Gå til innhold
Fiskersiden

Det siste kastet etter laksen i 2009


Rigor Mortis
 Share

Recommended Posts

Årets siste kast...

Det siste døgnet er alltid litt spesielt. Jeg har alltid en blandingsfølelse av "endelig er sesongen ferdig" og ønsket om å få tilbake tidligfisket med nygått storlaks.

Tålmodigheten min er som regel tynnslitt det siste døgnet, og spesielt i år, handikapåret 2009.

Uansett, slutt er slutt, og det siste døgnet mitt har alltid vært forbundet med "stang ut".

Jeg husker spesielt 2001, kanonåret i Nidelva, med 10 tonn oppfisket kvantum.

Siste døgnet ble en katastrofe, med tre mistet fisk og en som sleit. Ikke morro å gå vinteren i møte med en slik avslutning.

Andre år, med unntak av 2003, har endt med enten null kjenning eller mistafisk av den kjipe sorten.

Søndag 30 august var sistedøgnet 2009 kommet.

Nok et "stang ut" sistedøgn?

Alt jeg tok med meg dette døgnet var haspelstanga, flueboksen, flueduppen og fortom.

Tungt å drasse på flere stenger, mark, ryggsekk og diverse når man sleper foten etter seg som et skadeskutt rådyr,

så det siste døgnet ble viet flueduppen. Ikke bare pga logistikken,men fordi tendensen i elva de siste dagene var klar:

Fisken skyr mark, sluk og annet skrammel, både masseprodusert og håndlaget finsk.

Tydeligvis var det bare jeg som mente det, for resten av gutta sto klar med arsenalet sitt, og trippet etter å duppe marken sin.

Etter etpar timers kasting, resultatløst for alle mann, var det duket for et lite taktskifte for min del.

Jeg observerte flere store sjøørreter i størrelse 5 kg+ som lekte seg litt ovenfor brekket, og labert som det var etter laksen så tenkte jeg å teste nymfene mine. Disse pleier som regel ikke å funke spesielt i dagslyset, men det har skjedd to ganger før (2003: 4,3 kg og 2001: 5kgs mistet)

To oppstrømskast etter kom suget....av den grove sorten. Jøss, den tok!

20 sekunder senere, etter et seigt utras og ekkel undervannsrulling, kom nymfa opp til overflata....uten fisk hengende på..

Jaja, der gikk TOFA glipp av en fin stamfisk, som det ikke er for mange av til denne høstens stryking.

Fornøyd med 20 sekunders fight og et snev av forhøyde adrenalin-nivåer hinket jeg hjem til sofaen, spiste en diger burger med pommes frites, og gapte foran tv`n etpar timer.

Kl 2000 var jeg klar foran elvebredden igjen, akkurat i tide for å få med meg godlyset i skumringa.

Hævert, som er verdens tålmodigste mann, sto ovenfor meg.

Etter 8 timers konstant marking hadde også han gått over til flua. Hævert, som jeg har fisket med i mange år, har et hav av lakser på sammvittigheten, og hosting og harking kombinert med småmumling er hans måte å signalisere at han har trua.

Nå mumlet han som besatt, bare avbrutt av et host i ny og ne.

Et godt tegn....

Jeg skulle akkurat til å ta det første kastet da mumlinga til Hævert gikk over til høylydt brumming.....Fast fisk!

Stanga sto i helbøy, og det gynget seigt....wow, ingen smålaks dette nei!

Fisken var av den seige sorten, som ikke hadde spesielt lyst til ut av hovedstrømmen. Etter 20 minutters tautrekking fram og tilbake var det endelig duket for håving.

En kubbe av en 11 kilos!

Jeg kunne høre en glad og fornøyd Hævert mumle med seg selv bortgjennom stien på vei til veiing av laksen sin.

" Hainn tok flua ja!..."..Nå ja, dem e der sjø...nå ja (host)..." .."Tar itj marken nei...nå nei".."Har da rætt flua da sjø, veit da ka dem vil ha ja"

89118_s.jpg

Hævert i aksjon med en tikilos for en tid tilbake.. "Nå ja, han greidd itj å dy sæ te slutt...det va fargen på ulltråden som irritert den sjø (host). Du har gæli farge du sjø Morten"

Hehe..

Lysene på E6 var tent, og godlyset var kommet for lengst. Endelig skulle jeg også få tatt kastene mine før det ble sjøørretmørkt.

