campingsplass sør i Byglandsfjorden for noen år siden og fisket der + øvre del av Otra. Flott plass med utleie av båter og kanoer. Kanskje den du mener?

Uansett fikk vi bare masse småørret + en fisk som så ut som en lakseyngel og som da kanskje var bleke men som en i båten ved siden av sa ikke var det. Burde nok ha sjekket den nøyere.

Uansett - hadde vært moro med en tur til dit - eller til Syrtveitfossen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.