Gå til innhold
Fiskersiden

Berggylter


Marius-
 Share

Recommended Posts

Heisann

Denne berggylta... Stakk ut idag og fisket litt etter denne, en skikkelig kraftplugg av en leppefisk. De fiskene vi fikk lå på mellom 1.5-2kg og var veldig artige å trekke opp. Så er spørsmålet, er dette normal størrelse på gyltene sørpå? Ser at n.rekorden ligger på ca 3,5kg. (mista noen enorme, så kunne fort vekk ha nærmet meg denne)

Også; Hvordan fisker man best denne fisken? Selv brukte jeg håndsnøre med reke, men kansje det her finnes mer effektive metoder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Denne berggylta... Stakk ut idag og fisket litt etter denne, en skikkelig kraftplugg av en leppefisk. De fiskene vi fikk lå på mellom 1.5-2kg og var veldig artige å trekke opp. Så er spørsmålet, er dette normal størrelse på gyltene sørpå? Ser at n.rekorden ligger på ca 3,5kg. (mista noen enorme, så kunne fort vekk ha nærmet meg denne)

Også; Hvordan fisker man best denne fisken? Selv brukte jeg håndsnøre med reke, men kansje det her finnes mer effektive metoder?

kan tenkte meg at dette er en ganske normal størrelse, eller hakket over.

Da vi var sørpå å fisket litt etter denne sorten besto det av søkke, j-krok og agn=) så tackle fiske er vel en mer målrettet metode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En plass som leverer berggylter på mellom halvannen og to kilo er en meget god berggylteplass. Vær dog obs på at dette er temmelig stedbundne fisker, og at det er fort gjort å fiske i stykker plassen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Ser dette virker til å være en god plass. :blush: Ser en skriver her at de er stedbundene fisker, men vandrer de ikke under vinterhalvåret da de trekker ut på dypere vann?

Ellers er jeg nyskjerrig på alternative fangstmetoder på disse fiskene, hvem vet? Kansje plassen kan komme opp mot n.rekorden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Ser dette virker til å være en god plass. :blush: Ser en skriver her at de er stedbundene fisker, men vandrer de ikke under vinterhalvåret da de trekker ut på dypere vann?

Ellers er jeg nyskjerrig på alternative fangstmetoder på disse fiskene, hvem vet? Kansje plassen kan komme opp mot n.rekorden?

Jo, de trekker ned på dypere vann om vinteren.

Jeg har flere steder her hjemme og i Hardanger opplevd å få de to - tre samme store berggyltene flere ganger samme plassen, mens jeg steder jeg har tatt opp fisk (de kan være vanskelige å sette ut igjen om de er tatt på dypt vann) senere ikke har fått annet enn småtteri. Virkelig gode berggylteplasser holder man gjerne kjeft om. Ikke fordi det er en sjelden fisk, men fordi plassen fort kan ødelegges av for hardt fiske.

I alle fall min erfaring ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en plass på sørlandet hvor det har vært endel kilosbergylter. Mange individer, og de er der år etter år. Jeg bedriver c&r og ingen andre fisker der. Agn er vel reke bra, bruker som regel bare sirkel til dette fisket, selv med fiske med blåskjell. Utrolige sterke fisker hvis du bruker lett utstyr. Men husk ikke FOR lett, bergyltene har en viss tendens til å tulle seg inn i tang og smette under fjellsprekker. Så selv bruker jeg 0.60 fortom til dette fisket. Utrolig morsom fisk :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... Plassen vet ikke mange om B) Så den biten er grei. Ellers setter jeg ut de aller fleste gyltene, desverre er det noen som sluker agnet helt ned i gjellene. Men de blir da mat istede.. Takker iallefall for gode svar, virker som man har en brukbar gylteplass her!

Noen som vet HVOR denne n.rekorden er tatt? Og evt hvor i landet de største fiskene av denne arten befinner seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... Plassen vet ikke mange om B) Så den biten er grei. Ellers setter jeg ut de aller fleste gyltene, desverre er det noen som sluker agnet helt ned i gjellene. Men de blir da mat istede.. Takker iallefall for gode svar, virker som man har en brukbar gylteplass her!

Noen som vet HVOR denne n.rekorden er tatt? Og evt hvor i landet de største fiskene av denne arten befinner seg?

Hvaler.

De store kan man nok finne mange steder langs kysten, men neppe veldig langt nordover. Har fått stor berggylte både her på østlandet og på vestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.