Gå til innhold
Fiskersiden

Kveiteutstyr


Rypekongen
 Share

Recommended Posts

Heisann godtfolk. Leker med tanken på å kjøpe en havfiskestang til fiske etter kveite ( sterkt inspirert av de mange innlegg her på forumet ;) ). Blir ikke mange turene i året ca 2-3 så trenger ikke å være det beste utstyret. Så denne var billig ( http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=50448 ). Er det gangbart for en novise i faget ? Eller er det penger rett i dass ? Hvilken line satser man på i kveitefaget ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Å kjøpe billig utstyr gjør du bare en gang. Hjelper ikke om du ikke fisker mye, kveita kommer ikke noe lettere opp til båten av den grunn. Man jakter heller ikke elg med salongrifle selv om man bare skal jakte en gang.

Kan nevne en artig episode fra jeg jobbet i butikk. Inn kom en typisk familiefar som skulle ha fiskeutstyr til å fiske på Værøy. Jeg viste fram sneller og stenger, men fyren argumenterte med at han ikke hadde fisket noe særlig, at han neppe kom til å få noe stor fisk da han som nevnt var amatør (som om fisken bryr seg om det). Enden på visa var at han kjøpte en billig Kinetic-harpe til 49 spenn med seks opphengere mens han fnyste av mine anbefalinger. Etpar uker senere kom han imidlertid innom. Han hadde vært på Værøy! Kjentmannen kjørte han ut, meldte om fisk på ekkoloddet, og vår mann slapp ned. Noen titalls meter ned skjedde det saker: Det ble full fart i enden av snøret, og fyren hadde sin fulle hyre med å kontrollere snøret som raste ut av harpa. Ikke lenge etter var det tomt for snøre, så vår mann holdt igjen og håpet på det beste. Litt etter litt kjente han at det gradvis ble lettere. Tilslutt var det bare en fisk igjen, og etter noen meter forsvant også denne. Vel oppe kunne han konstatere at kun den øverste opphengeren satt igjen, og på denne var kroken rettet ut som en spiker. Annet utstyr hadde han ikke, så turen begynte og sluttet med et nedslepp.

Andre har vært der oppe, fått på kveite og opplevd totalkollaps av snella, eller at kveita har tømt snella. Flettesnøre er som kjent dyrt, og en 110-meters spole med Fireline må da holde all den tid man ikke fisker på mer enn maks 70-80 meters dyp? Ville neppe dratt oppover med dårligere snelle enn f.eks en Penn Senator 4/0. Billigsneller med tannhjul av lettmetall eller ting som ruster er ubrukelig i sjøen dersom du fisker etter større ting enn hvitting, makrell og småsei.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med CB. Hvis du har tenkt å fiske målrettet etter kveite er det bare et tidsspørsmål før du får kveite. Og da må utstyret tåle ENORME påkjenninger. Tro meg.

Du får ei PENN 4.0 på ebay til rundt 700kr. Anbefales på det varmeste. På Skittfiske.no kjører de nå kampanjer med storspoler med multinylon - 0.40 tror jeg det var. Og med ei kort og stiv båtstang er du stort sett i mål. Sett på en god meter fortom av 1.20-1.40 mononylon og en 385 Stormjig i enden og så kan du få en posisjon hos meg så er du i gang ;)

Til slutt: Ville du fisket med noe billigdritt etter storlaks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så faktisk ungdommer i Gaula (de var vel under 16) som stilte seg opp med noe utstyr fra Biltema/Europris og kastet etter laks i begynnelsen av juni. Tror de skal være glad de ikke fikk på noe. Andre har blir bortvist fra elvene grunnet helt håpløst utstyr. Kan kanskje oppleves som brutalt, men faktisk helt legitimt all den tid de ville vært sjanseløse når noe større enn smålaks dro seg på. Det er jo ikke i noens interesse å ha laks svømmende rundt med kroker og sene i kjeften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vel ikke helt troen på at det utstyret skulle holde til kveitefiske, men er jo lov å håpe da det var skikkelig billig ;) . Da får jeg spare et par måneder først. Denne er vel gangbar ( har forstått at 20-30 pund e ok http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=41072 ). Hvilken bruddstyrke på snøret ? Frank æ ringe når utstyret e i hus -_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vel ikke helt troen på at det utstyret skulle holde til kveitefiske, men er jo lov å håpe da det var skikkelig billig ;) . Da får jeg spare et par måneder først. Denne er vel gangbar ( har forstått at 20-30 pund e ok http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=41072 ). Hvilken bruddstyrke på snøret ? Frank æ ringe når utstyret e i hus -_-

http://www.baardsen.no/storefront.php?pid=1378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30lbs stang med Ambassadeur BG 10000/9000 fylt med 270 meter fireline.

Prisen er ikke mere enn hva snella koster kjøpt løst. (1999,-)

Ikke dumt det. Sjekk bilde nr to her så ser du åssen utstyr som tok opp norgesrekorden B)

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.6721571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil nok kunne berge deg med en slik Big Game kombinasjon fra Pure Fishing.

30lbs stang med Ambassadeur BG 10000/9000 fylt med 270 meter fireline.

