Gå til innhold
Fiskersiden

Randselva 2009


randselva
 Share

Recommended Posts

  • Svar 98
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hadde det vært så greit even :P men fortsås ikke hva fisk du sikter til. dette er 3året med hardt fiske etter storørreten, å miste er som ett slag i tryne. Vært i elva 9timer nå, til ingen nytte. Dødt. Sove en time i bilen før jeg skal ned å møte noen på tyrifjorden og fiske borre, så bærer det tilbake til elva i kveld, hardt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært så greit even :P men fortsås ikke hva fisk du sikter til. dette er 3året med hardt fiske etter storørreten, å miste er som ett slag i tryne. Vært i elva 9timer nå, til ingen nytte. Dødt. Sove en time i bilen før jeg skal ned å møte noen på tyrifjorden og fiske borre, så bærer det tilbake til elva i kveld, hardt liv.

:P Eg sikter til grommulta du tok tidlegare på sommaren. Ellers ser det ut til at du gutser hardt desse dagane og, sov litt meir så er du meir konsentrert til sjølve aurefisket. Det har lett for å verta litt zombifiske med for stor søvnmangel. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sov litt meir så er du meir konsentrert til sjølve aurefisket. Det har lett for å verta litt zombifiske med for stor søvnmangel. :)

Kloke ord! Det er lett å overdrive og dermed bli sliten og ukonsentrert. Gjør den tabben selv stadig vekk.

Ellers så ser det ut til å ha løsnet der i dag

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel langt fra løsnet i elva, den er treg, vitterlig treg. Mye av fisken som blir sett er stor, veldig stor, men ingen blir tatt. Den rogna 19 september, etter det er det ikke tatt en fisk. Det ble fanget en fisk i går på 8.8kg. Jeg var i brekkhølen i mørket da jeg så en skikkelise gå frem og tilbake på sle på Røyse siden. Når jeg kom ned fikk jeg høre han hadde gåttt rundt svingen. "klarte han ikke å holde fisken på sle på så liten elv" spurte jeg. Nei, han forsvant rundt svingen etter en lang fight. "Da er den krøket i halen sikkert" sier jeg mens folka rundt bordet murret. Og etter at fiskern hadde fulgt ørreten 500m ned i elven viste det seg at kroken ikke satt i fisken en gang. Det var slått løkke rundt sporen på fisken. Fisken var etter sigende "druknet" når den ble landet og kakket. Fisken teller jo ikke i det hele tatt og det burde i mine øyne blitt gjort omfattende forsøk på å få igang fisken igjen. Man er ganske sliten selv etter en maraton, fisken var sikkert også ganske sliten av å ha blitt tauet så lenge i halen. Sikkert jævelig surt for fiskeren, enda surere for fisken. Fisken ble fanget med Devon sluk med fullt kroksett

DEvonsluken:

En av de mest tradisjonsrike slukene i Norge og England.Devonsluken med 4 kroksett er utrolig effektiv og har utallige laks og ørreter på samvittigheten. Slukene er lagd i Norge

bilder%5C500%5CD4S.jpg

Tror favoritten til ørretfiskeren er den med tre kroker, der krokene sitter ute på vingene og en bak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken relevans har det at den ble tatt på en devon med fullt kroksett hvis den ikke satt i noen av krokene men derimot i en løkke rundt halen?

Men dersom det er samme vær der oppe som her i Oslo bør det bli tatt (opptil flere) fisk i dag/kveld - som sitter skikkelig. Synd jeg ikke får fisket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken relevans har det at den ble tatt på en devon med fullt kroksett hvis den ikke satt i noen av krokene men derimot i en løkke rundt halen?

Men dersom det er samme vær der oppe som her i Oslo bør det bli tatt (opptil flere) fisk i dag/kveld - som sitter skikkelig. Synd jeg ikke får fisket...