Det første kastet gikk litt for kort, uten særlig mening.

Ingen tilbud.

I enden av fortommen satt godtuben, en minitube av den hemmelige sorten. Liten svart vinge kan jeg røpe...

Det andre kastet gikk rett på siktepunktet på motsatt bredd. Perfekt! Liten vits i kaste seg utålmodig utover mot "hotspoten"...det var nå godlyset var her, og tiden var knapp, så det var bare å ga rett på dessertkastet med en gang.

Duppen jobbet seg nedover mot "taket"; frimerket som har gitt meg mange lakser opp gjennom årene, senest en mellomlaks på det forrige fiskedøgnet.

Vannføringen var ca 60 kubikk, noe som er perfekt akkurat her, og redskapen gjør omtrent all jobben selv.

Med tanke på at det nettopp hadde pågått en langvarig fight for to minutter siden i området, med masse skvaling,vading og bråk, så var ikke trua helt oppe i taket akkurat.

Jeg sto og jabbet med en fiskekompis ved siden av meg, og var i ferd med å fomle i lommene etter snusboksen....Da er det så typisk at det skjer......Stanga gikk rett ned, og en slakk brems gjorde at et heidundrandes utras på 40-50 meter kom momentant.

TORPEDO! Klart bak, skudd kommer!!!!

Ojojojoj....frysningene gikk langt nedover ryggen!

Denne laksen var av den hissige sorten, ganske annerledes enn den som nettop ble landet av Hævert.

Skikkelig aggressiv på den optimale 13,5 grader varme elva, og med noen heftige spurtutras med høy toppfart! .

Med haspelutstyr av den "ikke tyngste" sorten hadde jeg nok med å fokusere på hvor mange meter snøre som var igjen. Det var aldri fare på ferde, men når man ikke vet hva som er i den andre enden, så blir man alltid "lettere anspent". Spesielt med min fantasi...

Et lite kvarter senere, og med en god del strammere brems, får jeg presset laksen opp i overflata og omsider inn i håven.

Med 5-6 meter fortom er ikke det det letteste i verden, spesielt i mørket, og jeg var langt inne i buskaset på det siste avgjørende løftet...

Juhuuu!!! Kanonopplevelse!

Dessverre så er kameraet mitt på sydentur, så det var såvidt det ble noen skygger av fisk på bildene på det elendige mobilkameraet.....

89116_s.jpg89117_s.jpg

Laksen var 97 cm og 9,5 kilo. Ny pers på flueduppen!

Nå kan den forbaska vinteren bare komme!

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis Rigor. Skikkelig nidelvkubbe det der. Fortjent må den vel sies å være også........

Gøy å se igjen Hævert også. Har jo fiska sammen med ham sikkert siden jeg brukte str 35 i vadere. Har dog ikke sett ham på mange år nå, men det så ut til å være bare hårfargen som var forandra der i gården......

Det var ikke vanskelig å høre hvor han befant seg i de kølsvarte sjøørretnettene nei........ Host, hark, host......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med dupprekord Mortis ! Du kjæm ætter :D Guten begynne å bli voksen kar nå. Host, kremt, host.

Det er bare noe spesielt med den siste dagen. Og det er ofte noe som skjer da, kanskje laksen er så yr av glede over at snart fiskerne fordufter at den ikke klarer å dy seg.

Og laksen er nok mere aggresiv i slutten av august, kanskje bra at vi ikke kan fiske i september. For da hadde det vært nok å kaste uti ei teskje med treblekrok for at laksen skal bli irritert :P Bare et svangerskap (for dem som fremdeles dulleduller) igjen nå til vi kan begynne igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft - men skjønner ikke hvordan du kan springe rundt med storlaks på den måten så skadet som du er?

Vitner vel om et nokså ille fiskesug, tenker jeg... :lol:

PerH, som laksefisker så skjønner jo du at det ligger et ørlite snev av overdrivelse inn i bildet her ^_^ . Noengang møtt en laksefisker som ikke overdriver?

Dessuten så er det ikke snakk om å springe, men kontrollert hinking..

Har dessuten hjelpere rundt meg som er kjappe på 100 meteren dersom det skulle bli nødvendig...

Fiskesug?? njaaaaaaææææ.....JO!

Hahaha...Sølvreven...du får sagt det..."Har ikke hjulpet å holde ham vekk fra elva, lell om han bare hadde hatt ett øye igjen på kroppen. Og han i tillegg var blind !"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.