Prisen er ikke mere enn hva snella koster kjøpt løst. (1999,-)

Det oppfattet jeg som et tilbud B) . Tar kontakt når jakthøsten er over og jeg ser hva som er igjen på kontoen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ellers har Johnny Mikalsen på Vannareidet gode pakketilbud på havfiskesett. Kunne selv ha tenkt meg den Lawson-stanga med Penn Senator.

http://www.jmikalsen.com/salg/tilbud/index.htm

Lawsonstanga er bra, ja. Men Penn Senator synes jeg er tyngste laget (ihvertfall 6/0). Man trenger jo ikke så kraftige greier med tanke på de nye små supersnellene som er på markedet nå. Og 0.41 powerpro er vel kanskje litt overkill?

Ellers så er jo Beastmaster 20-30 lbs en kanonstang, som nevnt lenger opp i tråden. Ikke for dyr heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawsonstanga er bra, ja. Men Penn Senator synes jeg er tyngste laget (ihvertfall 6/0). Man trenger jo ikke så kraftige greier med tanke på de nye små supersnellene som er på markedet nå. Og 0.41 powerpro er vel kanskje litt overkill?

Ellers så er jo Beastmaster 20-30 lbs en kanonstang, som nevnt lenger opp i tråden. Ikke for dyr heller.

vil anbefale lawsong stanga og en penn senator 4/0. Er meget fornøyd med mitt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ervervet meg havfiskeutstyr for et par måneder siden. Lawson Powerjigger stang og Lawson GTR 20 snelle.

Skal være forsiktig med å anbefale noe da jeg har lite å sammenligne med hittil.

Har forøvrig landet både stor torsk, sei og kveite på knappe 27 kg med settet hvor det helt klart har gjort jobben sin.

Stanga er bunnsolid, og godt utprøvd. Snella har jeg ikke hørt mye om. Den virker i hvertfall solid (kanskje i tyngste laget).

Skal du ha noe lettere av slik kvalitet at det håndterer store kveiter blir nok også prisen deretter.

Uansett... Når du først er bitt, er du snart på utstyrsjaget som oss andre. Da holder det ikke lengere med én stang og én snelle :-)

http://www.aktivfiske.no/shop/newdefault.asp?Action=ProductInfo&MenuID=2221&TopMenu=2221&SubMenu=&CategoryMenu=&ProductId=44117

3849545985_8f15e34fee.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil anbefale lawsong stanga og en penn senator 4/0. Er meget fornøyd med mitt sett.

Ja, 4/0 er definitivt en bunnsolid snelle. Jeg har en som har vart i massevis av år, og fortsatt er gulle god. Men jeg fisker ikke så mye med den lenger etter kveite. Siden jeg har en liten og lett Avet så ender det som regel med at jeg bruker den i stedet :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mange dårlige erfaringer med det. Ujevn kvalitet og plutselige snørebrudd. I tillegg flises det mye opp. Enkelte hevder at snøret fortsatt er like sterkt, men det har jeg ingen tro på.

Jeg har vel hatt smame Firelinesnøre (0,39 grå) på snella mi i 7 år, og ikke opplevd noe brudd eller ujevnheter. Føler heller ikke at snøret har blitt svakere med årene.

Nå er jo dette bare en erfaring fra èn person da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel hatt smame Firelinesnøre (0,39 grå) på snella mi i 7 år, og ikke opplevd noe brudd eller ujevnheter. Føler heller ikke at snøret har blitt svakere med årene.

Nå er jo dette bare en erfaring fra èn person da ;)

har også brukt fireline de siste årene uten problemer. Men kan jo hende det er litt kvalitets skiftende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har også brukt fireline de siste årene uten problemer. Men kan jo hende det er litt kvalitets skiftende

Tror helt klart problemet er større på haspel!

Der byttet jeg FireLine 4 ganger oftere enn Power Pro.....

Power Pro er også mere knutesterk :-S

Endret av Lars M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hei er ny på forumet, har et spørmål eller to angående utstyr til kveitefiske, som forøvrig skal foregå på fosn halvøya i

sør-trøndelag.Har kjøpt meg lit utstyr men er usikker på om det vil duge til kveita,har følgende utstyr: Lawson offshore 15-40ibs

stang og ambassadeur seascape 40 med 0.41 power pro,har også ei quick power pirate snelle som jeg har på en kinetic waterspeed 20-30ibs.

Tenker å kjøpe meg et par giant bait head å prøve med hel sild som agn eventuelt småsei, kveita har forøvrig tat seg opp veldig de siste

åra der vor jeg fisker, så tenkte å prøve seriøst på dette fiske i år.

Endret av svartfeskarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei er ny på forumet, har et spørmål eller to angående utstyr til kveitefiske, som forøvrig skal foregå på fosn halvøya i

sør-trøndelag.Har kjøpt meg lit utstyr men er usikker på om det vil duge til kveita,har følgende utstyr: Lawson offshore 15-40ibs

stang og ambassadeur seascape 40 med 0.41 power pro,har også ei quick power pirate snelle som jeg har på en kinetic waterspeed 20-30ibs.

Tenker å kjøpe meg et par giant bait head å prøve med hel sild som agn eventuelt småsei, kveita har forøvrig tat seg opp veldig de siste

åra der vor jeg fisker, så tenkte å prøve seriøst på dette fiske i år.

:) Uten at jeg er kveitespesialist vil jeg tro at lawson og seascapen din vil funke. I hvertfall nok til å få testet og sett om du får kveita. Så kan en evnt kjøre opp utstyret senere om du har råd og behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.