Bare tok med ett bilde etc om Devon med fult kroksett så de som ikke vet hva det er får se hva salgs forferdelig redkap det er

Og forholdene er gode, men i dag tidig ble det ingen fisk landet. Er mye folk i elva

Noen flere en meg som ser likheten mellom å dra noe slikt igjennom elva og en rykkpilk?

H0022%20hardy%20pioneer%20devon.JPG

Fiskereglene: Punkt 4

Sluk, devonspinner, wobbler, mark, flue,bly-tubeflue tillatt med følgende restriksjoner:

a ) Sluk, devonspinner kan fiskes med fult kroksett og wobbler kan fiskes med 3 treblekroker.

b ) Flue eller tubeflue, i kombinasjons med søkke, kan fiskes med en treblekrok (tilsvarende Kamasan størrelse nr. 4 eller Owner størrelse 6).

c ) Flue/mark i kombinasjon m/ søkke har følgende restriksjoner: Senen til søkket skal være tynnere enn hovedsenen (maks 0,45). Fortommen til agnet skal væe stanglengden (tilsvarende fra stangtupp til snellefeste ). Fortommen til søkke skal være minst 30 cm lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forferdelig redskap, skal være enig i det. Løsner fisken er det jo stor fare for at den får skader utvendig (øyet f.eks.) Bør nok kun ha vært en treble bakerst, slik det er i flere lakseelver. Men for noen fine devonkropper ! Går det an å få tak i disse, spesielt den siste. Hvor selges de ? Ser da ut som det er litt tyngde på disse også, og ikke av plast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det merkelige er at folk ikke bare er sure på devon med fullt kroksett, men mange blir helt paniske selv om man drar fram en devon med en treblekrok. Det er da jeg begynner å lure? Er de imot alle krokene eller er det bare det vanlige opplegget med at fluefiskerne helst ikke vil at andre metoder skal få brukes i elva?

Devonspinnere med enkelt kroksett får kjøpt alle steder hvor du får kjøpt devonspinnere. Bla. på Abru.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel INGEN som reagerer på en vanlig devon med EN krok, men at folk reagerer mot fullt kroksett, spesielt de gamle som er vanskelige å få tak i med vingekrokene er vel ikke så rart. DEt har da ingenting med fiske å gjøre, kanskje i 1920, men i 2009 vet vi bedre. Er det greit om vi setter på en stor brassbottleneck med tungstencone og 3 - 4 trebler oppover fortomen på flua og da? Har like lite med fiske å gjøre ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men i 2009 vet vi bedre.

Tja, ser jo en del gjeddebaits som er litt stygge da - og de fiskes det jo med mellom gytende gjedde inne på gytegrunna om våren.

Jeg har ingenting i mot et forbud mot mer enn en treblekrok uansett redskap - selv wobbler. Synes tvert i mot det hadde vært en fin regel. Men der det er lov med mer enn en krok må folk som har tro på at det kroker bedre (på fisk som biter) og kanskje også fisker bedre (bedre balanse på wobbleren, mer skranglelyd på devonen) få lov til å bruke det. Foreslå en regelendring hvis du irriterer deg over devoner med fullt kroksett - men du trenger ikke å kritisere de som fisker lovlig.

Det er nå min mening ^_^

Og du kan jo ikke akkurat påstå at det hukes mange fisk på Devon i Randselva.

Tror forbudet hadde kommet hvis det hadde vært et problem

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ser jo en del gjeddebaits som er litt stygge da - og de fiskes det jo med mellom gytende gjedde inne på gytegrunna om våren.

Jeg har ingenting i mot et forbud mot mer enn en treblekrok uansett redskap - selv wobbler. Synes tvert i mot det hadde vært en fin regel. Men der det er lov med mer enn en krok må folk som har tro på at det kroker bedre (på fisk som biter) og kanskje også fisker bedre (bedre balanse på wobbleren, mer skranglelyd på devonen) få lov til å bruke det. Foreslå en regelendring hvis du irriterer deg over devoner med fullt kroksett - men du trenger ikke å kritisere de som fisker lovlig.

Det er nå min mening ^_^

Og du kan jo ikke akkurat påstå at det hukes mange fisk på Devon i Randselva.

Tror forbudet hadde kommet hvis det hadde vært et problem

Ang gjeddebaits, jeg har aldri krøka en eneste av hundrevis av gjedder! Det er min personlige mening og erfaring.

Ang devon og Rands så tar du feil.Men dette kan jeg ta med deg under fire øyne, føler ikke for å utdype dette i denne tråden på dette tidspunket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke noe fiskeredskap det der, Remy. En "kjekse-maskin" er bedre navn......

En Devon-sluk er da ikke nødvendigvis usportslig. Det spørs helt HVORDAN redskapen fiskes. Selv en flue eller en enkeltkrok kan jo fiskes på en usportslig måte, og brukes til å kjekse fisk. Når det er sagt er det nok riktig at devon-sluken, som mye annen redskap, har blitt misbrukt til å krøke fisk. Man kan jo dessuten spørre seg om det er noen vits å utstyre sluken med en skog av treblekroker. Slett ikke sikker på at dette øker krokingseffektiviteten særlig. Hvis jeg skulle brukt devon-sluk, ville jeg heller utstyrt den med EN treblekrok i enden, som en vanlig skjesluk. Poenget er at alt utstyr som KAN fiskes sportslig, er sportslig. Det er den som bruker redskapen som eventuelt er usportslig, ikke redskapen i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig med en 21.5 timers økt nå, kun to drag i flua. Elva går som en jojo. Nede i knappe 20, oppe i 50, ned opp. Sykt. Mye fisk viste seg oppe i kanalen, live andre steder. Er visst kjørt på to slukfisk to steder i elva. Ene oppe ved demningen. Sove en tre timer i bilen nå før morgenfiske begynner igjen.

Ferdig med en 21.5 timers økt nå, kun to drag i flua. Elva går som en jojo. Nede i knappe 20, oppe i 50, ned opp. Sykt. Mye fisk viste seg oppe i kanalen, live andre steder. Er visst kjørt på to slukfisk to steder i elva. Ene oppe ved demningen. Sove en tre timer i bilen nå før morgenfiske begynner igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da.

Men kanskje du hadde fått noe om du hadde fisket med sluk? Eller søkke+flue?

:)

Ser ikke ut til at de får noe heller ;) To jeg har snakket med som har kjørt på fisk på devon øverst i kanalen misstenker selv at de var krøket. Og jeg lever heller på gata før jeg fisker med sluk etter ørret/laks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ut til at de får noe heller ;) To jeg har snakket med som har kjørt på fisk på devon øverst i kanalen misstenker selv at de var krøket. Og jeg lever heller på gata før jeg fisker med sluk etter ørret/laks

Åhhh, jaså :)

Du lurer ikke uti marken når mørket lukker seg altså. Går an det, det er sikkert ingen som ser deg :D

Bare ett par kast, så skal du se at du får en minnesrik fight :lol: Ska me juksa, så ska me juksa, og ikkje diddla og daddla, og gjera f...a (ørreten) galen !

21,5 timers økt, er det det man kaller sportsfiske ? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg så noen skikkelig FEITMARK på gresset i går, like før jeg plukket de og sendte de til deg Tor! :)

Det triste aspektet med at de kjører elva så hurtig ned er at yngel dør. Når de dro elva ned til 30kubikk i turbofart lå det haugevis av døde yngel med kjeften på vidt gap langs bredden, regner med at det har skjedd igjen med gårsdagens super hurtige nedsetting av elva, men bevisene er vel vasket vekk da de satt den opp mye litt senere. Utrolig at man får holde på slik, kraftverket VET bedre og burde faktisk oppføre seg etter normene de har blitt presentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.